SAKUgames -tapahtuman kehittäminen : tapahtumatuotanto ammatillisen koulutuksen tukena
Hasari, Tiina (2024)
Hasari, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214201
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tilaajan vuosittain järjestämää SAKUgames- tapahtumaa varten toimintakäsikirja, jonka avulla tapahtuman tuottaminen oppilaitosyhteistyössä onnistuu tavoitteiden mukaisesti. SAKUgames -tapahtuma on ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden liikuntatapahtuma, joka järjestetään vuosittain. Tapahtumaa tuotetaan yhteistyössä eri ammatillisen oppilaitosten kanssa. Toimintakäsikirjan pääasiallinen tehtävä tulee olemaan SAKUgames –tapahtuman tuotannon eri osa-alueiden dokumentointi, joka tukee tapahtuman tuottamista oppilaitosyhteistyössä tulevaisuudessa. Lisäksi opinnäytetyössä muodostettiin oppilaitosyhteistyön kulmakivet SAKU ry:n näkökulmasta. Näiden tarkoitus on selventää yhteistyön tarpeita ja kehityssuuntaa kaikkien SAKU ry:n tapahtumatuotantojen osalta.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli löytää SAKUgames – tapahtumalle painopisteet toimintakäsikirjan sisältöihin. Opinnäytetyössä pyritään syventymään tapahtuman sisältöön sekä selkeästi kokoamaan tapahtuman tuotannon osa-alueet toimintakäsikirjan muotoon. Lisäksi tapahtumapalautteita analysoimalle pyritään tuomaan esille osallistujan näkökulma tärkeisiin tuotannon osa-alueisiin. Kehittämistehtävän tavoitteena oli myös käydä läpi SAKU ry:n näkökulmasta oppilaitosyhteistyön nykytila sekä toiveet tulevan yhteistyön suhteen ja koostaa niistä oppilaitosyhteistyön kulmakivet.
Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa menetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä sekä kyselyä. Dokumenttianalyysissä käytiin läpi SAKUgames –tapahtuman palautteet kaikilta järjestämisvuosilta sekä vuosikertomustekstit, joissa on kuvattu tapahtuman toiminta ja tulevat tavoitteet. Lisäksi järjestettiin kysely huoltajille, jonka avulla kerättiin syvällisemmin tietoa tapahtuman eri osa-alueista. Oppilaitosyhteistyön kulmakiviä varten toteutettiin ryhmähaastattelu tapahtuman tuotannosta vastaaville SAKU ry:n työntekijöille, jossa hyödynnettiin SWOT-analyysia.
Opinnäytetyön tuotoksena dokumenttianalyysin sekä kyselyn pohjalta koostettiin tilaajalle SAKUgames-tapahtuman toimintakäsikirja, jonka avulla tapahtuman tuottaminen oppilaitosyhteistyössä helpottuu. Lisäksi kehittämistyön tuloksena saatiin kirjattua oppilaitosyhteistyön kulmakivet oppilaitosyhteistyön toimintatavoista sekä periaatteista SAKU ry:n näkökulmasta.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli löytää SAKUgames – tapahtumalle painopisteet toimintakäsikirjan sisältöihin. Opinnäytetyössä pyritään syventymään tapahtuman sisältöön sekä selkeästi kokoamaan tapahtuman tuotannon osa-alueet toimintakäsikirjan muotoon. Lisäksi tapahtumapalautteita analysoimalle pyritään tuomaan esille osallistujan näkökulma tärkeisiin tuotannon osa-alueisiin. Kehittämistehtävän tavoitteena oli myös käydä läpi SAKU ry:n näkökulmasta oppilaitosyhteistyön nykytila sekä toiveet tulevan yhteistyön suhteen ja koostaa niistä oppilaitosyhteistyön kulmakivet.
Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa menetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä sekä kyselyä. Dokumenttianalyysissä käytiin läpi SAKUgames –tapahtuman palautteet kaikilta järjestämisvuosilta sekä vuosikertomustekstit, joissa on kuvattu tapahtuman toiminta ja tulevat tavoitteet. Lisäksi järjestettiin kysely huoltajille, jonka avulla kerättiin syvällisemmin tietoa tapahtuman eri osa-alueista. Oppilaitosyhteistyön kulmakiviä varten toteutettiin ryhmähaastattelu tapahtuman tuotannosta vastaaville SAKU ry:n työntekijöille, jossa hyödynnettiin SWOT-analyysia.
Opinnäytetyön tuotoksena dokumenttianalyysin sekä kyselyn pohjalta koostettiin tilaajalle SAKUgames-tapahtuman toimintakäsikirja, jonka avulla tapahtuman tuottaminen oppilaitosyhteistyössä helpottuu. Lisäksi kehittämistyön tuloksena saatiin kirjattua oppilaitosyhteistyön kulmakivet oppilaitosyhteistyön toimintatavoista sekä periaatteista SAKU ry:n näkökulmasta.