Matkalla kohti itsenäisyyttä : opas sijaishuollosta itsenäistyvälle nuorelle
Turunen, Katja (2024)
Turunen, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816686
Tiivistelmä
Sijaishuollossa olevan nuoren itsenäistymisprosessin tulisi alkaa jo hyvissä ajoin ennen kuin nuori täyttää 18 vuotta (Hoikkala 2016, 38). Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää lastensuojelun erityisyksikön toimintaa ja selkeyttää sijaishuollosta pois muuttavien nuorten itsenäistymisen polkua. Lastensuojelun erityisyksikön kehittämistyössä tärkeäksi nähtiin itsenäistyvän nuoren ohjausta tukevat menetelmät.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen oppaaseen kaikki tarvittava informaatio omaan kotiin muuttoon ja itsenäistymiseen liittyen. Opinnäytetyössä sovellettiin lähestymistapana toimintatutkimusta. Toimintatutkimuksellisessa lähestymistavassa pyritään muuttaman organisaation toimintaa ja sen keskeisenä tarkoituksena on viedä muutos käytäntöön. Keskeisenä tarkoituksena on organisaatiossa toimivien ihmisten osallistuminen kehittämistyöhön menetelmillä, jotka mahdollistavat aktiivisen osallistumisen ja keskeisen vuorovaikutuksen hyödyntämisen. (Ojansalo, Moilanen & Ritalahti 2014, 37.) Opinnäytetyön aineisto koostui nuorten haastatteluista, jotka olivat sijaishuollosta pois muuttavia 17-vuotiaita nuoria. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Haastatteluista saatu aineisto on analysoitu teemoittelulla, jonka avulla nousi esiin nuorille tärkeitä ja käsittelyä vaativia aihealueita. Tietoperustassa käsitellään lähteitä käyttäen nuoruus elämänvaiheena, lastensuojelu, sijaishuolto, jälkihuolto sekä neuropsykiatriset häiriöt ja niihin liittyvät toiminnanohjauksen haasteet.
Haastattelujen avulla selvitettiin nuorten kokemuksia liittyen itsenäistymisen käsittelyyn sijaishuollon aikana. Haastatteluista saatujen tietojen perusteella rakentui oppaan sisältöjä ohjaavia teemoja. Itsenäistymisopasta nuori käyttää yhdessä omaohjaajan kanssa puolen vuoden ajan ennen poismuuttoa lastensuojelun sijaishuollosta. Opas jää nuorelle omaan kotiin muuton jälkeen muistilistaksi. Opas toimii myös lastensuojeluyksikön toimintakäytäntöjä yhtenäistävänä apuvälineenä itsenäistymisprosessissa ohjaajien työskentelyssä.
Opasta voidaan tulevaisuudessa hyödyntää myös lastensuojelun avopalveluiden piirissä. Opas soveltuu sellaisenaan käytettäväksi lastensuojelun tukihenkilötyössä tai lastensuojelun perhetyössä This thesis aimed to gather all the information needed for young person in foster care to move into own apartment and gaining the skills needed for independent living. The purpose was to produce a written guide. The thesis was carried out as an action research project. The purpose is to change the procedures in organisation and make them part of the practice. The focus is on the participation of people working in the organization with methods that enable active involvement and utilization of interaction. (Ojansalo, Moilanen & Ritalahti 2014, 37.)
The material for the thesis consisted interviews of young people aged 17 moving out from the foster care unit. The interviews were conducted as semi-structured individual interviews. The data was analysed by thematic analysis. This brought up necessary issues for this thesis. Youth as a stage of life, child welfare, foster care, after care and executive dysfunction in neuropsychiatric disorders are discussed in the theory part.
The experiences the young people had in foster care considering counselling of becoming independent were found out with the interviews. The information brought up themes for the guide. The foster care unit will use the guide with an individual care worker for six months before moving out from the foster care unit. The clients can use the guide as a checklist when living in their own apartments. The guide also helps the staff in foster care unit to standardize working methods in a process of becoming independent.
In the future the guide can be used also in child welfare community care, family work or in mentoring work.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen oppaaseen kaikki tarvittava informaatio omaan kotiin muuttoon ja itsenäistymiseen liittyen. Opinnäytetyössä sovellettiin lähestymistapana toimintatutkimusta. Toimintatutkimuksellisessa lähestymistavassa pyritään muuttaman organisaation toimintaa ja sen keskeisenä tarkoituksena on viedä muutos käytäntöön. Keskeisenä tarkoituksena on organisaatiossa toimivien ihmisten osallistuminen kehittämistyöhön menetelmillä, jotka mahdollistavat aktiivisen osallistumisen ja keskeisen vuorovaikutuksen hyödyntämisen. (Ojansalo, Moilanen & Ritalahti 2014, 37.) Opinnäytetyön aineisto koostui nuorten haastatteluista, jotka olivat sijaishuollosta pois muuttavia 17-vuotiaita nuoria. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Haastatteluista saatu aineisto on analysoitu teemoittelulla, jonka avulla nousi esiin nuorille tärkeitä ja käsittelyä vaativia aihealueita. Tietoperustassa käsitellään lähteitä käyttäen nuoruus elämänvaiheena, lastensuojelu, sijaishuolto, jälkihuolto sekä neuropsykiatriset häiriöt ja niihin liittyvät toiminnanohjauksen haasteet.
Haastattelujen avulla selvitettiin nuorten kokemuksia liittyen itsenäistymisen käsittelyyn sijaishuollon aikana. Haastatteluista saatujen tietojen perusteella rakentui oppaan sisältöjä ohjaavia teemoja. Itsenäistymisopasta nuori käyttää yhdessä omaohjaajan kanssa puolen vuoden ajan ennen poismuuttoa lastensuojelun sijaishuollosta. Opas jää nuorelle omaan kotiin muuton jälkeen muistilistaksi. Opas toimii myös lastensuojeluyksikön toimintakäytäntöjä yhtenäistävänä apuvälineenä itsenäistymisprosessissa ohjaajien työskentelyssä.
Opasta voidaan tulevaisuudessa hyödyntää myös lastensuojelun avopalveluiden piirissä. Opas soveltuu sellaisenaan käytettäväksi lastensuojelun tukihenkilötyössä tai lastensuojelun perhetyössä
The material for the thesis consisted interviews of young people aged 17 moving out from the foster care unit. The interviews were conducted as semi-structured individual interviews. The data was analysed by thematic analysis. This brought up necessary issues for this thesis. Youth as a stage of life, child welfare, foster care, after care and executive dysfunction in neuropsychiatric disorders are discussed in the theory part.
The experiences the young people had in foster care considering counselling of becoming independent were found out with the interviews. The information brought up themes for the guide. The foster care unit will use the guide with an individual care worker for six months before moving out from the foster care unit. The clients can use the guide as a checklist when living in their own apartments. The guide also helps the staff in foster care unit to standardize working methods in a process of becoming independent.
In the future the guide can be used also in child welfare community care, family work or in mentoring work.