Näkökulmia ryhmänjohtajan johtamisosaamisen koulutuksen tarpeesta Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksessa
Mäkelä, Tuomo (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079664
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli sopimuspalokunnan ryhmänjohtajan johtamisosaamista ja johtamisosaamisen ylläpitokoulutuksen tarvetta. Ryhmänjohtajat ovat tehneet osaamisenkartoitushankkeen myötä OKA-testin, testissä on kaksi osiota, tiedollinen sekä taidollinen osio. Tiedollisessa osiossa on kysymyspatteristo ja taidollisessa osiossa suoritetaan toiminnallinen, videokuvalla simuloitu hälytystehtävä, joka arvioidaan. Näin mitataan ryhmänjohtajan osaamista.
Tämän opinnäytetyön keskeinen tavoite oli tuoda esille, mitä ja millaista ylläpitokoulutusta sopimuspalokuntien ryhmänjohtajille täytyisi järjestää, että heidän tiedollinen sekä taidollinen tasonsa olisi riittävällä tasolla. Opinnäytetyön keskeinen tavoite oli tuoda konkreettisesti esille ne pelastustoiminnan elementit, jotka täytyisi kouluttaa.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin kyselytutkimus Webropol-ohjelman kautta. Kyselytutkimuksen kysymykset pyrittiin laatimaan siten, että vastaukset tuovat esille aiheet, jotka vahvistavat teoriaa siitä, mitä osa-alueita täytyisi kouluttaa.
Kyselytutkimukseen osallistui Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen 29 aseman sopimuspalokuntien ryhmänjohtajat. Vastauksia tuli yhteensä 41 kappaletta, joiden perusteella sopimuspalokuntien ryhmänjohtajat kokivat koulutuksen tärkeäksi. Vastauksista ilmeni, että ryhmänjohtajille suunnattu ylläpitokoulutus takaisi osaamisen myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tuloksia on mahdollista jatkossa soveltaa toiseen opinnäytetyöhön, jolla esimerkiksi kehitettäisiin järjestelmää ylläpitokoulutuksen järjestämiseksi.
Tämän opinnäytetyön keskeinen tavoite oli tuoda esille, mitä ja millaista ylläpitokoulutusta sopimuspalokuntien ryhmänjohtajille täytyisi järjestää, että heidän tiedollinen sekä taidollinen tasonsa olisi riittävällä tasolla. Opinnäytetyön keskeinen tavoite oli tuoda konkreettisesti esille ne pelastustoiminnan elementit, jotka täytyisi kouluttaa.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin kyselytutkimus Webropol-ohjelman kautta. Kyselytutkimuksen kysymykset pyrittiin laatimaan siten, että vastaukset tuovat esille aiheet, jotka vahvistavat teoriaa siitä, mitä osa-alueita täytyisi kouluttaa.
Kyselytutkimukseen osallistui Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitoksen 29 aseman sopimuspalokuntien ryhmänjohtajat. Vastauksia tuli yhteensä 41 kappaletta, joiden perusteella sopimuspalokuntien ryhmänjohtajat kokivat koulutuksen tärkeäksi. Vastauksista ilmeni, että ryhmänjohtajille suunnattu ylläpitokoulutus takaisi osaamisen myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tuloksia on mahdollista jatkossa soveltaa toiseen opinnäytetyöhön, jolla esimerkiksi kehitettäisiin järjestelmää ylläpitokoulutuksen järjestämiseksi.