Pelaa mun kaa! Tavoitteellinen pelitoiminta työtehtävänä yleisissä kirjastoissa
Hakomaa, Tommi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612759
Tiivistelmä
Kirjastoista on muodostunut monella lapselle ja nuorelle tärkeä paikka, jossa viettää aikaa. Tämä on luonut kirjastoille tarpeen panostaa ja kehittää kirjastoissa tapahtuvaa nuorisotyötä. Pelitoiminnan järjestäminen on yksi tapa vastata tähän tarpeeseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaista pelitoimintaa eri kirjastot ja nuorisotilat hyödyntävät tavoitteellista nuorisotyötä tehdessään. Pelitoiminnan eri muotojen lisäksi selvitin millaisia tavoitteita sille on asetettu sekä mitkä tekijät nähdään auttavan ja mitkä haittaavan sen järjestämistä. Tavoitteenani oli myös kehittää kirjastoissa työskentelevien valmiuksia hyödyntää pelitoimintaa arkityössään.
Opinnäytetyötä varten kartoitettiin eri lähteitä verkosta, sekä kirjallisuudesta. Tietopohjassa kartoitettiin eroja ja yhtäläisyyksiä kirjastossa ja nuorisotiloilla tehtävän nuorisotyön välillä. Isoin ero vaikuttaa olevan siinä ammattitaidossa, jolla työtä tehdään. Kirjastoalalan opinnoissa ei juurikaan käsitellä nuorisotyötä, vaikka tarvetta nuorisotyön tekijöille on päivittäin. Tietopohjassa käsiteltiin myös laajemmin pelejä ja pelitoimintaa kirjastossa. Pelejä on ollut kirjaston valikoimassa jo 80-luvulta lähtien, mutta niiden hankkiminen kirjaston kokoelmaan on kasvanut lauta- ja konsolipelien myötä 10-luvusta lähtien. Monissa kirjastoissa on erilaisia strategioita, jotka tukevat, tai joita voidaan tukea laadukkaalla ja tavoitteellisella pelitoiminnalla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarkingia. Aineistoa kerättiin tutkittavien tahojen verkkosivuilta sekä haastattelemalla kolmea nuorisotyöntekijää, sekä kolmea kirjaston työntekijää.
Tietopohjaan kootun tiedon ja haastatteluiden avulla löydettiin toimivia tapoja pelitoiminnan järjestämiseen kirjastossa ja näiden pohjalta luotiin ”Pelaa mun kaa! Pieni opas pelitoimintaan yleisissä kirjastoissa”. Opas luotiin erityisesti sellaisille työntekijöille, joilla ei ole aiempaa kokemusta pelitoiminnan järjestämisestä. Oppaan avulla on mahdollista laajentaa omaa osaamistaan pelitoiminnasta ja se antaa vinkkejä siihen, miten pelitoimintaa voi helposti hyödyntää nuorisotyön välineenä kirjastossa. Libraries have become an important place for many children and young people to spend time. This has created a need for libraries to invest in and develop youth work activities taking place in libraries. Organizing gaming activities is one way to meet this need.
The aim of the thesis was to explore the types of gaming activities utilized by various libraries and youth centers in their targeted youth work. In addition to different forms of gaming activities, I also investigated the objectives set for them, as well as the factors perceived to facilitate or hinder their organization. My goal was also to enhance the skills of library professionals in utilizing gaming activities in their everyday work.
For the thesis, various sources were surveyed online as well as in literature. The knowledge base mapped out the differences and similarities between youth work in libraries and in youth centers. The main difference seems to lie in the expertise with which the work is conducted. Library studies scarcely cover youth work, despite the daily need for youth work practitioners. The knowledge base also broadly addressed games and gaming activities in libraries. Games have been part of library collections since the 1980s, but their inclusion in library collections has grown with the advent of board and console games since the 2010s. Many libraries have different strategies that support, or can be supported by, high-quality and purposeful gaming activities.
Benchmarking was used as the research method. Data was collected from the websites of the entities under study and by interviewing three youth workers and three library employees.
