"Oma polku, yhteiset askeleet": osaamisen jakaminen tanssin opetustyön ammatillisena tukena Keravan tanssiopistossa
Kerkkänen, Sari (2024)
Kerkkänen, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612627
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on osaamisen jakaminen tanssin opetustyön ammatillisena tukena. Opinnäytetyön kontekstina on tanssinopetus taiteen perusopetuksessa, johon tilaajaorganisaatio, Keravan tanssiopisto kuuluu. Tanssinopetus ammattina on opettajalle monesti itsenäistä sekä yksinäistä työtä. Työyhteisön sisäistä toimintaa tanssinopettajilla on hyvin pieni osa kokonaistyöajasta. Tanssinopetustuntien suunnittelu on aikaa vievää sekä luovuutta vaativaa, koska tuntimateriaali suunnitellaan yleensä kaikkinensa itse.
Opinnäytetyössä tutkitaan tilaajaorganisaatiossa tapahtuvassa tanssinopettajien jakamistoiminnassa, millaisia vaikutuksia opettajien keskinäisellä osaamisen jakamisella on heidän työnsä arkeen. Tavoitteena on ollut tutkimusosion pohjalta kehittää tilaajaorganisaatioon osaamisen jakamisen toimintamalli, sekä lisätä yleisesti tietoa tanssinopettajien jakamiskulttuurin merkityksistä. Tietoperustassa käsitellään tanssinopettajan osaamista taiteen perusopetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman raameissa, sekä yhteisöllisen oppimisen näkökulmaa opetustyöyhteisöissä sekä taideopetuksessa.
Tutkimuksen lähestymistapana on laadullinen tutkimus etnografisin menetelmin. Tutkimuksellisina menetelminä on osallistuva havainnointi, sekä ryhmähaastattelut. Kehittämismenetelmänä on opinnäytetyön tuotoksen luomista tavoitteleva yhteisöllisen ideoinnin työpaja. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä ovat: Millaisia vaikutuksia osaamisen jakamisella on tanssinopettajien työn arkeen, sekä millainen osaamisen jakamisen toimintamalli olisi tilaajaorganisaatiolle toimiva?
Olen nostanut aineiston analysoinnin pohjalta tuloksiin osaamisen jakamisen vaikutuksiksi kaksi otsikkoa, tanssinopettajana kehittymisen, sekä yhdessä oppimisen ja hyvinvoinnin. Lisäksi avaan tuloksissa jakamistoiminnalle merkityksellistä muotoa, yhdessä oppimista keholliskeskustelevana toimintana. Opinnäytetyön kehittämisosion tuotoksena on lopulta ehdotus toimintamallin rakentamiseksi, jossa on konkreettisia ehdotuksia osaamisen jakamisen kehittämiseksi sekä juurruttamiseksi osaksi koko opettajayhteisöä tilaajaorganisaatiossa. Ajattelen opinnäytetyön tuoneen tanssinopettajien ammattikentälle arvokasta tietoa osaamisen jakamisen vaikutuksista työelämään.
Opinnäytetyössä tutkitaan tilaajaorganisaatiossa tapahtuvassa tanssinopettajien jakamistoiminnassa, millaisia vaikutuksia opettajien keskinäisellä osaamisen jakamisella on heidän työnsä arkeen. Tavoitteena on ollut tutkimusosion pohjalta kehittää tilaajaorganisaatioon osaamisen jakamisen toimintamalli, sekä lisätä yleisesti tietoa tanssinopettajien jakamiskulttuurin merkityksistä. Tietoperustassa käsitellään tanssinopettajan osaamista taiteen perusopetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman raameissa, sekä yhteisöllisen oppimisen näkökulmaa opetustyöyhteisöissä sekä taideopetuksessa.
Tutkimuksen lähestymistapana on laadullinen tutkimus etnografisin menetelmin. Tutkimuksellisina menetelminä on osallistuva havainnointi, sekä ryhmähaastattelut. Kehittämismenetelmänä on opinnäytetyön tuotoksen luomista tavoitteleva yhteisöllisen ideoinnin työpaja. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä ovat: Millaisia vaikutuksia osaamisen jakamisella on tanssinopettajien työn arkeen, sekä millainen osaamisen jakamisen toimintamalli olisi tilaajaorganisaatiolle toimiva?
Olen nostanut aineiston analysoinnin pohjalta tuloksiin osaamisen jakamisen vaikutuksiksi kaksi otsikkoa, tanssinopettajana kehittymisen, sekä yhdessä oppimisen ja hyvinvoinnin. Lisäksi avaan tuloksissa jakamistoiminnalle merkityksellistä muotoa, yhdessä oppimista keholliskeskustelevana toimintana. Opinnäytetyön kehittämisosion tuotoksena on lopulta ehdotus toimintamallin rakentamiseksi, jossa on konkreettisia ehdotuksia osaamisen jakamisen kehittämiseksi sekä juurruttamiseksi osaksi koko opettajayhteisöä tilaajaorganisaatiossa. Ajattelen opinnäytetyön tuoneen tanssinopettajien ammattikentälle arvokasta tietoa osaamisen jakamisen vaikutuksista työelämään.