MARS-festivaalin alueellinen vaikuttavuus: nykyhetki sekä tulevaisuus ammattilaistapahtuman ja sen keskeisten paikallisten sidosryhmien yhteistyössä.
Heinämäki, Annukka (2024)
Heinämäki, Annukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013332
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin tapahtuma-alan ammattilaistapahtuman MARS-festivaalin merkitystä sen keskeisille yhteistyökummppaneille, ja siten tapahtuman alueellista vaikuttavuutta Seinäjoen seudulla toimiville tahoille ja koko seutukunnalle. Tutkimuksen ja analysoinnin pohjalta luotiin lopuksi selkeitä, toteutettavissa olevia tulevaisuuden toimenpiteitä, joilla tapahtuman ja sen keskeisten yhteistyötahojen toimintaa vahvistettaisiin ja kenties laajennettaisiin.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteitä olivat tapahtumat ja niiden alueellinen sekä taloudellinen merkitys, imago ja brändi, sekä tapahtumamarkkinointi ja tapahtumastrategia. Tietoperustan pohjalta suunniteltiin opinnäytetyön keskiössä olleen teemahaastattelun teema-alueet sekä kehittämisehdotusten ja niiden toteuttamisen mahdollisuukisen puntarointi.
Teemahaastattelun avulla haastateltiin MARS-festivaalin läheisiä yhteistyötahoja ja selvitettiin heidän kokemuksiaan yhteistyöstä sekä ajatuksia myös tulevaisuuden suhteen. Yhtenä päätarkoituksena haastattelussa oli kartottaa festivaalin kanssa tehtävän yhteistyön todellinen liiketoiminnallinen merkitys.
Jokainen haastatelluista tahoista, piti yhteistyötä merkityksellisenä ja tärkeänä. Yhteistyön myös toivottiin edelleen jatkuvan eikä suuria muutoksia nähty aiheellisiksi. Lähinnä oltiin positiivisen innostuneita tapahtuman toimintojen jatkokehittämiseen, tosin tiedostaen samalla kaikkien osallisten resurssien rajallisuuden.
Opinnäytetyön kehittämisehdotukset syntyivät tutkimusmenetelmien avulla kerätyn aineiston pohjalta ja sen tulosten analysoinnilla. Laadittuja kehittämisehdotuksia voidaan jatkossa hyödyntää MARS-festivaalin suunnitellussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteitä olivat tapahtumat ja niiden alueellinen sekä taloudellinen merkitys, imago ja brändi, sekä tapahtumamarkkinointi ja tapahtumastrategia. Tietoperustan pohjalta suunniteltiin opinnäytetyön keskiössä olleen teemahaastattelun teema-alueet sekä kehittämisehdotusten ja niiden toteuttamisen mahdollisuukisen puntarointi.
Teemahaastattelun avulla haastateltiin MARS-festivaalin läheisiä yhteistyötahoja ja selvitettiin heidän kokemuksiaan yhteistyöstä sekä ajatuksia myös tulevaisuuden suhteen. Yhtenä päätarkoituksena haastattelussa oli kartottaa festivaalin kanssa tehtävän yhteistyön todellinen liiketoiminnallinen merkitys.
Jokainen haastatelluista tahoista, piti yhteistyötä merkityksellisenä ja tärkeänä. Yhteistyön myös toivottiin edelleen jatkuvan eikä suuria muutoksia nähty aiheellisiksi. Lähinnä oltiin positiivisen innostuneita tapahtuman toimintojen jatkokehittämiseen, tosin tiedostaen samalla kaikkien osallisten resurssien rajallisuuden.
Opinnäytetyön kehittämisehdotukset syntyivät tutkimusmenetelmien avulla kerätyn aineiston pohjalta ja sen tulosten analysoinnilla. Laadittuja kehittämisehdotuksia voidaan jatkossa hyödyntää MARS-festivaalin suunnitellussa ja toteutuksessa.