S1-luokan väestönsuojan käyttö : opetusvideot 3D-opetusmaailmaan
Tiensuu, Mikko (2024)
Tiensuu, Mikko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079845
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa S1-luokan väestönsuojan käyttöönotosta ja käytöstä kattavat opetusvideot, joiden avulla voidaan parantaa pelastusopiston opiskelijoiden ja täydennyskoulutettavien sekä pelastuslaitosten henkilöstön valmiuksia toimia väestönsuojien kanssa. Tavoitteena oli luoda opetusvideot, jotka tarjoavat helpon ja hyödyllisen katsauksen väestönsuojan käyttöön. Yhteistyössä Pelastusopiston kanssa toteutettu toiminnallinen opinnäytetyö pyrki vastaamaan konkreettisiin tarpeisiin koulutusmateriaalin kehittämisessä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin kotimaista tutkimustietoa väestönsuojien käyttöönotosta ja käytöstä.
Opinnäytetyössä tuotetut opetusvideot suunniteltiin monipuoliseen käyttöön. Niitä voidaan hyödyntää Pelastusopiston opetussuunnitelmassa, eri opintojaksojen tukena, täydennyskoulutustilaisuuksissa sekä pelastuslaitosten työvuorokoulutuksissa. Opetusvideot tarjoavat kattavan ja ajankohtaisen näkemyksen väestönsuojien käyttöön liittyvistä käytännöistä ja menettelytavoista. Kokonaisuutena opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista, joka taustoittaa opetusvideon sisältöä ja perusteluita, sekä toiminnallisesta osuudesta, joka on itse opetusvideon tuotanto. Tämä lähestymistapa mahdollistaa tiedon syvällisen pohjustamisen ja käytännön soveltamisen yhdistämisen tehokkaasti, mikä puolestaan parantaa opetusmateriaalin käytännöllistä arvoa ja hyödynnettävyyttä.
Opinnäytetyössä tuotetut opetusvideot suunniteltiin monipuoliseen käyttöön. Niitä voidaan hyödyntää Pelastusopiston opetussuunnitelmassa, eri opintojaksojen tukena, täydennyskoulutustilaisuuksissa sekä pelastuslaitosten työvuorokoulutuksissa. Opetusvideot tarjoavat kattavan ja ajankohtaisen näkemyksen väestönsuojien käyttöön liittyvistä käytännöistä ja menettelytavoista. Kokonaisuutena opinnäytetyö koostuu kirjallisesta raportista, joka taustoittaa opetusvideon sisältöä ja perusteluita, sekä toiminnallisesta osuudesta, joka on itse opetusvideon tuotanto. Tämä lähestymistapa mahdollistaa tiedon syvällisen pohjustamisen ja käytännön soveltamisen yhdistämisen tehokkaasti, mikä puolestaan parantaa opetusmateriaalin käytännöllistä arvoa ja hyödynnettävyyttä.