Työn merkityksellisyystekijät osana työntekijäkokemusta: Case Alma Media
Lundmark, Annika (2024)
Lundmark, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314889
Tiivistelmä
Työntekijäymmärrys on ajankohtainen teema, mutta monessa suomalaisessa organisaatiossa vielä jopa käsitteen tasolla tuntematon. Monipuolisin tutkimuksellisin menetelmin kerrytettävä työntekijäymmärrys tuo esille henkilöstölle tärkeitä asioita ja motivaatiotekijöitä työssä. Kun merkitykselliset asiat on tunnistettu ja niihin panostetaan, voidaan luoda vaikuttavampaa työntekijäkokemusta edistäen esimerkiksi työntekijöiden sitoutuneisuutta, työn imua sekä hyvinvointia. Näillä on toki suora vaikutus työn tuloksellisuuteen, mikä heijastuu positiivisesti organisaation liiketoimintaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Alma Media. Yhtiön tarpeena oli kartoittaa henkilöstölle merkityksellisiä asioita ja niiden nykytilaa työntekijäkokemuksessa. Kehittämistyön tavoitteena oli syventää Alman työntekijäymmärrystä ja selvittää yhtiön sekä osaajaryhmien vetovoimatekijöitä työntekijäkokemuksen viitekehyksessä. Ymmärrystä laajennettiin määrällisen kyselyn avulla, johon vastasi lähes joka kolmas almalainen (N=529). Opinnäytetyön tärkeänä osana oli myös kyselytulosten kattava esitys opinnäytetyön tilaajalle sekä Alman henkilöstölle. Kyselytuloksia tarkasteltiin sisäisen viestinnän julkaisujen ja esitysten lisäksi osallistavan työpajan muodossa.
Kehittämistyö toi Almalle lisää ymmärrystä henkilöstön työntekijäkokemuksesta. Kyselyn taustamuuttujien mukaan tietoa kertyi esimerkiksi yhtiön liiketoiminnan kannalta kriittisten osaajaryhmien merkityksellisyystekijöistä. Lähtökohtana oli, että osaajaryhmissä voi korostua erilaisia tarpeita, jolloin etenkin suuressa organisaatiossa työntekijäkokemuksen kehittämistä voisi personoida osaajaryhmäkohtaisesti. Kyselytulokset osoittivat kuitenkin vain lievempiä vivahteita Alman kahden työntekijäkohderyhmän välillä. Näiden osaajaryhmien merkityksellisyyskärjet tyytyväisyystasoineen olivat myös hyvin yhtenevät konsernitason tulosten kanssa.
Alman nykyisiksi työntekijäkokemuksen vahvuuksiksi nousivat erityisesti työn ja muun elämän yhteensovittaminen, työn autonomisuus ja vaihtoehdot työtilojen sekä työympäristön osalta. Kyseiset attribuutit viestivät yksilön vapautta vaikuttaa omaan työntekijäkokemukseensa, mikä on myös potentiaalinen työnantajan vetovoima- ja erottautuvuustekijä. Opinnäytetyö auttoi tunnistamaan henkilöstöön liittyvän tutkimuksellisen kokonaisuuden paremman hyödyntämisen mahdollisuudet kansainvälisessä yhtiössä. Employee Insight is a topical theme, though still rather unknown in many Finnish organizations even at the level of the concept. Employee Insight is accumulated using variety of research methods, and highlights meaningful issues and motivation factors for organization’s employees. Once the relevant issues have been identified and invested in, a more impressive employee experience can be created, promoting employee engagement, performance of the work and well-being. These factors have a direct postive impact on organization’s business.
The thesis assignment was provided by Alma Media. The need was to map what are the most meaningful factors of work for Alma employees, and what is the current state of those important factors. The target was to deepen Alma’s Employee Insight in the Employee Experience frame of reference. The aim was also to find the attractiveness factors for the company and the different talent groups. The understanding was expanded through a quantitative survey, which was answered by nearly one in three of Alma employees (N=529). An important part of the thesis was also a comprehensive presentation of the survey results to the thesis commissioner and the entire Alma personnel. In addition to internal communications publications and presentations, the survey results were examined in the form of a workshop.
