Esihenkilötyön vuorovaikutuksen kehittäminen palautteen antamisessa : case: Finnos Oy
Vanhala, Henrietta (2024)
Vanhala, Henrietta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214278
Tiivistelmä
Esihenkilötyön vuorovaikutuksella ja palautteen antamisella on suuri vaikutus yrityksien tehokkuuteen ja tuottavuuteen. Aiheena molemmat ovat varsin tunnettuja, varsinkin vuorovaikutuksen vaikutus työyhteisöjen toimivuuteen tiedetään ja tunnistetaan. Palautteen antamisessa sen hyödyt ja antamatta jättämisen haitat tiedostetaan, mutta siitä huolimatta on sen toteuttamisessa edelleen parantamisen varaa. Palautteen antaminen voi ontua monista eri syistä, jonka seurauksena sen tarjoama hyöty jää saavuttamatta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut esihenkilöiden vuorovaikutustaitojen kehittäminen palautteen antamisessa Finnos Oy:llä. Finnos Oy on asiantuntijaorganisaatio, jonka takia asiantuntijuuden vaikutusta vuorovaikutukseen ja palautteen antamiseen oli käsiteltävä osana opinnäytetyötä. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa kerättiin henkilöstöjohtajalta puolistrukturoidulla teemahaastattelulla sekä esihenkilöiltä koulutuksellisen työpajan muodossa Kuusi hattua -menetelmää käyttäen. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Tulosten perusteella esihenkilöt kohtaavat arjessaan monia erilaisia vuorovaikutuksen haasteita palautteen antamiseen liittyen. Haasteita aiheuttavat niin vaikeiden tilanteiden kohtaaminen, oikeanlainen asioiden esille ottaminen, kuin myös yhteisten toimintatapojen puuttuminen. Kun palautteen antaminen estyy sen hankaluuden tai konfliktien välttämisen varjolla, voivat työntekijät tehdä vääriä asioita tai jopa kokea työnsä merkityksettömäksi. Näillä on suora vaikutus yrityksen tehokkuuteen, tuottavuuteen, vetovoimaan sekä työntekijöiden sitoutumiseen ja työmotivaatioon.
Opinnäytetyön aineiston avulla annettiin tilaajalle kehittämisehdotuksia palautekulttuurin luomiseksi sekä tuotettiin Palautteen antamisen -työkalupakki. Näiden tarkoitus on auttaa työyhteisöä kehittämään palautekulttuuria sekä esihenkilöitä kohtaamaan palautteen antamisen tilanteita. Työkalupakin avulla esihenkilöt voivat valmistautua palautteen antamiseen, harjoittaa omia taitojaan sekä kehittää palautekulttuuria omassa tiimissään. Opinnäytetyötä voi hyödyntää laajemmin, organisaatioiden halutessa kehittää oman työyhteisönsä palautekulttuuria ja tehostaa palautteen antamista työyhteisössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut esihenkilöiden vuorovaikutustaitojen kehittäminen palautteen antamisessa Finnos Oy:llä. Finnos Oy on asiantuntijaorganisaatio, jonka takia asiantuntijuuden vaikutusta vuorovaikutukseen ja palautteen antamiseen oli käsiteltävä osana opinnäytetyötä. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa kerättiin henkilöstöjohtajalta puolistrukturoidulla teemahaastattelulla sekä esihenkilöiltä koulutuksellisen työpajan muodossa Kuusi hattua -menetelmää käyttäen. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Tulosten perusteella esihenkilöt kohtaavat arjessaan monia erilaisia vuorovaikutuksen haasteita palautteen antamiseen liittyen. Haasteita aiheuttavat niin vaikeiden tilanteiden kohtaaminen, oikeanlainen asioiden esille ottaminen, kuin myös yhteisten toimintatapojen puuttuminen. Kun palautteen antaminen estyy sen hankaluuden tai konfliktien välttämisen varjolla, voivat työntekijät tehdä vääriä asioita tai jopa kokea työnsä merkityksettömäksi. Näillä on suora vaikutus yrityksen tehokkuuteen, tuottavuuteen, vetovoimaan sekä työntekijöiden sitoutumiseen ja työmotivaatioon.
Opinnäytetyön aineiston avulla annettiin tilaajalle kehittämisehdotuksia palautekulttuurin luomiseksi sekä tuotettiin Palautteen antamisen -työkalupakki. Näiden tarkoitus on auttaa työyhteisöä kehittämään palautekulttuuria sekä esihenkilöitä kohtaamaan palautteen antamisen tilanteita. Työkalupakin avulla esihenkilöt voivat valmistautua palautteen antamiseen, harjoittaa omia taitojaan sekä kehittää palautekulttuuria omassa tiimissään. Opinnäytetyötä voi hyödyntää laajemmin, organisaatioiden halutessa kehittää oman työyhteisönsä palautekulttuuria ja tehostaa palautteen antamista työyhteisössä.