Vapaus valita ja vaikuttaa : oppilaiden toimijuus olemassa olevien kiusaamista ehkäisevien toimintamallien kuvauksissa
Päivinen, Elina (2024)
Päivinen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052816742
Tiivistelmä
Nuorten väkivaltaisuus on lisääntynyt hälyttävissä määrin viime vuosien aikana niin vapaa-ajalla, kuin kouluympäristössäkin. Näinä aikoina ennaltaehkäisevän työn merkitys korostuu. Opinnäytetyön tilaaja Nuorten Palvelu ry on sosiaalipedagogisen nuorisotyön kehittäjäjärjestö. Nuorten Palvelu ry haluaa löytää keinoja ennaltaehkäistä kouluyhteisöissä esiintyvää väkivaltaa vaikuttamalla sitä tuottaviin rakenteisiin ja kulttuuriin. Työn tilaus perustui tiedontarpeeseen erilaisista tutkimusperustaisista menetelmistä ja käytänteistä.
Opinnäytetyön keskeisenä kysymyksenä oli ”Kuinka oppilaiden toimijuus näyttäytyy nykyisissä kiusaamisväkivaltaa ennaltaehkäisevissä toimintamalleissa?” Tähän kysymykseen vastaamisen lisäksi työn tavoitteena oli tarjota tilaajalle suuntaviivoja siihen, kuinka oppilaiden toimijuuden tukemisen näkökulma olisi hyvä olla läsnä kehitteillä olevassa toimintamallissa.
Työn aineisto koostui KiVa Koulu-, VERSO-, KiPu-, Gusty Go- ja K-0-menetelmien sekä oppilaskunta- ja tukioppilastoiminnan materiaaleista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysia. Tietoperustassa kuvattiin kiusaamisen ja väkivallan käsitteitä, kouluterveyskyselyn tuloksia sekä kiusaamisväkivallan taustalla mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalipedagogiikka, etenkin sosiaalipedagoginen käsitys yksilön toimijuudesta.
Mainittujen menetelmien kuvausten lisäksi työssä avattiin niistä jo tehtyjä arviointeja. Analyysi keskittyi menetelmien yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin sekä siihen, millaisia toiminnan mahdollisuuksia ja osallistumisrooleja oppilailla on menetelmien kuvauksissa. Analyysin perusteella oppilaiden toimintamahdollisuudet ja osallistumisroolit ovat vahvimmat Gutsy Go- ja VERSO-menetelmien kuvauksissa. Täten ehdotettiin näiden menetelmien lukuun ottamista tulevaisuuden toimintamallia rakentaessa.
Tuotoksena syntyi tietopaketti jo olemassa olevista kiusaamisen ja väkivallan ennaltaehkäisyyn tarkoitetuista malleista sekä siitä, kuinka oppilaiden toimijuus näissä kuvautuu. Alkuperäisiin tavoitteisiin siis päästiin, vaikka KiVa Koulu- ja KiPu-menetelmien materiaalien vähyyden vuoksi lopputulosten luotettavuus haavoittuikin hieman.
Opinnäytetyön keskeisenä kysymyksenä oli ”Kuinka oppilaiden toimijuus näyttäytyy nykyisissä kiusaamisväkivaltaa ennaltaehkäisevissä toimintamalleissa?” Tähän kysymykseen vastaamisen lisäksi työn tavoitteena oli tarjota tilaajalle suuntaviivoja siihen, kuinka oppilaiden toimijuuden tukemisen näkökulma olisi hyvä olla läsnä kehitteillä olevassa toimintamallissa.
Työn aineisto koostui KiVa Koulu-, VERSO-, KiPu-, Gusty Go- ja K-0-menetelmien sekä oppilaskunta- ja tukioppilastoiminnan materiaaleista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysia. Tietoperustassa kuvattiin kiusaamisen ja väkivallan käsitteitä, kouluterveyskyselyn tuloksia sekä kiusaamisväkivallan taustalla mahdollisesti vaikuttavia tekijöitä. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalipedagogiikka, etenkin sosiaalipedagoginen käsitys yksilön toimijuudesta.
Mainittujen menetelmien kuvausten lisäksi työssä avattiin niistä jo tehtyjä arviointeja. Analyysi keskittyi menetelmien yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin sekä siihen, millaisia toiminnan mahdollisuuksia ja osallistumisrooleja oppilailla on menetelmien kuvauksissa. Analyysin perusteella oppilaiden toimintamahdollisuudet ja osallistumisroolit ovat vahvimmat Gutsy Go- ja VERSO-menetelmien kuvauksissa. Täten ehdotettiin näiden menetelmien lukuun ottamista tulevaisuuden toimintamallia rakentaessa.
Tuotoksena syntyi tietopaketti jo olemassa olevista kiusaamisen ja väkivallan ennaltaehkäisyyn tarkoitetuista malleista sekä siitä, kuinka oppilaiden toimijuus näissä kuvautuu. Alkuperäisiin tavoitteisiin siis päästiin, vaikka KiVa Koulu- ja KiPu-menetelmien materiaalien vähyyden vuoksi lopputulosten luotettavuus haavoittuikin hieman.