Varainhankinnasta strategiseen kumppanuuteen: yritysyhteistyön käynnistäminen sosiaali- ja terveysalan järjestöissä
Poikulainen, Ia (2024)
Poikulainen, Ia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712901
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toimintakenttä on murroksessa hyvinvointialueiden aloittamisen myötä. Lisäksi STEA-rahoituksen siirtyminen valtion budjettiin ja kiristyvä taloustilanne aiheuttavat järjestöissä epävarmuuden tunnetta. Moniosaajat -Sote-järjestöt tulevaisuuden tekijöinä -hankkeessa toteutettiin keväällä 2023 kysely, jonka tuloksista nousikin vahvasti esiin huoli järjestöjen rahoituksen vähenemisestä, sekä tarpeesta monikanavaiselle rahoitusosaamiselle. Yli kolmasosa sotejärjestöistä on halukkaita aloittamaan yritysyhteistyön rahoituksensa monikanavaistamiseksi. Erityisesti strategisten kumppanuuksien ennustetaan lisääntyvän tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön kehittämistavoite oli tuottaa sotejärjestöille kumppanuusstrategiamalli, jonka avulla järjestössä voidaan aloittaa yrityskumppanuuksien suunnittelu ilman aiempaa kokemusta tai osaamista. Halusin auttaa järjestöä vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Mitä sotealan järjestössä tulee ottaa huomioon, kun lähdetään käynnistämään yrityskumppanuuksia? Miten valitaan sopiva yhteistyömuoto? Mitä asioita tulee huomioida yrityskumppanin valinnassa? Miten määritetään yhteistyön tavoitteet ja miten niitä mitataan sekä arvioidaan?
Valitsin lähestymistavaksi yhteisöllisen kehittämisen menetelmät, koska halusin saada opinnäytetyössäni sotejärjestöissä toimivien äänet kuuluviin. Järjestöjen osallistaminen tapahtui tässä opinnäytetyössä teemahaastatteluiden sekä työpajan muodossa. Teemahaastattelun avulla kartoitin järjestöjen kokemuksia ja oppeja yrityskumppanuuksista, ja työpajassa testasin kumppanuusstrategiamallin työkaluja osallistujilla, joilla ei ollut mainittavaa aikaisempaa kokemusta yrityskumppanuuksista.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui kumppanuusstrategiamalli, joka on visuaalinen, täytettävä työkalu. Mallia täydentämään syntyi koulutusmateriaali, joka opastaa työkalun käyttöön. Tuotoksessa pyrin tuomaan näkyviin järjestön tuotteistamisprosessia sekä sen jatkoprosesseja, jotka havaintoni mukaan ovat kriittisiä strategisten kumppanuuksien suunnittelussa. Tekemistäni haastatteluista kävi myös ilmi, että yritysyhteistyössä on tärkeää ”puhua yritysten kieltä”, ja tästä syystä valitsin käyttää lopullisessa tuotoksessa yritysmaailmasta tuttuja termejä ja työkaluja. Vaikka malli on tehty sotejärjestöjen tarpeisiin, voidaan sitä käyttää joustavasti myös muilla toimialoilla ja kaiken kokoisissa järjestöissä. The field of social welfare and health care organisations is transforming as a result of the launch of social and health care areas. In addition, the transfer of STEA grants to the state budget and the tightening economic situation are creating a sense of uncertainty among organisations. The Multitalents – Social affairs and health NGOs as future makers -project launched a survey in the spring of 2023. The results of the survey highlighted concerns about the decline in funding for organisations and the need for multi-channel financial expertise. Indeed, more than a third of social welfare and health care organisations are willing to engage in business partnerships in order to increase diversity to their funding. Strategic partnerships in particular are expected to be multiplied in the future.
The aim of this thesis was to produce a partnership strategy model that would allow organisations to start planning business partnerships without prior experience or knowledge. I wanted to answer the following questions: How to choose the right type of partnership? What are the issues to consider when choosing a business partner? How to define the objectives of the partnership and how to measure and evaluate them?
