JHL-jäsenen tietoisuus JHL-yhdistyksen roolista edunvalvonnassa: miten lisätä tietoa oikein järjestäytymisen tukemiseksi?
Salmi, Eija (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013646
Tiivistelmä
Kymmenet tuhannet julkisen sektorin työntekijät siirtyivät soteuudistuksen seurauksena uudelle työnantajalle 1.1.2023 alkaen. Monet heistä olivat ammattiliitto JHL:n jäseniä. Julkisella sektorilla työskentelevän jäsenen edunvalvonnasta huolehtii JHL:n paikallisyhdistys, jolla on neuvotteluoikeus jäsenen työnantajaan. Jäsenen vaihtaessa työnantajaa hänen useimmiten tulisi vaihtaa samalla yhdistystä.
JHL ohjeisti soteuudistuksen myötä työnantajaa vaihtaneita jäseniään vaihtamaan yhdistystä. Kaikki eivät halunneet vaihtoa tehdä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syitä, miksi jotkut jäsenistä eivät halunneet vaihtaa yhdistysjäsenyyttään ja miten toimien JHL:n olisi mahdollista kehittää toimintaansa siihen suuntaan, että jatkossa jäsenet herkemmin vaihtaisivat yhdistystä siirtyessään toiselle työnantajalle.
Tätä opinnäytetyötä varten teemahaastateltiin maaliskuussa v. 2023 kahdeksan työntekijää, jotka halusivat säilyttää yhdistysjäsenyytensä ennallaan työnantajavaihdoksesta huolimatta. Haastatteluissa selvitettiin jäsenten tietämystä paikallistason edunvalvontatyöstä, sekä heidän tyytyväisyyttään sen hetkiseen yhdistykseensä ja siihen vaikuttavista syistä. Heiltä myös pyydettiin ideoita siihen, miten JHL:n olisi mahdollista tukea jäseniään vaihtamaan yhdistysjäsenyyttään edunvalvontatyön sujuvoittamiseksi.
Haastatteluista kävi ilmi haastateltujen tietämättömyys paikallistason edunvalvontatyön käytännön tekemisestä julkisella sektorilla. Yhdistykseen sitouttaneiksi tekijöiksi nousivat tuttuus, me-henki sekä oman yhdistyksen aktiivit, joiden osaamiseen luotettiin ja joihin koettiin olevan helppoa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä.
Opinnäytetyöstä nousi selkeinä kolme tahoa, joilla on merkittävä rooli jäsenten oikein järjestäytymisen ohjaamisessa: JHL organisaationa, JHL:n henkilökunta sekä JHL-yhdistykset aktiiveineen. Näihin tahoihin liittyen koottiin omiin taulukoihinsa keinoja, joita käyttöön ottamalla on mahdollista lisätä jäsenten tietoa paikallistason edunvalvontatyöstä sekä positiivista kollektiivista identiteettiä työpaikoilla. Keinoista olennaisimmat kerättiin vielä yhteiseen A4-mallinnukseen. Lisääntyneen tiedon kautta jäsenet tulevat jatkossa herkemmin vaihtaneeksi jäsenyytensä oikeaan yhdistykseen, mikä tehostaa käytännön edunvalvontatyön tekemistä erityisesti julkisella sektorilla. Trade Union JHL members´change their working places occasionally. JHL trade association looks after members´interests, particularly in the public sector. When members change jobs, they should sometimes change their trade association too. But not everyone wants to do that. This makes it more difficult to look after their interests.
The data were collected by interviewing eight (8) workers who did not want to change their trade association when they changed jobs in the renovation of the welfare sectors. By interviewing them, the aim was to find out what was behind their decisions. They were also asked to come up with solutions on how the JHL could encourage its members to change trade associations when they change jobs.
These results suggest that many members do not know about the role played by JHL association in representing workers. The interviews also showed that among these members, involvement in trade associations was strongly influenced by familiarity, community and trained, trustworthy association activists who were easy to contact.
