Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Toiminnanohjauskortit 4H-kerhotoiminnan tueksi

Intke, Heidi; Intke, Heidi (2024)

Avaa tiedosto
Intke_Heidi.pdf (491.0Kt)
Lataukset: 


Intke, Heidi
Intke, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716259
Tiivistelmä
Vapaa-ajan harrastustoiminta on osana lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä. Lapset odottavat kerhotoiminnalta mielenkiintoisia ja opettavia toimintoja kerhokauden aikana. Ulkomaalaistaustaisten lasten osuus on lisääntynyt Suomessa. Lisäksi monien lasten nepsy-piirteet sekä mahdollisesti yhteisen kielen puuttuminen tulisi ottaa huomioon myös harrastus- ja kerhotoiminnassa. Toiminnanohjauskortteja on käytetty varhaiskasvatuksessa sekä kouluissa lasten toiminnanohjauksen tukena ja tutkimusten mukaan niistä on ollut hyötyä.

Opinnäytetyöni tilaajana toimi Joroisten 4H-yhdistys ry. Joroisten 4H-yhdistyksen toiminta kohdistuu Joroisten kunnan alueelle. 4H-yhdistyksiä on Suomessa 194 ja Joroisten 4H-yhdistys on yksi niistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toiminnanohjauskortit kerhotoiminnan tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että lapset pystyisivät osallistumaan niiden avulla yhdenvertaisesti kerhotoimintaan. Erityisesti toiminnanohjauskorteista hyötyisivät lapset, jotka eivät puhu suomea äidinkielenään.

Opinnäytetyön menetelmänä hyödynnettiin kehittämistyön lineaarista mallia, joka sisälsi suunnittelun, toteutuksen ja arviointivaiheen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toiminnanohjauskortit, jotka on suunnattu alakouluikäisten lasten ja ohjaajien käyttöön kerhotoiminnassa. Toiminnanohjauskortit on jaoteltu teemojen mukaisesti, kuten esimerkiksi ruokailuun, siivoamiseen ja pukeutumiseen. Kortteja testattiin normaaleissa kerhotilanteissa ja niiden sisältöä muokattiin palautteen perusteella. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi 17 toiminnanohjauskorttia, jotka ovat suoraan käytettävissä kerhotoiminnassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste