Poliisiammattikorkeakoulun AMK-opetussuunnitelmauudistus : opetushenkilöstön kokemuksia AMK-opetussuunnitelmauudistuksesta
Uusitalo, Hanna (2024)
Uusitalo, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314755
Tiivistelmä
Opetussuunnitelman uudistaminen on iso projekti mille tahansa ammattikorkeakoululle. Työelämälähtöisyyden vaatimus haastaa opetussuunnitelman osaamistavoitteita ja sisältöjä. Ammattikorkeakoulun tulee pystyä reagoimaan näihin muutoksiin sekä ennakoimaan tulevaisuuden tarpeita. Poliisiammattikorkeakoulussa on tehty vuonna 2019 päätös opetussuunnitelman uudistamisesta ja uusi opetussuunnitelma oli tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2024 aikana. Opetussuunnitelmauudistuksen tavoitteena oli luoda moduulimallinen opetussuunnitelma, joka perustuu osaamisperustaisuuteen ja siinä huomioidaan opiskelijakeskeisyys sekä yhteisopettajuuden periaate.
Tämä opinnäytetyö on tutkimus Poliisiammattikorkeakoulun AMK -opetussuunnitelmauudistamisesta vuosina 2019-2023. Työ koostuu teoriaosuudesta sekä Poliisiammattikorkeakoulun opetushenkilöstölle osoitetun kyselytutkimuksen tuloksista. Kyselytutkimus toteutettiin vuoden 2024 alussa. Tutkimustuloksien mukaan AMK-opetussuunnitelmatyötä on tehty yhteisöllisesti ja opettajat ovat kokeneet, että heidän ammattitaitoaan on voitu hyödyntää opetussuunnitelmatyöskentelyssä. Sen sijaan opettajilla on kokemus, että he eivät ole päässeet vaikuttamaan riittävästi opetussuunnitelman sisältöön eivätkä opettajat ole määritelleet opetussuunnitelman osaamistavoitteita yhdessä. Työajan puute suunnittelu- ja kehittämistyöskentelylle sekä prosessin johtamiseen liittyvät haasteet nousivat tutkimustuloksissa vahvasti esille. Yhteisöllinen opetussuunnitelmatyöskentely on lisännyt opettajien tietoisuutta yhteisopettajuudesta ja koko poliisi (AMK) perustutkinnon sisällöistä ja osaamistavoitteista.
Opetussuunnitelmauudistusta ovat viivästyttäneet erinäiset asiat mm. Covid19-pandemia, Poliisiammattikorkeakoulun käyttämän opintohallintajärjestelmän vaihtoon liittyvät prosessit sekä viimeisimpänä Petteri Orpon (2023) hallituksen sitoutuminen poliisien määrän kasvattamiseen. Uusi AMK-opetussuunnitelma on tarkoitus ottaa käyttöön aikaisintaan vuoden 2025 elokuussa ja suunnittelutyötä varten on asetettu erillinen työryhmä.
Tämä opinnäytetyö on tutkimus Poliisiammattikorkeakoulun AMK -opetussuunnitelmauudistamisesta vuosina 2019-2023. Työ koostuu teoriaosuudesta sekä Poliisiammattikorkeakoulun opetushenkilöstölle osoitetun kyselytutkimuksen tuloksista. Kyselytutkimus toteutettiin vuoden 2024 alussa. Tutkimustuloksien mukaan AMK-opetussuunnitelmatyötä on tehty yhteisöllisesti ja opettajat ovat kokeneet, että heidän ammattitaitoaan on voitu hyödyntää opetussuunnitelmatyöskentelyssä. Sen sijaan opettajilla on kokemus, että he eivät ole päässeet vaikuttamaan riittävästi opetussuunnitelman sisältöön eivätkä opettajat ole määritelleet opetussuunnitelman osaamistavoitteita yhdessä. Työajan puute suunnittelu- ja kehittämistyöskentelylle sekä prosessin johtamiseen liittyvät haasteet nousivat tutkimustuloksissa vahvasti esille. Yhteisöllinen opetussuunnitelmatyöskentely on lisännyt opettajien tietoisuutta yhteisopettajuudesta ja koko poliisi (AMK) perustutkinnon sisällöistä ja osaamistavoitteista.
Opetussuunnitelmauudistusta ovat viivästyttäneet erinäiset asiat mm. Covid19-pandemia, Poliisiammattikorkeakoulun käyttämän opintohallintajärjestelmän vaihtoon liittyvät prosessit sekä viimeisimpänä Petteri Orpon (2023) hallituksen sitoutuminen poliisien määrän kasvattamiseen. Uusi AMK-opetussuunnitelma on tarkoitus ottaa käyttöön aikaisintaan vuoden 2025 elokuussa ja suunnittelutyötä varten on asetettu erillinen työryhmä.