Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vertaistuellista nuorisotyötä : ohjaajan käsikirja sijaiskotinuorten kanssa työskentelyyn

Mäkinen, Joona (2024)

 
Avaa tiedosto
Makinen_Joona.pdf (30.01Mt)
Lataukset: 


Mäkinen, Joona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051913226
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimiva Perhehoitoliitto ry (PHL) on sosiaali- ja terveysalan järjestö, jonka nuorisotyön toiminnan perusajatuksena on vertaistuen mahdollistaminen sijaiskotinuorten välillä. Vertaistuki nähdään merkityksellisenä resurssina kohderyhmän jokapäiväisessä elämässä. Vertaistuella tarkoitetaan samankaltaisten taustojen omaavien välistä tukea ja kannustusta, joka perustuu jaettuun kokemukseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda perehdytysmateriaali Perhehoitoliiton nuorisotyön leireillä työskenteleville ohjaajille ja edistää vertaistuen toteutumista sijaiskotinuorten välillä. Ohjaajien perehdyttämistä oli tarpeen kehittää, sillä se tapahtui ennen pelkästään suullisesti, eikä mitään konkreettista materiaalia ollut olemassa.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli poistaa toiminnasta suullisen perehdytyksen taakka, lisätä Perhehoitoliiton nuorisotyön laatua sekä tukea ohjaajien omaa ammatillisuutta. Tavoitteisiin päästiin luomalla ohjaajan käsikirja. Käsikirja toimii perehdyttävänä materiaalina, jota voidaan myös käyttää jatkuvana toiminnan tukena. Ohjaajan käsikirja edistää vertaistuen toteutumista ja antaa ohjaajille lisää valmiuksia työskentelemiseen.

Opinnäytetyön aineisto koostuu haastatteluista, kyselystä, benchmarkingista ja palautetyöpajasta. Opinnäytetyön avulla saatiin selville kohderyhmän ja heidän kanssaan työskentelevien näkemyksiä vertaistuen toteutumisesta ja järjestetyn toiminnan laadukkuudesta. Esille tulleen tiedon ansiosta käsikirjasta saatiin muodostettua toimintaa palveleva kokonaisuus. Opinnäytetyö tarjosi tilaajalle uusia näkökulmia toiminnan kehittämisestä ja ohjaajien omasta ammatillisuudesta.

Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät kehittämistehtävän aikana. Luomalla ohjaajan käsikirja, saatiin edistettyä Perhehoitoliiton nuorisotyötä tavoitteiden mukaisesti. Ohjaajat ymmärtävät vertaistuen kokonaisvaltaisen määritelmän ja ymmärtävät oman roolinsa leiriympäristössä. Perhehoitoliiton nuorisotyön toimintaa voidaan kehittää keskittymällä ohjaajien ammatillisuuden tukemiseen, kiinnittämällä huomioita riittävään perehdytykseen ja valmistumalla kohderyhmän moninaisuuteen.
 
Perhehoitoliitto ry (PHL), as the commissioner of the thesis, is a social and health sector organization whose basic idea of youth work is to enable peer support among foster home youth. Peer support is seen as a significant resource in the daily lives of the target group. Peer support refers to support and encouragement among individuals with similar backgrounds, based on shared experience. The purpose of this thesis was to create training material for couselors working at PHL youth camps and promote the implementation of peer support among foster home youths. The need to develop training material arose as it was previously provided only orally.

The goal of this thesis was to remove the burden of oral orientation, increase the quality of PHL’s youth work, and support the professionalism of couselors. These goals were achived by creating a counselor’s handbook. The handbook serves as a training material that can also be used as ongoing support. The counselor’s handbook promotes the implementation of peer support and provides counselor’s with additional skills for their work.

The material of the thesis consist of interviews, one survey, benchmarking, and feedback workshop. Through the thesis, insights into the implementation of peer support and the quality of organized activities were obtained from the target group and those working with them. As a result, new counselor’s can familiarize themselves more effectively.

The objectives set for the thesis were achieved during the thesis project. By creating the counselor’s handbook, the objectives of PHL’s yout work were promoted. Counselor’s understand the comprehensive definition of peer support and their role in the camp environment. PHL’s youth work can be improved by focusing on supporting counselor professionalism, paying attention to adequate training, and preparing for the diversity of the target group.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste