Säröä musiikkimaailman rakenteisiin! : Cis- ja transnaisille, transmiehille ja muunsukupuolisille suunnatun musiikkitoiminnan merkitys musiikkiyhdistys Särössä
Pitkänen, Jasmina (2024)
Pitkänen, Jasmina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013426
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee trans- ja cisnaisille, transmiehille ja muunsukupuolisille suunnatun musiikkitoiminnan merkitystä helsinkiläisessä musiikkiyhdistys Särössä (virallisesti Tyttöjen rokkileiriyhdistys ry). Työn tavoitteena oli selvittää sukupuolierityisen musiikkitoiminnan merkitys sen käyttäjille ja sitä kautta lisätä ymmärrystä sukupuolen perusteella rajatun musiikkitoiminnan merkityksestä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi musiikkimaailman sukupuolittuneita rakenteita, haasteita ja esteitä, jotka selittävät musiikkikentällä vallitsevaa sukupuolten välistä epätasapainoa. Lisäksi tietoperustassa käydään läpi turvallisemman tilan ja sukupuolierityisen ja -sensitiivisen toiminnan käsitteitä sekä tuodaan esiin, miten Särössä sukupuolierityisyys määräytyy suhteessa musiikkikentällä vähemmistöasemassa olemiseen.
Kehittämismenetelmänä työssä käytettiin kyselytutkimusta, jolla selvitettiin Särön toimintaan osallistuneiden kokemuksia Säröstä, onnistuuko Särö luomaan sen toimintoihin osallistuville turvallista ympäristöä musiikin harrastamiseen ja toteuttaako Särö sääntöjensä mukaista tarkoitustaan kohderyhmänsä soittoharrastuksen, henkisen kasvun ja hyvinvoinnin edistämisessä ja ylläpitämisessä. Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että Särön toiminta koetaan erityisesti turvalliseksi ympäristöksi olla oma itsensä, ja että toiminnan mukanaan tuoma henkinen hyvinvointi ja itsevarmuus heijastuvat musiikkitoiminnan ohella myös muihin elämän osa-alueisiin.
Johtopäätöksissä tuodaan esiin, miten sukupuolierityisellä ja -sensitiivisellä turvallisemmassa ympäristössä tapahtuvalla toiminnalla on merkitystä musiikkimaailman sukupuolittuneiden rakenteiden purkamisessa, ja miten sopiva toimintaympäristö itsessään vahvistaa yksilön musiikkimaailmassa tarvitsemia henkisiä taitoja. Lopuksi työssä esitetään Särölle konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla voi vahvistaa yhteisöllisyyden tunnetta, lisätä osallistujien itsevarmuutta musiikkiteknologian suhteen, tuoda esiin musiikkikentän monimuotoisuutta viestinnässä ja lisätä tietoisuutta sukupuolierityisen musiikkitoiminnan merkityksellisyydestä. The purpose of this thesis was to examine the significance of music activities targeted towards trans and cis women, trans men and non-binary individuals within the Finnish music association called Särö (officially known as Tyttöjen rokkileiriyhdistys ry).
The theoretical section discusses the gendered structures in the music industry and delves into the concepts of safer space and gender-specific and -sensitive activities. The section also highlights how these concepts and practices are implemented in Särö and how this is related to being in a minority position in the music field.
As a development method, the thesis employed a survey to explore the experiences of those involved in Särö's activities. The results show that Särö's activities are particularly perceived as a safe environment for individuals to be themselves and that the mental well-being and confidence fostered by the activities extend beyond music into other areas of life.
In the conclusions, it is highlighted how gender-specific and -sensitive activities in a safer environment contribute to dismantling the gendered structures in the music world, and how an appropriate operating environment itself reinforces the mental skills an individual needs in the music world. Finally, concrete development suggestions are proposed for Särö to strengthen the sense of community, increase participants' confidence in music technology, highlight the diversity of the music field in communication, and raise awareness of the significance of gender-specific music activities.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi musiikkimaailman sukupuolittuneita rakenteita, haasteita ja esteitä, jotka selittävät musiikkikentällä vallitsevaa sukupuolten välistä epätasapainoa. Lisäksi tietoperustassa käydään läpi turvallisemman tilan ja sukupuolierityisen ja -sensitiivisen toiminnan käsitteitä sekä tuodaan esiin, miten Särössä sukupuolierityisyys määräytyy suhteessa musiikkikentällä vähemmistöasemassa olemiseen.
Kehittämismenetelmänä työssä käytettiin kyselytutkimusta, jolla selvitettiin Särön toimintaan osallistuneiden kokemuksia Säröstä, onnistuuko Särö luomaan sen toimintoihin osallistuville turvallista ympäristöä musiikin harrastamiseen ja toteuttaako Särö sääntöjensä mukaista tarkoitustaan kohderyhmänsä soittoharrastuksen, henkisen kasvun ja hyvinvoinnin edistämisessä ja ylläpitämisessä. Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että Särön toiminta koetaan erityisesti turvalliseksi ympäristöksi olla oma itsensä, ja että toiminnan mukanaan tuoma henkinen hyvinvointi ja itsevarmuus heijastuvat musiikkitoiminnan ohella myös muihin elämän osa-alueisiin.
Johtopäätöksissä tuodaan esiin, miten sukupuolierityisellä ja -sensitiivisellä turvallisemmassa ympäristössä tapahtuvalla toiminnalla on merkitystä musiikkimaailman sukupuolittuneiden rakenteiden purkamisessa, ja miten sopiva toimintaympäristö itsessään vahvistaa yksilön musiikkimaailmassa tarvitsemia henkisiä taitoja. Lopuksi työssä esitetään Särölle konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla voi vahvistaa yhteisöllisyyden tunnetta, lisätä osallistujien itsevarmuutta musiikkiteknologian suhteen, tuoda esiin musiikkikentän monimuotoisuutta viestinnässä ja lisätä tietoisuutta sukupuolierityisen musiikkitoiminnan merkityksellisyydestä.
The theoretical section discusses the gendered structures in the music industry and delves into the concepts of safer space and gender-specific and -sensitive activities. The section also highlights how these concepts and practices are implemented in Särö and how this is related to being in a minority position in the music field.
As a development method, the thesis employed a survey to explore the experiences of those involved in Särö's activities. The results show that Särö's activities are particularly perceived as a safe environment for individuals to be themselves and that the mental well-being and confidence fostered by the activities extend beyond music into other areas of life.
In the conclusions, it is highlighted how gender-specific and -sensitive activities in a safer environment contribute to dismantling the gendered structures in the music world, and how an appropriate operating environment itself reinforces the mental skills an individual needs in the music world. Finally, concrete development suggestions are proposed for Särö to strengthen the sense of community, increase participants' confidence in music technology, highlight the diversity of the music field in communication, and raise awareness of the significance of gender-specific music activities.