I chose to approach the topic using community development methods, that would let the people in social welfare and health care organisations to be heard. In this thesis, the inclusion of organisations took place in the form of thematic interviews and a workshop. Through the thematic interviews, I identified the experiences and lessons learnt from business partnerships, and in the workshop I tested the tools of the partnership strategy model with participants who had no notable experience of corporate partnerships.
The output of the thesis is a partnership strategy model, which is a visual, fill-in tool. To complete the model, training material was produced to guide the use of the tool. In the output, I aimed to bring to light the organisation's productisation process and its downstream processes, which I found to be critical in the design of strategic partnerships. It also came clear from the interviews that it is important to "speak business" whilst working with companies. For this reason I chose to use terms and tools from business context. Although the model is designed for social welfare and health care organisations, it can be used flexibly in other sectors and by organisations of all sizes.
Tämän opinnäytetyön kehittämistavoite oli tuottaa sotejärjestöille kumppanuusstrategiamalli, jonka avulla järjestössä voidaan aloittaa yrityskumppanuuksien suunnittelu ilman aiempaa kokemusta tai osaamista. Halusin auttaa järjestöä vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: Mitä sotealan järjestössä tulee ottaa huomioon, kun lähdetään käynnistämään yrityskumppanuuksia? Miten valitaan sopiva yhteistyömuoto? Mitä asioita tulee huomioida yrityskumppanin valinnassa? Miten määritetään yhteistyön tavoitteet ja miten niitä mitataan sekä arvioidaan?
Valitsin lähestymistavaksi yhteisöllisen kehittämisen menetelmät, koska halusin saada opinnäytetyössäni sotejärjestöissä toimivien äänet kuuluviin. Järjestöjen osallistaminen tapahtui tässä opinnäytetyössä teemahaastatteluiden sekä työpajan muodossa. Teemahaastattelun avulla kartoitin järjestöjen kokemuksia ja oppeja yrityskumppanuuksista, ja työpajassa testasin kumppanuusstrategiamallin työkaluja osallistujilla, joilla ei ollut mainittavaa aikaisempaa kokemusta yrityskumppanuuksista.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui kumppanuusstrategiamalli, joka on visuaalinen, täytettävä työkalu. Mallia täydentämään syntyi koulutusmateriaali, joka opastaa työkalun käyttöön. Tuotoksessa pyrin tuomaan näkyviin järjestön tuotteistamisprosessia sekä sen jatkoprosesseja, jotka havaintoni mukaan ovat kriittisiä strategisten kumppanuuksien suunnittelussa. Tekemistäni haastatteluista kävi myös ilmi, että yritysyhteistyössä on tärkeää ”puhua yritysten kieltä”, ja tästä syystä valitsin käyttää lopullisessa tuotoksessa yritysmaailmasta tuttuja termejä ja työkaluja. Vaikka malli on tehty sotejärjestöjen tarpeisiin, voidaan sitä käyttää joustavasti myös muilla toimialoilla ja kaiken kokoisissa järjestöissä.
The aim of this thesis was to produce a partnership strategy model that would allow organisations to start planning business partnerships without prior experience or knowledge. I wanted to answer the following questions: How to choose the right type of partnership? What are the issues to consider when choosing a business partner? How to define the objectives of the partnership and how to measure and evaluate them?
I chose to approach the topic using community development methods, that would let the people in social welfare and health care organisations to be heard. In this thesis, the inclusion of organisations took place in the form of thematic interviews and a workshop. Through the thematic interviews, I identified the experiences and lessons learnt from business partnerships, and in the workshop I tested the tools of the partnership strategy model with participants who had no notable experience of corporate partnerships.
The output of the thesis is a partnership strategy model, which is a visual, fill-in tool. To complete the model, training material was produced to guide the use of the tool. In the output, I aimed to bring to light the organisation's productisation process and its downstream processes, which I found to be critical in the design of strategic partnerships. It also came clear from the interviews that it is important to "speak business" whilst working with companies. For this reason I chose to use terms and tools from business context. Although the model is designed for social welfare and health care organisations, it can be used flexibly in other sectors and by organisations of all sizes.