Vertaistuen merkitys koulukiusaamisen vastaisessa työssä
Pyykönen, Minttu; Salo, Emmi (2024)
Pyykönen, Minttu
Salo, Emmi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079778
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme keskittyy vertaistuen rooliin koulukiusaamisen vastaisessa työssä. Tar kastelussa on myös verkkovertaistuki, jonka merkitystä tutkitaan kiusaaminen.fi- keskustelufoorumilla. Tämä foorumi on uusi vertaisuuteen perustuvaa sivusto, joka on suunnattu koulukiusaamista kokeneille ja heidän läheisilleen. Kiusaamisasioiden tuki- ja neuvontakeskus Valopilkku toimii opinnäytetyömme tilaajana ja foorumin virallisena ylläpitäjänä.
Keskustelufoorumi tarjoaa tärkeän digitaalisen välineen sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemiseen, erityisesti nykyaikana, jolloin sosiaalinen media on merkittävä osa nuorten ja nuorten aikuisten elämää. Anonyymi vertaistuki verkossa voi olla ensisijainen tapa kertoa kiusaamiskokemuksista ja hakea apua niille, jotka tuntevat häpeää tai pelkoa. Lisäksi sivustolla tarjotaan mahdollisuus yksilökeskusteluihin chat-palvelun avulla.
Opinnäytetyössämme tutkimme myös sivuston käyttäjien näkemyksiä vertaistuen merkityksestä sekä teimme laajempaa kyselytutkimusta koulukiusaamista kokeneilta ja heidän läheisiltään. Tämän lisäksi olemme avanneet opinnäytetyössä esiintyviä käsitteitä myös teorian kautta. Menetelmänä käytimme laadullista kyselytutkimusta. Käytimme Webropol-kysely alustaa anonyymien kyselyjen luomiseen ja analysoimme vastauksia saadaksemme selville, onko verkossa toimiva keskustelufoorumi hyödyllinen sen käyttäjille, sekä Kiusaamisasioiden tuki- ja neuvontakeskus Valopilkulle
Keskustelufoorumi tarjoaa tärkeän digitaalisen välineen sosiaalisen vuorovaikutuksen tukemiseen, erityisesti nykyaikana, jolloin sosiaalinen media on merkittävä osa nuorten ja nuorten aikuisten elämää. Anonyymi vertaistuki verkossa voi olla ensisijainen tapa kertoa kiusaamiskokemuksista ja hakea apua niille, jotka tuntevat häpeää tai pelkoa. Lisäksi sivustolla tarjotaan mahdollisuus yksilökeskusteluihin chat-palvelun avulla.
Opinnäytetyössämme tutkimme myös sivuston käyttäjien näkemyksiä vertaistuen merkityksestä sekä teimme laajempaa kyselytutkimusta koulukiusaamista kokeneilta ja heidän läheisiltään. Tämän lisäksi olemme avanneet opinnäytetyössä esiintyviä käsitteitä myös teorian kautta. Menetelmänä käytimme laadullista kyselytutkimusta. Käytimme Webropol-kysely alustaa anonyymien kyselyjen luomiseen ja analysoimme vastauksia saadaksemme selville, onko verkossa toimiva keskustelufoorumi hyödyllinen sen käyttäjille, sekä Kiusaamisasioiden tuki- ja neuvontakeskus Valopilkulle