Fyysiset rajat opetuksessa erityistä tukea tarvitseville lapsille: kosketuspohjaiset sivut Valteri-koulu Onervan käyttöön
Karisaari, Aino; Toiviainen, Iiris (2024)
Karisaari, Aino
Toiviainen, Iiris
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308468
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kosketuspohjaiset sivut fyysistä rajoista erityistä tukea tarvitsevien lasten käyttöön. Tavoitteena oli luoda sivut menetelmäksi, joilla voidaan käsitellä fyysisiä rajoja opetus- ja ohjaustilanteissa. Opinnäytetyön tilaajana toimii opetus- ja ohjauskeskus Valteri-koulu Onerva, jolta tuli tarve aiheen käsittelylle.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena. Tuotoksena luotiin kaksi kappaletta kosketuspohjaisia sivuja, jotka käsittelevät fyysisiä rajoja nuken avulla. Nukkeen tuotiin näkyväksi kehonosat, joihin on soveliasta koskettaa. Erotettavat kehonosat korostettiin eri materiaalilla muusta käytetystä materiaalista. Kosketuspohjaisten sivujen tueksi luotiin yhden sivun mittainen esite. Esitteessä kuvattiin nuken ulkoasua ja sen käyttömahdollisuuksia.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyn avulla kerättiin tietoa, miten ja millä menetelmillä voidaan opettaa ja ohjata lasta fyysisistä rajoista. Kyselystä tulleiden vastausten perusteella pohdittiin, kuinka kosketuspohjaiset sivut soveltuvat vastauksista tulleisiin tilanteisiin sekä miten kosketuspohjaiset sivut voisivat soveltua myös muihin tilanteisiin.
Koskettelukirjat herättävät ihmisessä eri aisteja, kuten tunto- ja kuuloaistia. Kirjoissa käytettävät eri materiaalit ovat erotettavissa tunnustelemalla ja niissä voidaan käyttää kuuloaistia herättäviä ominaisuuksia. Kaiken keskiössä on kosketus. Fyysiset rajat ovat rajojen asettamista kosketukselle. Kosketuksella voidaan välittää erilaisia tuntemuksia ja viestiä eri asioita. Kehotunnekasvatus ohjaa lasta tuntemaan oman kehonsa ja sen oikeudet.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena. Tuotoksena luotiin kaksi kappaletta kosketuspohjaisia sivuja, jotka käsittelevät fyysisiä rajoja nuken avulla. Nukkeen tuotiin näkyväksi kehonosat, joihin on soveliasta koskettaa. Erotettavat kehonosat korostettiin eri materiaalilla muusta käytetystä materiaalista. Kosketuspohjaisten sivujen tueksi luotiin yhden sivun mittainen esite. Esitteessä kuvattiin nuken ulkoasua ja sen käyttömahdollisuuksia.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyn avulla kerättiin tietoa, miten ja millä menetelmillä voidaan opettaa ja ohjata lasta fyysisistä rajoista. Kyselystä tulleiden vastausten perusteella pohdittiin, kuinka kosketuspohjaiset sivut soveltuvat vastauksista tulleisiin tilanteisiin sekä miten kosketuspohjaiset sivut voisivat soveltua myös muihin tilanteisiin.
Koskettelukirjat herättävät ihmisessä eri aisteja, kuten tunto- ja kuuloaistia. Kirjoissa käytettävät eri materiaalit ovat erotettavissa tunnustelemalla ja niissä voidaan käyttää kuuloaistia herättäviä ominaisuuksia. Kaiken keskiössä on kosketus. Fyysiset rajat ovat rajojen asettamista kosketukselle. Kosketuksella voidaan välittää erilaisia tuntemuksia ja viestiä eri asioita. Kehotunnekasvatus ohjaa lasta tuntemaan oman kehonsa ja sen oikeudet.