Johtoautonkuljettajan koulutuspaketin luominen Päijät-Hämeen pelastuslaitokselle
Köykkä, Tomi (2024)
Köykkä, Tomi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069421
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mikä olisi tehokkain tapa opettaa pelastuslaitoksen päivystävän palomestarin kuljettajan tehtävät ja laatia tähän koulutusmateriaali. Opinnäytetyön aihe tuli työnantajaltani Päijät-Hämeen pelastuslaitokselta. Kuljettajilla on vuosien kokemus pelastajan työstä ennen siirtymistä päivystävän palomestarin kuljettajaksi. Tähän mennessä kuljettajille ei ole ollut erillistä koulutuspakettia heidän siirtyessään kuljettajan tehtäviin. Tämän opinnäytetyön koulutuspaketti keskittyy kuljettajalta odotettaviin tehtäviin asemapalveluksessa sekä tilannepaikalla. Ajoneuvon kuljettamiseen liittyvät asiat jätettiin tämän opinnäytetyön ulkopuolelle. Tämän opinnäytetyön tuloksia käytetään koulutuspaketin rakentamiseen.
Koulutuspaketti sisältää verkko-opiskelua Koulumaali-ympäristössä. Koulutukseen kuuluu myös lähiopetusta ja simulaatiokoulutusta. Mielekkäimpien ja tehokkaimpien tapojen tutkimiseen käytettiin opettamiseen ja aikuisoppimisen liittyvää kirjallisuutta, valmiita opinnäytetöitä sekä internetsivuja.
Tuloksena saatiin tietoa, miten koulutuspakettiin suunnitellut asiakokonaisuudet olisivat tehokkainta opettaa. Lisäksi opetuksen suunnittelussa on huomioitava, että opiskelumateriaalin päivitettävyys olisi helppoa ja tällöin aineisto pysyisi ajan tasalla.
Koulutuspaketti sisältää verkko-opiskelua Koulumaali-ympäristössä. Koulutukseen kuuluu myös lähiopetusta ja simulaatiokoulutusta. Mielekkäimpien ja tehokkaimpien tapojen tutkimiseen käytettiin opettamiseen ja aikuisoppimisen liittyvää kirjallisuutta, valmiita opinnäytetöitä sekä internetsivuja.
Tuloksena saatiin tietoa, miten koulutuspakettiin suunnitellut asiakokonaisuudet olisivat tehokkainta opettaa. Lisäksi opetuksen suunnittelussa on huomioitava, että opiskelumateriaalin päivitettävyys olisi helppoa ja tällöin aineisto pysyisi ajan tasalla.