Osaamiskartoitus: osaamisen tunnistaminen, ylläpitäminen ja kehittäminen Insinööriliitossa
Naukkarinen, Marjo (2024)
Naukkarinen, Marjo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512022
Tiivistelmä
Organisaation ja henkilöstön osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen ovat asiantuntijaorganisaation elinehto. Osaamisen ylläpitäminen koko ajan muuttuvassa toimintaympäristössä varmistaa organisaation kyvyn suoriutua valitsemansa strategian mukaisista työtehtävistä ja parantaa sen kilpailukykyä alan kilpailijoihin nähden.
Ammattiliitot ovat jo vuosia kamppailleet pysyäkseen työelämän murroksen mukana. Insinööriliitto yhtenä Suomen suurimmista ammattiliitoista on yksi merkityksellisimmistä organisaatioista muuttuvan työelämän asiantuntijana ja jäsentensä työelämäkumppanina. Liiton henkilöstön osaamisen pitää nyt ja tulevaisuudessa vastata liiton strategisiin tavoitteisiin ja etenkin jäsenkunnan ajanmukaisiin tarpeisiin.
Osaamisen hallinta on organisaation strategian toteuttamista. Jotta strategia voi toteutua, on henkilöstöllä oltava sen mukaista osaamista ja mahdollisuus käyttää sitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaamiskartoitus on menetelmä, jolla selvitetään onko organisaatiossa valitun strategian mukaista osaamista ja löydetään mahdolliset osaamispuutteet. Osaamiskartoitus voidaan tehdä organisaatiotasolla ja/tai yksilötasolla. Yksilötason osaamiskartoituksella saadaan selville jokaisen työntekijän osaamistarpeet, sen hetkinen osaamistaso ja mahdolliset kehittämistarpeet osaamisessa. Kartoituksen jälkeen on tärkeää sopia, miten mahdollisia puutteita korjataan ja kehittymistä seurataan.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda Insinööriliitolle organisaation ja henkilöstön osaamisen kartoittamiseen soveltuva prosessi, jonka avulla organisaatio voi jatkaa osaamisen hallintaan, ylläpitämiseen ja kehittämiseen keskittyviä toimia. Työn tueksi selvitetään, miten hyvin samankaltaisissa asiantuntijaorganisaatioissa osaamisen aihepiirin kokonaisuutta hallitaan.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä käytetään laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Benchmarkingia eli vertailuoppimista hyödynnetään vertailuorganisaatioiden toimintatapojen selvittämiseen. Tiedonkeruumenetelmänä vertailussa käytetään teemahaastattelua. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu organisaation strategisesta osaamisesta ja johtamista, asiantuntijatyön osaamisen merkitystä, kartoittamista, hallintaa ja ylläpitämistä käsittelevästä aineistosta.
Ammattiliitot ovat jo vuosia kamppailleet pysyäkseen työelämän murroksen mukana. Insinööriliitto yhtenä Suomen suurimmista ammattiliitoista on yksi merkityksellisimmistä organisaatioista muuttuvan työelämän asiantuntijana ja jäsentensä työelämäkumppanina. Liiton henkilöstön osaamisen pitää nyt ja tulevaisuudessa vastata liiton strategisiin tavoitteisiin ja etenkin jäsenkunnan ajanmukaisiin tarpeisiin.
Osaamisen hallinta on organisaation strategian toteuttamista. Jotta strategia voi toteutua, on henkilöstöllä oltava sen mukaista osaamista ja mahdollisuus käyttää sitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaamiskartoitus on menetelmä, jolla selvitetään onko organisaatiossa valitun strategian mukaista osaamista ja löydetään mahdolliset osaamispuutteet. Osaamiskartoitus voidaan tehdä organisaatiotasolla ja/tai yksilötasolla. Yksilötason osaamiskartoituksella saadaan selville jokaisen työntekijän osaamistarpeet, sen hetkinen osaamistaso ja mahdolliset kehittämistarpeet osaamisessa. Kartoituksen jälkeen on tärkeää sopia, miten mahdollisia puutteita korjataan ja kehittymistä seurataan.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda Insinööriliitolle organisaation ja henkilöstön osaamisen kartoittamiseen soveltuva prosessi, jonka avulla organisaatio voi jatkaa osaamisen hallintaan, ylläpitämiseen ja kehittämiseen keskittyviä toimia. Työn tueksi selvitetään, miten hyvin samankaltaisissa asiantuntijaorganisaatioissa osaamisen aihepiirin kokonaisuutta hallitaan.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä käytetään laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Benchmarkingia eli vertailuoppimista hyödynnetään vertailuorganisaatioiden toimintatapojen selvittämiseen. Tiedonkeruumenetelmänä vertailussa käytetään teemahaastattelua. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu organisaation strategisesta osaamisesta ja johtamista, asiantuntijatyön osaamisen merkitystä, kartoittamista, hallintaa ja ylläpitämistä käsittelevästä aineistosta.