Nuorisotalon avoimen toiminnan kehittäminen: perehdytysopas ohjaajille
Kastarinen, Juhana (2024)
Kastarinen, Juhana
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817115
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli nuorisotalon avoimen toiminnan kehittäminen, ja idean sekä tarpeen sain Julkulan nuorisotalolta, joka on työn tilaajan ylläpitämä nuorisotalo Kuopiossa. Tilaajalla oli selkeä toive työn tuotoksen suhteen, joka olisi opas, jonka laatisin nuorisotalolla toimiville ohjaajille. Työni alkoi tilaajan sekä tilaaja ympäristön esittelemisellä. Kerroin tilaajan historiasta, organisaatiosta, tarjotusta toiminnasta sekä esittelin Nuorisoseurojen Itä-Suomen aluetoimiston organisaatiosta. Kerroin myös Julkulan nuorisotalon toiminnasta laajasti.
Tilaajan esittelyn jälkeen pohjustin työtäni teoria osuudella. Teoria osuudessa käsittelin nuorisotyötä, ja sen eri tyyppejä, kehittämistyön eri työkaluja, osallisuutta, sekä jatkuvuutta työympäristössä. Teoreettisen viitekehyksen tarkoitus työssä oli se, että osoitan tietämykseni niistä aiheista, joita oppaani tulee käsittelemään. Teorian tarkoitus oli myös etsityn kirjallisuuden avulla pohjustaa opinnäytetyöni rakennetta ja sisältöä.
Tietoperustaa opastani varten keräsin kahdella eri menetelmällä. Ensiksi havainnoin Julkulan nuorisotalon avointa toimintaa, ja tein siitä muistiinpanot. Tämän jälkeen kävin dialogista keskustelua talon ohjaajien kanssa. Kysyin heiltä mielipiteensä nuorisotalon avoimesta toiminnasta, sekä kysyin, mitä he toivoisivat oppaani sisältävän. Keskusteluista tein reaaliaikaista litterointia.
Oppaani tein Power Point apuohjelmalla. sivumäärä oppaalle oli 17. Työssäni pohdin sitä, miten opasta voisi soveltaa, miten opas tulee vaikuttamaan Julkulan nuorisotalon avoimeen toimintaan, sekä sitä, miten tiedonkeruun tuloksia voidaan hyödyntää avoimen talotoiminnan kehittämisessä. Tilaajan mukaan opasta on mahdollista myös soveltaa muissa Nuorisoseurojen hallinnoimissa nuorisotaloissa, muutoksia tehden.
Tiedonkeruun, ja oppaan laatimisen jälkeen sain selville sen, että nuorisotalon avointa toimintaa on mahdollista kehittää tehokkaalla perehdytyksellä, jonka avulla saadaan nuorisotalon suorittamaa nuorisotyöhön jatkumo, joka takaa avoimen talotoiminnan laadun. Kehitysehdotuksena minulla oli tilaajalle oppaan käyttöönotto, sekä ohjaajien kesken pidettävät toiminnan kehittämiseen liittyvät keskustelut ja kokoukset.
Tilaajan esittelyn jälkeen pohjustin työtäni teoria osuudella. Teoria osuudessa käsittelin nuorisotyötä, ja sen eri tyyppejä, kehittämistyön eri työkaluja, osallisuutta, sekä jatkuvuutta työympäristössä. Teoreettisen viitekehyksen tarkoitus työssä oli se, että osoitan tietämykseni niistä aiheista, joita oppaani tulee käsittelemään. Teorian tarkoitus oli myös etsityn kirjallisuuden avulla pohjustaa opinnäytetyöni rakennetta ja sisältöä.
Tietoperustaa opastani varten keräsin kahdella eri menetelmällä. Ensiksi havainnoin Julkulan nuorisotalon avointa toimintaa, ja tein siitä muistiinpanot. Tämän jälkeen kävin dialogista keskustelua talon ohjaajien kanssa. Kysyin heiltä mielipiteensä nuorisotalon avoimesta toiminnasta, sekä kysyin, mitä he toivoisivat oppaani sisältävän. Keskusteluista tein reaaliaikaista litterointia.
Oppaani tein Power Point apuohjelmalla. sivumäärä oppaalle oli 17. Työssäni pohdin sitä, miten opasta voisi soveltaa, miten opas tulee vaikuttamaan Julkulan nuorisotalon avoimeen toimintaan, sekä sitä, miten tiedonkeruun tuloksia voidaan hyödyntää avoimen talotoiminnan kehittämisessä. Tilaajan mukaan opasta on mahdollista myös soveltaa muissa Nuorisoseurojen hallinnoimissa nuorisotaloissa, muutoksia tehden.
Tiedonkeruun, ja oppaan laatimisen jälkeen sain selville sen, että nuorisotalon avointa toimintaa on mahdollista kehittää tehokkaalla perehdytyksellä, jonka avulla saadaan nuorisotalon suorittamaa nuorisotyöhön jatkumo, joka takaa avoimen talotoiminnan laadun. Kehitysehdotuksena minulla oli tilaajalle oppaan käyttöönotto, sekä ohjaajien kesken pidettävät toiminnan kehittämiseen liittyvät keskustelut ja kokoukset.