Tokaluokkalaisten taideretki: kulttuuripolun vaikuttavuus Helsingin kaupungin perusopetuksessa
Törmänen, Sara (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013397
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin Helsingin kaupungin perusopetuksen kulttuuripolkua, erityisesti siihen kuuluvaa Tokaluokkalaisten taideretkeä. Tokaluokkalaisten taideretki on neljän toimijan, Kiasman, Helsingin kaupunginorkesterin, Musiikkitalon ja Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä toteutettu monitaiteinen tapahtuma. Se koostuu tutkimustehtävistä, Kiasma-vierailusta sekä Helsingin kaupunginorkesterin konsertista.
Tavoitteena oli kehittää Tokaluokkalaisten taideretkeä ja tutkia sen vaikuttavuutta. Tietoa kerättiin palautekyselyn, vertaisarvioinnin sekä dokumenttianalyysin avulla. Palautekyselyssä vastaajina olivat 2. luokkien opettajat ja vertaisarvioinnissa kartoitettiin suurimpien kuntien kulttuuripolkuja. Kerätyn tiedon perusteella voitiin todeta että Tokaluokkalaisten taideretki synnyttää yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja tukee kunnan kulttuurikasvatusta.
Palautekyselyn ja vertaisarvioinnin avulla pystyttiin nostamaan esiin onnistumisia sekä lyhyen että pitkän aikavälinkehittämiskohteita. Lyhyen aikavälin kehittämiskohteiksi nousivat Tokaluokkalaisten taideretkeen liittyvät tehtävät. Tärkeimmät parannusehdotukset olivat tehtävien määrän vähentäminen sekä soveltuvuuden parantaminen erilaisille oppilaille. Näiden kehittämiskohteiden avulla pyritään parantamaan tapahtuman saavutettavuutta sekä osallistuvuutta.
Pidemmän aikavälin kehittämiskohteena ilmeni huomio lapsilähtöisen työskentelytavan vahvistamiseen kulttuuritapahtumien suunnittelussa. Oppilaiden kokemusten huomioiminen tapahtuman suunnittelussa toisi uusia näkökulmia ja ideoita kehittämiseen.
Opinnäytetyön keskeinen havainto oli myös, että toiminnan monimuotoisuus ja eri toimijoiden yhteistyö rikastuttavat kulttuurikasvatusta ja tekevät tapahtumista vaikuttavampia. Tämä vahvistaa tarvetta jatkaa yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa tapahtuman kehittämisessä ja kulttuuripolun edistämisessä.
Tavoitteena oli kehittää Tokaluokkalaisten taideretkeä ja tutkia sen vaikuttavuutta. Tietoa kerättiin palautekyselyn, vertaisarvioinnin sekä dokumenttianalyysin avulla. Palautekyselyssä vastaajina olivat 2. luokkien opettajat ja vertaisarvioinnissa kartoitettiin suurimpien kuntien kulttuuripolkuja. Kerätyn tiedon perusteella voitiin todeta että Tokaluokkalaisten taideretki synnyttää yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja tukee kunnan kulttuurikasvatusta.
Palautekyselyn ja vertaisarvioinnin avulla pystyttiin nostamaan esiin onnistumisia sekä lyhyen että pitkän aikavälinkehittämiskohteita. Lyhyen aikavälin kehittämiskohteiksi nousivat Tokaluokkalaisten taideretkeen liittyvät tehtävät. Tärkeimmät parannusehdotukset olivat tehtävien määrän vähentäminen sekä soveltuvuuden parantaminen erilaisille oppilaille. Näiden kehittämiskohteiden avulla pyritään parantamaan tapahtuman saavutettavuutta sekä osallistuvuutta.
Pidemmän aikavälin kehittämiskohteena ilmeni huomio lapsilähtöisen työskentelytavan vahvistamiseen kulttuuritapahtumien suunnittelussa. Oppilaiden kokemusten huomioiminen tapahtuman suunnittelussa toisi uusia näkökulmia ja ideoita kehittämiseen.
Opinnäytetyön keskeinen havainto oli myös, että toiminnan monimuotoisuus ja eri toimijoiden yhteistyö rikastuttavat kulttuurikasvatusta ja tekevät tapahtumista vaikuttavampia. Tämä vahvistaa tarvetta jatkaa yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa tapahtuman kehittämisessä ja kulttuuripolun edistämisessä.