Through the information compiled in the knowledge base and the interviews, effective ways of organizing gaming activities in libraries were identified, and based on these, the "Play with Me! A Small Guide to Gaming Activities in Public Libraries" was created. The guide was specifically designed for employees with no previous experience in organizing gaming activities. The guide enables them to expand their knowledge of gaming activities and provides tips on how gaming activities can easily be utilized as a tool for youth work in libraries.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaista pelitoimintaa eri kirjastot ja nuorisotilat hyödyntävät tavoitteellista nuorisotyötä tehdessään. Pelitoiminnan eri muotojen lisäksi selvitin millaisia tavoitteita sille on asetettu sekä mitkä tekijät nähdään auttavan ja mitkä haittaavan sen järjestämistä. Tavoitteenani oli myös kehittää kirjastoissa työskentelevien valmiuksia hyödyntää pelitoimintaa arkityössään.
Opinnäytetyötä varten kartoitettiin eri lähteitä verkosta, sekä kirjallisuudesta. Tietopohjassa kartoitettiin eroja ja yhtäläisyyksiä kirjastossa ja nuorisotiloilla tehtävän nuorisotyön välillä. Isoin ero vaikuttaa olevan siinä ammattitaidossa, jolla työtä tehdään. Kirjastoalalan opinnoissa ei juurikaan käsitellä nuorisotyötä, vaikka tarvetta nuorisotyön tekijöille on päivittäin. Tietopohjassa käsiteltiin myös laajemmin pelejä ja pelitoimintaa kirjastossa. Pelejä on ollut kirjaston valikoimassa jo 80-luvulta lähtien, mutta niiden hankkiminen kirjaston kokoelmaan on kasvanut lauta- ja konsolipelien myötä 10-luvusta lähtien. Monissa kirjastoissa on erilaisia strategioita, jotka tukevat, tai joita voidaan tukea laadukkaalla ja tavoitteellisella pelitoiminnalla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarkingia. Aineistoa kerättiin tutkittavien tahojen verkkosivuilta sekä haastattelemalla kolmea nuorisotyöntekijää, sekä kolmea kirjaston työntekijää.
Tietopohjaan kootun tiedon ja haastatteluiden avulla löydettiin toimivia tapoja pelitoiminnan järjestämiseen kirjastossa ja näiden pohjalta luotiin ”Pelaa mun kaa! Pieni opas pelitoimintaan yleisissä kirjastoissa”. Opas luotiin erityisesti sellaisille työntekijöille, joilla ei ole aiempaa kokemusta pelitoiminnan järjestämisestä. Oppaan avulla on mahdollista laajentaa omaa osaamistaan pelitoiminnasta ja se antaa vinkkejä siihen, miten pelitoimintaa voi helposti hyödyntää nuorisotyön välineenä kirjastossa.
The aim of the thesis was to explore the types of gaming activities utilized by various libraries and youth centers in their targeted youth work. In addition to different forms of gaming activities, I also investigated the objectives set for them, as well as the factors perceived to facilitate or hinder their organization. My goal was also to enhance the skills of library professionals in utilizing gaming activities in their everyday work.
For the thesis, various sources were surveyed online as well as in literature. The knowledge base mapped out the differences and similarities between youth work in libraries and in youth centers. The main difference seems to lie in the expertise with which the work is conducted. Library studies scarcely cover youth work, despite the daily need for youth work practitioners. The knowledge base also broadly addressed games and gaming activities in libraries. Games have been part of library collections since the 1980s, but their inclusion in library collections has grown with the advent of board and console games since the 2010s. Many libraries have different strategies that support, or can be supported by, high-quality and purposeful gaming activities.
Benchmarking was used as the research method. Data was collected from the websites of the entities under study and by interviewing three youth workers and three library employees.
Through the information compiled in the knowledge base and the interviews, effective ways of organizing gaming activities in libraries were identified, and based on these, the "Play with Me! A Small Guide to Gaming Activities in Public Libraries" was created. The guide was specifically designed for employees with no previous experience in organizing gaming activities. The guide enables them to expand their knowledge of gaming activities and provides tips on how gaming activities can easily be utilized as a tool for youth work in libraries.