Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työntekijöiden sitouttaminen osuuskaupan S-Pankin asiamiestoiminnassa

Ylikoski, Marjo (2024)

 
Avaa tiedosto
Ylikoski_Marjo.pdf (884.2Kt)
Lataukset: 


Ylikoski, Marjo
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411799
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten voidaan kehittää työntekijöiden sitouttamista osuuskaupan pankin asiamiestoiminnassa ja tätä kautta lisätä liiketoiminnan tuloksellisuutta. Pankinalalla, kuten varmasti monella muullakin alalla työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja rekrytointiin ja perehdytykseen menee paljon aikaa ja rahaa. Erityisesti liiketoiminnan kannattavuus kärsii tästä vaihtuvuudesta.

Keskeisimmät kysymykset ja tavoitteet tälle opinnäytetyölle olivat:
Mitkä asiat eniten aiheuttavat sitoutumattomuutta ja miten saada sitoutuneisuutta lisättyä. Tutkimuksella sain paljon hyödyllisiä vastauksia siitä, miten organisaatiosta lähteneet työntekijät kokivat noin vuoden poissaolon jälkeen entisen työnsä palvelumyyjänä.

Benchmarkingin avulla tutkin, miksi kahdessa vastaavassa osuuskaupan organisaatiossa työntekijöiden vaihtuvuudesta huolimatta liiketoiminta on kannattavaa, eikä vaihtuvuutta ole havaittu samassa määrin kuin opinnäytetyön kohdeorganisaatiossa.

Benchmarking-kyselyn tuloksina sainkin, että työyhteisöön ja työhön oltiinkin hyvin tyytyväisiä, mutta kehittämiskohteitakin heiltä löytyi myös palkkauksen sekä vähäisen urakehitysmahdollisuuksien vuoksi.

Vuoden sisällä opinnäytetyön kohdeorganisaatiosta lähteneillä suurin syy lähtöhalukkuuteen oli myös urakehitysmahdollisuudet ja palkka.

Yhtenä opinnäytetyön kehittämismenetelmänä käytin työpajatyöskentelyä. Työpajaan osallistuivat kohdeorganisaation myyntialuevastaavat ja myyntipäälliköt. Pääsimme yhdessä kehittämään kyselyissä esiin nousseita kehittämiskohteita ja näistä lisää työn tuotoksissa. Opinnäytetyössä selvitettiin sitoutumista työhön yleisellä tasolla sekä mikä merkitys on palkalla ja urakehityksellä sitouttamiseen.

Opinnäytetyön tuloksena tuotin kehittämisehdotuksia osuuskaupan S-Pankin asiamiestoiminnan työntekijöiden sitouttamiseksi. Tärkeimmät kehittämisehdotukset liittyvät työtehtävien laadun ja sisällön kehittämiseen. Tämä vaatii jatkossa myös entistä enemmän työntekijöiden osallistamista ja yksi jo työpajassa kehitelty idea otettiin organisaatiossa jo käyttöönkin. Organisaatiossa päätettiin perustaa työntekijöistä Vaikuttajaryhmä. Tästä enemmän opinnäytetyön tuotoksessa. Palkkausasia on myös yksi iso asia, jota on syytä tarkastella jatkossa sitoutuvuuden lisäämiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste