Ryhmäytysmallin kehittäminen Hyriassa
Tigerstedt, Michaela (2024)
Tigerstedt, Michaela
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612463
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut tutkia Hyria koulutuksessa käyttöön otetun ryhmäytysmallin toteutumista ja sen vaikutuksia oppilaitoksessa. Ryhmäytysmallin tarkoituksena on ollut tukea ympärivuotista ryhmäytystä moniammatillisen työparityöskentelyn avulla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat yhteishaun kautta opintoihin hakeutuneet, ensimmisen vuoden opiskelijat sekä heidän vastuuvalmentajansa. Tilaajalla oli toiveena saada tietoa uuden mallin vaikuttavuudesta ja toteutumisesta, jotta sen kehitystyötä voidaan jatkaa. Toimintamallin kehitystyötä on Hyriassa tehty osana Yhdessä!-hanketta, jossa oppilaitos on mukana osahankkeen toteuttajana. Hankkeen pääteemoina ovat opiskelijoiden osallistaminen ja tukeminen erilaisten toimintamuotojen avulla.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka menetelmiksi valikoituivat teemahaastattelut, sekä kyselyt. Kyselyiden avulla selvitettiin ryhmäytysmallin toteutumista vastuuvalmentajien näkökulmasta sekä kerättiin ryhmäytyksien yhteydessä opiskelijoilta palautetta heidän kokemuksistaan. Teemahaastatteluihin kartoitettiin mukaan ryhmäytyksiin osallistuneita opiskelijoita. Toteutettujen haastattelujen avulla syvennettiin tietoa siitä, miten opiskelijat ovat kokeneet ympärivuotisen ryhmäytyksen vaikuttaneen heidän kokemukseensa omasta ryhmästä, vastuuvalmentajasta sekä koulunkynnistä yleisesti.
Kerätyn palautteen perusteella, vastuuvalmentajat kokivat toteutuneen tuen onnistuneena ja toimivana tukimuotona. Kuitenkin, ryhmäytysmalli oli toteutunut toivotunlaisesti vain pienessä osassa Hyrian koulutusaloja. Tähän merkittävimpinä syinä vastuuvalmentajat mainitsivat tiedotuksen puutteen sekä ryhmäytystyöparin passiivisuuden.
Kyselyiden perusteella opiskelijoiden kokemukset ryhmäytymisistä olivat enimmäkseen myönteisiä. Useimmat ryhmäytyksiin osallistuneet opiskelijat viihtyivät paremmin koulussa sekä omassa ryhmässään. Haastattelujen avulla kerätty aineisto myös tuki näitä havaintoja. Kehittämisehdotuksina tilaajalle esitettiin mm. opiskelijoiden mukaanottoa ryhmäytysten suunnitteluun, ryhmäytysten toteutumisen seurantaa ympärivuotisesti sekä tiedottamisen tehostamista. Tiedottamisen tueksi luotiin ryhmäytysmallista infograafi, joka voidaan jakaa vastuuvalmentajille ja tilaajan sisäisille verkkosivuille. The purpose of this thesis is to study the implementation and impact of the grouping model introduced in Hyria Training. The purpose of the grouping model has been to support year-round grouping through the use of partner work. The target group of the study were first-year students who had applied for studies through a joint selection procedure and their responsible coaches. The client wished to obtain information on the effectiveness and implementation of the new model in order to continue the development work. The model has been developed at Hyria as part of the Yhdessä!- project, in which the institution is involved as a sub-project implementer. The main themes of the project are student participation and support through various forms of action.
The research was carried out as a qualitative study. Selected methods were thematic interviews and surveys. Separate questionnaires were carried out with students and responsible coaches. Questionares were used to find out the effectiveness of the grouping model from the perspective of respondible coaches and to collect feedback about the grouping sessions from students. The questionnaires were conducted web-based on the Webropol platform in early 2024. For the thematic interview, i asked students who had participated in the group sessions and responded to the survey after it, to participate in it. Interviews were conducted to gain a deeper understanding of how grouping had affected the students' experience of their group, the coach in charge, and school success in general.
According to the feedback from the responsible coaches, they felt that the support provided was successful and effective. However, the grouping model had only been implemented as desired in a small number of Hyria campuses. This was attributed to a lack of information and a lack of contact from the grouping pair. The surveys showed that students' experiences of groupings were mostly positive. Most of the students who participated in the group sessions felt more comfortable in school and in their own group. The data collected through interviews also supported these findings. Suggestions for improvement included involving students in the planning of the group sessions, monitoring the implementation of the group sessions throughout the year and improving information. An infographic on the grouping model was created to make the information more accessible to responsible coaches. Infographic will be distributed to the responsible coaches and on the internal website of the institution.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka menetelmiksi valikoituivat teemahaastattelut, sekä kyselyt. Kyselyiden avulla selvitettiin ryhmäytysmallin toteutumista vastuuvalmentajien näkökulmasta sekä kerättiin ryhmäytyksien yhteydessä opiskelijoilta palautetta heidän kokemuksistaan. Teemahaastatteluihin kartoitettiin mukaan ryhmäytyksiin osallistuneita opiskelijoita. Toteutettujen haastattelujen avulla syvennettiin tietoa siitä, miten opiskelijat ovat kokeneet ympärivuotisen ryhmäytyksen vaikuttaneen heidän kokemukseensa omasta ryhmästä, vastuuvalmentajasta sekä koulunkynnistä yleisesti.
Kerätyn palautteen perusteella, vastuuvalmentajat kokivat toteutuneen tuen onnistuneena ja toimivana tukimuotona. Kuitenkin, ryhmäytysmalli oli toteutunut toivotunlaisesti vain pienessä osassa Hyrian koulutusaloja. Tähän merkittävimpinä syinä vastuuvalmentajat mainitsivat tiedotuksen puutteen sekä ryhmäytystyöparin passiivisuuden.
Kyselyiden perusteella opiskelijoiden kokemukset ryhmäytymisistä olivat enimmäkseen myönteisiä. Useimmat ryhmäytyksiin osallistuneet opiskelijat viihtyivät paremmin koulussa sekä omassa ryhmässään. Haastattelujen avulla kerätty aineisto myös tuki näitä havaintoja. Kehittämisehdotuksina tilaajalle esitettiin mm. opiskelijoiden mukaanottoa ryhmäytysten suunnitteluun, ryhmäytysten toteutumisen seurantaa ympärivuotisesti sekä tiedottamisen tehostamista. Tiedottamisen tueksi luotiin ryhmäytysmallista infograafi, joka voidaan jakaa vastuuvalmentajille ja tilaajan sisäisille verkkosivuille.
The research was carried out as a qualitative study. Selected methods were thematic interviews and surveys. Separate questionnaires were carried out with students and responsible coaches. Questionares were used to find out the effectiveness of the grouping model from the perspective of respondible coaches and to collect feedback about the grouping sessions from students. The questionnaires were conducted web-based on the Webropol platform in early 2024. For the thematic interview, i asked students who had participated in the group sessions and responded to the survey after it, to participate in it. Interviews were conducted to gain a deeper understanding of how grouping had affected the students' experience of their group, the coach in charge, and school success in general.
According to the feedback from the responsible coaches, they felt that the support provided was successful and effective. However, the grouping model had only been implemented as desired in a small number of Hyria campuses. This was attributed to a lack of information and a lack of contact from the grouping pair. The surveys showed that students' experiences of groupings were mostly positive. Most of the students who participated in the group sessions felt more comfortable in school and in their own group. The data collected through interviews also supported these findings. Suggestions for improvement included involving students in the planning of the group sessions, monitoring the implementation of the group sessions throughout the year and improving information. An infographic on the grouping model was created to make the information more accessible to responsible coaches. Infographic will be distributed to the responsible coaches and on the internal website of the institution.