The best actors in raising members´awareness are the JHL trade union, JHL employees and JHL trade associations. They can also help to develop policies that enable JHL members to feel a sense of community in their workplaces. Developments in what these three actors could do better were summarised in tables. The most deceptive actions were also gathered in the collective simulation.
Workers´interests can be promoted more effectively if they are organised in the right trade unions and associations. If members are more aware of how their interests are being promoted, they are more likely to remember to update their work and contact details. If a strike is needed, it is necessary to know where the workers work in order to find the effective targets. Most importantly, effective employee representation brings in new members.
JHL ohjeisti soteuudistuksen myötä työnantajaa vaihtaneita jäseniään vaihtamaan yhdistystä. Kaikki eivät halunneet vaihtoa tehdä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syitä, miksi jotkut jäsenistä eivät halunneet vaihtaa yhdistysjäsenyyttään ja miten toimien JHL:n olisi mahdollista kehittää toimintaansa siihen suuntaan, että jatkossa jäsenet herkemmin vaihtaisivat yhdistystä siirtyessään toiselle työnantajalle.
Tätä opinnäytetyötä varten teemahaastateltiin maaliskuussa v. 2023 kahdeksan työntekijää, jotka halusivat säilyttää yhdistysjäsenyytensä ennallaan työnantajavaihdoksesta huolimatta. Haastatteluissa selvitettiin jäsenten tietämystä paikallistason edunvalvontatyöstä, sekä heidän tyytyväisyyttään sen hetkiseen yhdistykseensä ja siihen vaikuttavista syistä. Heiltä myös pyydettiin ideoita siihen, miten JHL:n olisi mahdollista tukea jäseniään vaihtamaan yhdistysjäsenyyttään edunvalvontatyön sujuvoittamiseksi.
Haastatteluista kävi ilmi haastateltujen tietämättömyys paikallistason edunvalvontatyön käytännön tekemisestä julkisella sektorilla. Yhdistykseen sitouttaneiksi tekijöiksi nousivat tuttuus, me-henki sekä oman yhdistyksen aktiivit, joiden osaamiseen luotettiin ja joihin koettiin olevan helppoa olla matalalla kynnyksellä yhteydessä.
Opinnäytetyöstä nousi selkeinä kolme tahoa, joilla on merkittävä rooli jäsenten oikein järjestäytymisen ohjaamisessa: JHL organisaationa, JHL:n henkilökunta sekä JHL-yhdistykset aktiiveineen. Näihin tahoihin liittyen koottiin omiin taulukoihinsa keinoja, joita käyttöön ottamalla on mahdollista lisätä jäsenten tietoa paikallistason edunvalvontatyöstä sekä positiivista kollektiivista identiteettiä työpaikoilla. Keinoista olennaisimmat kerättiin vielä yhteiseen A4-mallinnukseen. Lisääntyneen tiedon kautta jäsenet tulevat jatkossa herkemmin vaihtaneeksi jäsenyytensä oikeaan yhdistykseen, mikä tehostaa käytännön edunvalvontatyön tekemistä erityisesti julkisella sektorilla.
The data were collected by interviewing eight (8) workers who did not want to change their trade association when they changed jobs in the renovation of the welfare sectors. By interviewing them, the aim was to find out what was behind their decisions. They were also asked to come up with solutions on how the JHL could encourage its members to change trade associations when they change jobs.
These results suggest that many members do not know about the role played by JHL association in representing workers. The interviews also showed that among these members, involvement in trade associations was strongly influenced by familiarity, community and trained, trustworthy association activists who were easy to contact.
The best actors in raising members´awareness are the JHL trade union, JHL employees and JHL trade associations. They can also help to develop policies that enable JHL members to feel a sense of community in their workplaces. Developments in what these three actors could do better were summarised in tables. The most deceptive actions were also gathered in the collective simulation.
Workers´interests can be promoted more effectively if they are organised in the right trade unions and associations. If members are more aware of how their interests are being promoted, they are more likely to remember to update their work and contact details. If a strike is needed, it is necessary to know where the workers work in order to find the effective targets. Most importantly, effective employee representation brings in new members.