Itsensä johtaminen osana työyhteisötaitoja: työyhteisövalmennuksen kehittäminen
Halttu, Juha (2024)
Halttu, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079706
Tiivistelmä
Itsensä johtaminen on tärkeä taito nykypäivän työyhteisöissä muiden taitojen ohella. Se on taito, joka auttaa niin henkilöä itseään ja parhaimmillaan myös työyhteisöä. Itsensä johtamisen ja työyhteisötaitojen teemat olisi hyvä olla kaikkien tiedossa, ja yhteinen käsitys siitä, mitä ne ovat. Kun puhumme työhyvinvoinnista ja työssä jaksamisesta, näillä asioilla on merkitystä.
Opinnäytetyössäni tarkastelen asiaa niin empiirisen aineiston kuin teoreettisen viitekehyksen kautta. Tavoitteenani oli selvittää, miten itsensä johtamisen ja työyhteisötaitojen käsitteet käytännössä ymmärretään. Empiirisen aineiston olen kerännyt kyselyn ja haastattelun muodoissa. Kehitystehtäväni on ideoida, voisiko opinnäytetyöni pohjalta luoda työyhteisövalmennuksen kyseisistä teemoista ja millainen kyseinen valmennus olisi.
Tulosten perusteella itsensä johtamiseen ja työyhteisötaitoihin liittyvät vahvasti selkeä tavoitteen asetanta sekä arvot. Ne tulisi viedä käytännön tasolle niin ajatusten kuin tekojenkin osalta, ja itseään johtamalla työyhteisötaidot paranevat. Itsereflektointia harjoittamalla itsetuntemus lisääntyy ja johtaa parempaan itsensä johtamiseen. Vuorovaikutuksen ja avoimen, selkeän kommunikaation merkitys on suuri. Itsensä kehittäminen palvelee myös työyhteisöä. Tärkeää on osallistua ja osallistaa.
Empiirisen aineiston ja teorian yhteensovittamisen perusteella uskon ja tiedän, että työyhteisövalmennus näistä teemoista on mahdollista luoda. Työyhteisövalmennuksia on markkinoilla paljon, myös itsensä johtamisesta, mutta uskon, että osaan erottua kilpailijoista työelämän kokemuspohjani, koulutukseni ja persoonani kautta. Tärkeintä on löytää omat vahvuusalueeni ja olla rohkeasti erilainen.
Opinnäytetyössäni tarkastelen asiaa niin empiirisen aineiston kuin teoreettisen viitekehyksen kautta. Tavoitteenani oli selvittää, miten itsensä johtamisen ja työyhteisötaitojen käsitteet käytännössä ymmärretään. Empiirisen aineiston olen kerännyt kyselyn ja haastattelun muodoissa. Kehitystehtäväni on ideoida, voisiko opinnäytetyöni pohjalta luoda työyhteisövalmennuksen kyseisistä teemoista ja millainen kyseinen valmennus olisi.
Tulosten perusteella itsensä johtamiseen ja työyhteisötaitoihin liittyvät vahvasti selkeä tavoitteen asetanta sekä arvot. Ne tulisi viedä käytännön tasolle niin ajatusten kuin tekojenkin osalta, ja itseään johtamalla työyhteisötaidot paranevat. Itsereflektointia harjoittamalla itsetuntemus lisääntyy ja johtaa parempaan itsensä johtamiseen. Vuorovaikutuksen ja avoimen, selkeän kommunikaation merkitys on suuri. Itsensä kehittäminen palvelee myös työyhteisöä. Tärkeää on osallistua ja osallistaa.
Empiirisen aineiston ja teorian yhteensovittamisen perusteella uskon ja tiedän, että työyhteisövalmennus näistä teemoista on mahdollista luoda. Työyhteisövalmennuksia on markkinoilla paljon, myös itsensä johtamisesta, mutta uskon, että osaan erottua kilpailijoista työelämän kokemuspohjani, koulutukseni ja persoonani kautta. Tärkeintä on löytää omat vahvuusalueeni ja olla rohkeasti erilainen.