Sponsoriyhteistyön opas taidetoimijoille: käytännön vinkkejä ja sponsorisopimusmalli
Kuitunen, Minna (2024)
Lataukset:
Kuitunen, Minna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917345
Tiivistelmä
Kehittämistyöni tavoitteena oli arvioida sponsoroinnin roolia nykytaiteen rahoituksessa ja analysoida sen merkitystä sekä yritysten että taidekentän näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli luoda taidetoimijoille suunnattu opas sponsoriyhteistöiden hankintaan. Työn tilaajana toimii Joutsalainen Taidelaitos Haihatus, joka hyödyntää opasta taiteeseen liittyvissä projekteissa ja tapahtumissa rikastuttaakseen toimintojaan. Taidelaitos Haihatuksen taustalla on yleishyödyllinen Haihatuksen Henki ry, joka on nykytaiteen alalla toimiva, monipuolinen taideorganisaatio.
Opas hyödyttää myös muita kulttuurin ja luovan alan toimijoita, jotka haluavat tutustua sponsoriyhteistyön mahdollisuuksiin ja pohtia niiden soveltamista omaan toimintaansa. Menetelminä käytin havainnointia, benchmarkkausta, haastatteluja ja kyselyitä, jotka kohdistuivat sekä taidealalla työskenteleville että paikallisille Haihatusta sponsoroiville yrityksille.
Tulosten perusteella taide- ja kulttuurialan toimijat tarvitsevat parempaa, juuri heidän alalleen suunnattua sponsoritietoutta ja kokevat, ettei heidän koulutuksensa ole tarjonnut riittävästi tietoa sponsoriyhteistyön mahdollisuuksista ja hyödyntämisestä. Lisäksi sponsorointiyhteistyöhön liittyvät tavat ja termit ovat suhteellisen vakiintumattomia taidetoimijoiden keskuudessa, joten tämä työ tukee ja edistää näiden käytänteiden yhtenäistämistä. Sponsoriyhteistöiden sisällön räätälöinnintarve riippuu hyvin paljon sponsorin tarpeista ja mieltymyksistä. Yksi yritys voi kaivata yksinkertaista, tarkkaan raamitettua ja helppoa sponsoripakettia, kun taas toinen voi kaivata yksilöllisesti muovattua yhteistyötä.
Opinnäytetyö pyrkii täyttämään aukon nykyisessä sponsoriyhteistöihin liittyvässä tietoudessa tarjoamalla uusia ja koostettuja näkökulmia sekä käytännön lähestymistapoja sponsoriyhteistöiden hyödyntämiseen taiteen toimijoille. Kehittämistyöni vaikutukset ulottuvat käytännön toimintaan tarjoamalla arvokasta tietoa ja näkökulmia koottuna taidealan toimijoille. Työni pyrkimyksenä on myös edistää ja yhtenäistää taide- ja kulttuurialojen kehitystä ja kasvua tarjoamalla konkreettisen tietopaketin ja toimenpidemallin sponsoriyhteistöihin. Tämä voi parantaa taidetoimijoiden rahoitusmahdollisuuksia ja luoda vahvempia yhteistyösuhteita muiden alojen toimijoihin.
Opas hyödyttää myös muita kulttuurin ja luovan alan toimijoita, jotka haluavat tutustua sponsoriyhteistyön mahdollisuuksiin ja pohtia niiden soveltamista omaan toimintaansa. Menetelminä käytin havainnointia, benchmarkkausta, haastatteluja ja kyselyitä, jotka kohdistuivat sekä taidealalla työskenteleville että paikallisille Haihatusta sponsoroiville yrityksille.
Tulosten perusteella taide- ja kulttuurialan toimijat tarvitsevat parempaa, juuri heidän alalleen suunnattua sponsoritietoutta ja kokevat, ettei heidän koulutuksensa ole tarjonnut riittävästi tietoa sponsoriyhteistyön mahdollisuuksista ja hyödyntämisestä. Lisäksi sponsorointiyhteistyöhön liittyvät tavat ja termit ovat suhteellisen vakiintumattomia taidetoimijoiden keskuudessa, joten tämä työ tukee ja edistää näiden käytänteiden yhtenäistämistä. Sponsoriyhteistöiden sisällön räätälöinnintarve riippuu hyvin paljon sponsorin tarpeista ja mieltymyksistä. Yksi yritys voi kaivata yksinkertaista, tarkkaan raamitettua ja helppoa sponsoripakettia, kun taas toinen voi kaivata yksilöllisesti muovattua yhteistyötä.
Opinnäytetyö pyrkii täyttämään aukon nykyisessä sponsoriyhteistöihin liittyvässä tietoudessa tarjoamalla uusia ja koostettuja näkökulmia sekä käytännön lähestymistapoja sponsoriyhteistöiden hyödyntämiseen taiteen toimijoille. Kehittämistyöni vaikutukset ulottuvat käytännön toimintaan tarjoamalla arvokasta tietoa ja näkökulmia koottuna taidealan toimijoille. Työni pyrkimyksenä on myös edistää ja yhtenäistää taide- ja kulttuurialojen kehitystä ja kasvua tarjoamalla konkreettisen tietopaketin ja toimenpidemallin sponsoriyhteistöihin. Tämä voi parantaa taidetoimijoiden rahoitusmahdollisuuksia ja luoda vahvempia yhteistyösuhteita muiden alojen toimijoihin.