Asiakasviihtyvyys Red Carpet Festarin konserteissa
Jylhä, Janika (2024)
Jylhä, Janika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069358
Tiivistelmä
Festivaalikentällä on hyvin paljon kilpailua, ja taatakseen festivaalin jatkuvan toiminnan, tulee sen erottua muista festivaaleista. Esimerkiksi asiakasviihtyvyys voi olla yksi festivaalin erottuvuustekijä. Tämän opinnäytetyön aiheena on asiakasviihtyvyys Red Carpet Festarin konserteissa.
Työn tavoitteena oli selvittää, minkälaiseksi Red Carpet Festarin asiakkaat kokivat viihtyvyyden vuoden 2023 konserteissa esimerkiksi oheisohjelman ja somistuksen kannalta. Lisäksi selvitettiin asiakkaiden toiveita näillä osa-alueilla. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena verkossa jaettavan kyselylomakkeen muodossa.
Opinnäytetyössä esitellään työn tilaaja sekä tietoperustan avulla avataan käsitteet asiakaskokemus ja oheisohjelma. Asiakaskokemuksesta kerrotaan teoriaperustaisesti sekä yleisellä tasolla että festivaaleihin liittyen. Oheisohjelmaa käsitellään osana asiakaskokemusta. Tietoperustan avulla käsitellään myös tutkimuksen tekemistä ja kyselylomakkeen toimivuutta osana tutkimusta.
Lopuksi analysoitiin tutkimuksen tulokset ja löydettiin kehitysehdotuksia. Tuloksista voidaan todeta, että vuoden 2023 konserttiasiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä ja viihtyivät tapahtumassa hyvin. Aluetta pidettiin erittäin viihtyisänä, mutta oheisohjelma ei kiinnostanut kaikkia. He, joita oheisohjelma kiinnosti antoivat hyviä ehdotuksia oheisohjelman kehittämiseksi jatkossa. Asiakkaat toivoivat enemmän osallistavaa oheisohjelmaa ja siitä ollaan valmiita maksamaan pieniä summia.
Tuloksena opinnäytetyössä luotiin kehitysehdotuksia Red Carpet Festarin konserttien yhä asiakaslähtöisemmän otteen varmistamiseksi.
Työn tavoitteena oli selvittää, minkälaiseksi Red Carpet Festarin asiakkaat kokivat viihtyvyyden vuoden 2023 konserteissa esimerkiksi oheisohjelman ja somistuksen kannalta. Lisäksi selvitettiin asiakkaiden toiveita näillä osa-alueilla. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena verkossa jaettavan kyselylomakkeen muodossa.
Opinnäytetyössä esitellään työn tilaaja sekä tietoperustan avulla avataan käsitteet asiakaskokemus ja oheisohjelma. Asiakaskokemuksesta kerrotaan teoriaperustaisesti sekä yleisellä tasolla että festivaaleihin liittyen. Oheisohjelmaa käsitellään osana asiakaskokemusta. Tietoperustan avulla käsitellään myös tutkimuksen tekemistä ja kyselylomakkeen toimivuutta osana tutkimusta.
Lopuksi analysoitiin tutkimuksen tulokset ja löydettiin kehitysehdotuksia. Tuloksista voidaan todeta, että vuoden 2023 konserttiasiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä ja viihtyivät tapahtumassa hyvin. Aluetta pidettiin erittäin viihtyisänä, mutta oheisohjelma ei kiinnostanut kaikkia. He, joita oheisohjelma kiinnosti antoivat hyviä ehdotuksia oheisohjelman kehittämiseksi jatkossa. Asiakkaat toivoivat enemmän osallistavaa oheisohjelmaa ja siitä ollaan valmiita maksamaan pieniä summia.
Tuloksena opinnäytetyössä luotiin kehitysehdotuksia Red Carpet Festarin konserttien yhä asiakaslähtöisemmän otteen varmistamiseksi.