Neuromoninaisuus Tyttöjen Talolla
Heinikainen, Silja (2024)
Heinikainen, Silja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615851
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Jyväskylän Tyttöjen Talo, jonka kohderyhmää ovat 12–28-vuotiaat tytöt ja naiset, sekä kaikki, joita tyttöyden teemat koskettavat. Toiminnassa kunnioitetaan sukupuolen moninaisuutta. Se on kohtaamispaikka, jossa voi viettää aikaa, osallistua ryhmiin ja siellä järjestetään toimintaa kohderyhmälle. Opinnäytetyössä kehitettiin Jyväskylän Tyttöjen Talon toimintaa kehittämällä työntekijöille ja harjoittelijoille opas ”Neuromoninaisuus Tyttöjen Talolla”. Lisäksi kehitettiin toimintaan kuuluvan Nepsy-ryhmän palautteenkeruuta. Kehittämistyön tarkoituksena oli, että neuromoninaisuutta toteutetaan tietoisesti ja entistä suunnitelmallisemmin.
Opinnäytetyön aineisto koostui kyselyistä ja toiminnallisista menetelmistä. Opinnäytetyön avulla saatiin selville mikä on palautteenkeruun lähtötilanne Tyttöjen Talon Nepsy-ryhmässä, sekä ideoita miten sitä voisi jatkossa kehittää. Lisäksi selvitettiin työntekijöiden kokemuksia neuromoninaisuuden huomioinnista ja Nepsy-ryhmän palautteenkeruun toteutumisen lähtötilanteesta. Nepsy-ryhmässä selvitettiin toiminnallisten menetelmien ja kyselyiden avulla ryhmäläisten kokemuksia siitä, miten he kokivat voivansa kommunikoida mielipiteistään ryhmässä.
Kehittämistavoitteista toteutui Neuromoninaisuus Tyttöjen Talolla -opas, sekä palautteenkeruun kehittäminen erityisesti Nepsy-ryhmäläisten kommunikointiin liittyen. Tyttöjen Talon Nepsy-ryhmän palautteenkeruumallia kehitettiin systemaattisemmaksi. Sähköinen palautteenkeruumalli jäi kuitenkin vielä jatkokehittämisen kohteeksi.
Opas lisää työntekijöiden ja harjoittelijoiden perustietämystä neuromoninaisuudesta. Palautteenkeruuseen liittyen kehitettiin erilaisia konkreettisia keinoja käytäntöön sanallisen ilmaisun lisäksi. The client of the thesis was Tyttöjen Talo Jyväskylä whose target group is 12–28-year-old girls and women, respecting gender diversity. It is a meeting place where you can spend time, participate in groups, and organize activities for the target group. The purpose of the development was to implement neuro-multiplicity more conscious and more systematically.
The thesis material consisted of questionnaires, e-mail interviews and operational methods. It was found out in the thesis what is the starting point of the feedback system in the Tyttöjen Talon Nepsy group, and ideas how it could be developed in the future. In addition, it was investigated how neurodiversity was noted by employees and what was the starting point of feedback system at Nepsy group. With the help of operational methods and questionnaires, it was determined how the participants of the Nepsy group felt about expressing their opinions in the group.
Among the development goals, the Neuromoninaisuus Tyttöjen Talolla -guide was realized, as well as the development of the feedback system in Nepsy group. However, the electronic feedback template was still subject to further development.
The guide provides workers and trainees a basic understanding of neurodiversity. In addition to the verbal expression, various practices were developed in the feedback system.
Opinnäytetyön aineisto koostui kyselyistä ja toiminnallisista menetelmistä. Opinnäytetyön avulla saatiin selville mikä on palautteenkeruun lähtötilanne Tyttöjen Talon Nepsy-ryhmässä, sekä ideoita miten sitä voisi jatkossa kehittää. Lisäksi selvitettiin työntekijöiden kokemuksia neuromoninaisuuden huomioinnista ja Nepsy-ryhmän palautteenkeruun toteutumisen lähtötilanteesta. Nepsy-ryhmässä selvitettiin toiminnallisten menetelmien ja kyselyiden avulla ryhmäläisten kokemuksia siitä, miten he kokivat voivansa kommunikoida mielipiteistään ryhmässä.
Kehittämistavoitteista toteutui Neuromoninaisuus Tyttöjen Talolla -opas, sekä palautteenkeruun kehittäminen erityisesti Nepsy-ryhmäläisten kommunikointiin liittyen. Tyttöjen Talon Nepsy-ryhmän palautteenkeruumallia kehitettiin systemaattisemmaksi. Sähköinen palautteenkeruumalli jäi kuitenkin vielä jatkokehittämisen kohteeksi.
Opas lisää työntekijöiden ja harjoittelijoiden perustietämystä neuromoninaisuudesta. Palautteenkeruuseen liittyen kehitettiin erilaisia konkreettisia keinoja käytäntöön sanallisen ilmaisun lisäksi.
The thesis material consisted of questionnaires, e-mail interviews and operational methods. It was found out in the thesis what is the starting point of the feedback system in the Tyttöjen Talon Nepsy group, and ideas how it could be developed in the future. In addition, it was investigated how neurodiversity was noted by employees and what was the starting point of feedback system at Nepsy group. With the help of operational methods and questionnaires, it was determined how the participants of the Nepsy group felt about expressing their opinions in the group.
Among the development goals, the Neuromoninaisuus Tyttöjen Talolla -guide was realized, as well as the development of the feedback system in Nepsy group. However, the electronic feedback template was still subject to further development.
The guide provides workers and trainees a basic understanding of neurodiversity. In addition to the verbal expression, various practices were developed in the feedback system.