The development work brought more unerstanding about the Employee Experience at Alma. The survey collected data according to differet background groups, such as the critical talent groups of the company. The starting point was that the Employee Experience needs and expectations can vary in different talent groups, and especially in a large organization, the employee experience could be more personalised for the groups. The survey results showed only minor nuances between Alma’s two employee target groups. The meaningful factors in addition to the satisfaction levels of those attributes were also very similar with the Alma company level results.
The current stengths of Alma Employee Experience are work-life balance, automony of work and options with workspaces and work locations. These three attributes communicate individual’s freedom to influence their employee experience, which is also a potential employer attraction and differentiation factor. The thesis also helped to identify the potential for better utilisation of the research entity related to pesonnel, in an international company.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Alma Media. Yhtiön tarpeena oli kartoittaa henkilöstölle merkityksellisiä asioita ja niiden nykytilaa työntekijäkokemuksessa. Kehittämistyön tavoitteena oli syventää Alman työntekijäymmärrystä ja selvittää yhtiön sekä osaajaryhmien vetovoimatekijöitä työntekijäkokemuksen viitekehyksessä. Ymmärrystä laajennettiin määrällisen kyselyn avulla, johon vastasi lähes joka kolmas almalainen (N=529). Opinnäytetyön tärkeänä osana oli myös kyselytulosten kattava esitys opinnäytetyön tilaajalle sekä Alman henkilöstölle. Kyselytuloksia tarkasteltiin sisäisen viestinnän julkaisujen ja esitysten lisäksi osallistavan työpajan muodossa.
Kehittämistyö toi Almalle lisää ymmärrystä henkilöstön työntekijäkokemuksesta. Kyselyn taustamuuttujien mukaan tietoa kertyi esimerkiksi yhtiön liiketoiminnan kannalta kriittisten osaajaryhmien merkityksellisyystekijöistä. Lähtökohtana oli, että osaajaryhmissä voi korostua erilaisia tarpeita, jolloin etenkin suuressa organisaatiossa työntekijäkokemuksen kehittämistä voisi personoida osaajaryhmäkohtaisesti. Kyselytulokset osoittivat kuitenkin vain lievempiä vivahteita Alman kahden työntekijäkohderyhmän välillä. Näiden osaajaryhmien merkityksellisyyskärjet tyytyväisyystasoineen olivat myös hyvin yhtenevät konsernitason tulosten kanssa.
Alman nykyisiksi työntekijäkokemuksen vahvuuksiksi nousivat erityisesti työn ja muun elämän yhteensovittaminen, työn autonomisuus ja vaihtoehdot työtilojen sekä työympäristön osalta. Kyseiset attribuutit viestivät yksilön vapautta vaikuttaa omaan työntekijäkokemukseensa, mikä on myös potentiaalinen työnantajan vetovoima- ja erottautuvuustekijä. Opinnäytetyö auttoi tunnistamaan henkilöstöön liittyvän tutkimuksellisen kokonaisuuden paremman hyödyntämisen mahdollisuudet kansainvälisessä yhtiössä.
The thesis assignment was provided by Alma Media. The need was to map what are the most meaningful factors of work for Alma employees, and what is the current state of those important factors. The target was to deepen Alma’s Employee Insight in the Employee Experience frame of reference. The aim was also to find the attractiveness factors for the company and the different talent groups. The understanding was expanded through a quantitative survey, which was answered by nearly one in three of Alma employees (N=529). An important part of the thesis was also a comprehensive presentation of the survey results to the thesis commissioner and the entire Alma personnel. In addition to internal communications publications and presentations, the survey results were examined in the form of a workshop.
The development work brought more unerstanding about the Employee Experience at Alma. The survey collected data according to differet background groups, such as the critical talent groups of the company. The starting point was that the Employee Experience needs and expectations can vary in different talent groups, and especially in a large organization, the employee experience could be more personalised for the groups. The survey results showed only minor nuances between Alma’s two employee target groups. The meaningful factors in addition to the satisfaction levels of those attributes were also very similar with the Alma company level results.
The current stengths of Alma Employee Experience are work-life balance, automony of work and options with workspaces and work locations. These three attributes communicate individual’s freedom to influence their employee experience, which is also a potential employer attraction and differentiation factor. The thesis also helped to identify the potential for better utilisation of the research entity related to pesonnel, in an international company.