Mittaamisen voima: Työntekijäkokemuksen kehittäminen Joensuun kaupungin työyhteisöissä
Ihamäki, Tiitu; Pussinen, Kati (2024)
Ihamäki, Tiitu
Pussinen, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069538
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutetaan tilaustyönä Joensuun kaupungille, joka haluaa syventyä työntekijäkokemuksen mittaamiseen ja kehittämiseen eri toimialoillaan. Työelämän muutokset ja kasvavat työn vaatimukset korostavat osaavan ja hyvinvoivan henkilöstön merkitystä entisestään. Siksi onkin keskeistä ymmärtää, miten työntekijäkokemusta voidaan parantaa ja miten se vaikuttaa organisaation suorituskykyyn ja henkilöstön sitoutumiseen.
Tutkimuksellisessa kehittämishankkeessa hyödynnetään monipuolisesti sekä sähköistä kyselyä että kyselyhaastatteluja, jotka täydennetään käytännön työpajalla. Tavoitteena on tuottaa Joensuun kaupungille konkreettista tietoa, jonka avulla voidaan kehittää työntekijäkokemuksen jatkuvaa parantamista tukevaa strategiaa.
Opinnäytetyön tulokset tarjoavat arvokasta tietoa Joensuun kaupungille sekä muille organisaatioille, jotka pyrkivät parantamaan työntekijäkokemusta ja sitä kautta organisaation suorituskykyä ja tuloksellisuutta. Vaikka tutkimus keskittyykin Joensuun kaupungin kontekstiin, sen tuottama tieto on yleispätevää ja sovellettavissa laajemminkin organisaatioissa.
Tutkimusote on laadullinen ja monimenetelmäinen ja sen päätavoitteena on arvioida ja kehittää Joensuun kaupungin työntekijäkokemusta. Tulokset tarjoavat konkreettista pohjaa strategioiden muodostamiseen, jotka tukevat työntekijäkokemuksen jatkuvaa parantamista. Näiden strategioiden avulla organisaatiot voivat saavuttaa parempaa työntekijöiden sitoutumista ja suorituskykyä. Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke korostaa työntekijäymmärryksen merkitystä organisaation menestystekijänä ja tarjoaa käytännön työkaluja tiedolla johtamiseen sekä työntekijöiden tarpeiden syvälliseen ymmärtämiseen.
Tutkimuksellisessa kehittämishankkeessa hyödynnetään monipuolisesti sekä sähköistä kyselyä että kyselyhaastatteluja, jotka täydennetään käytännön työpajalla. Tavoitteena on tuottaa Joensuun kaupungille konkreettista tietoa, jonka avulla voidaan kehittää työntekijäkokemuksen jatkuvaa parantamista tukevaa strategiaa.
Opinnäytetyön tulokset tarjoavat arvokasta tietoa Joensuun kaupungille sekä muille organisaatioille, jotka pyrkivät parantamaan työntekijäkokemusta ja sitä kautta organisaation suorituskykyä ja tuloksellisuutta. Vaikka tutkimus keskittyykin Joensuun kaupungin kontekstiin, sen tuottama tieto on yleispätevää ja sovellettavissa laajemminkin organisaatioissa.
Tutkimusote on laadullinen ja monimenetelmäinen ja sen päätavoitteena on arvioida ja kehittää Joensuun kaupungin työntekijäkokemusta. Tulokset tarjoavat konkreettista pohjaa strategioiden muodostamiseen, jotka tukevat työntekijäkokemuksen jatkuvaa parantamista. Näiden strategioiden avulla organisaatiot voivat saavuttaa parempaa työntekijöiden sitoutumista ja suorituskykyä. Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke korostaa työntekijäymmärryksen merkitystä organisaation menestystekijänä ja tarjoaa käytännön työkaluja tiedolla johtamiseen sekä työntekijöiden tarpeiden syvälliseen ymmärtämiseen.