Humakin näköistä opintopiiriä luomassa : Havaintoja Humakin opintopiiristä
Johansson, Joni (2024)
Johansson, Joni
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018350
Tiivistelmä
Kevätlukukaudella 2023 Humakin Jyväskylän kampuksen tutorit perustivat opintopiirin, joka oli avoin kaikille Jyväskylän kampuksen opiskelijoille. Koulutusjohtaja Päivi Marjanen kuuli opintopiiristä, ja hän halusi että opintopiiristä tehdään mallinnus. Humanistisella ammattikorkeakoululla oli tarve erilaisille tavoille tukea opiskelijoitaan heidän opintojensa aikana.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osa koostui useista menetelmistä, ja se toteutettiin syyslukukauden 2023 aikana. Lukukauden aikana havainnoitiin viittä opintopiirin tapaamista ja toteutettiin kaksi kyselyä opintopiirin osallistujille. Lisäksi benchmarkkausta käytettiin opintoryhmäkäytäntöjen parantamiseen. Perinteisesti opintopiirit pohjautuvat pitkäaikaisiin pienryhmiin, jotka keskittyvät kerrallaan tiettyyn yhteiseen teemaan. Tässä opinnäytetyössä havainnoitu opintopiiri oli avoin kaikille kampuksen opiskelijoille. Osallistujien vaihtuvuus oli suurta ja kaikki työskentelivät opintopiirissä edistääkseen omia henkilökohtaisia opintojaan.
Osallistujat eivät käyttäneet opintopiirin tapaamisia ainoastaan opiskeluun, vaan myös seurusteluun ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Tämä loi vahvan yhteyden opintopiirin ja opiskelijoiden hyvinvoinnin sekä opiskelukyvyn välille, mitkä vaikuttavat merkittävästi opiskelijoiden suoriutumiseen opinnoissaan. Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että opiskelijoiden sosiaalisilla opiskeluyhteisön sisäisillä verkostoilla on suuri vaikutus heidän akateemiseen menestykseensä.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi Humakilainen opintopiirimalli. Humakilainen opintopiiri on kaikille opiskelijoille avoin opiskelun ja toistensa kohtaamisen tila. Tämä opintopiiri ei edistä ainoastaan opintoja, vaan sitä voidaan pitää myös yhteisöllisyyden rakentamisen välineenä. Sosiaalisen ulottuvuutensa kautta se tukee myös opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osa koostui useista menetelmistä, ja se toteutettiin syyslukukauden 2023 aikana. Lukukauden aikana havainnoitiin viittä opintopiirin tapaamista ja toteutettiin kaksi kyselyä opintopiirin osallistujille. Lisäksi benchmarkkausta käytettiin opintoryhmäkäytäntöjen parantamiseen. Perinteisesti opintopiirit pohjautuvat pitkäaikaisiin pienryhmiin, jotka keskittyvät kerrallaan tiettyyn yhteiseen teemaan. Tässä opinnäytetyössä havainnoitu opintopiiri oli avoin kaikille kampuksen opiskelijoille. Osallistujien vaihtuvuus oli suurta ja kaikki työskentelivät opintopiirissä edistääkseen omia henkilökohtaisia opintojaan.
Osallistujat eivät käyttäneet opintopiirin tapaamisia ainoastaan opiskeluun, vaan myös seurusteluun ja yhteisöllisyyden rakentamiseen. Tämä loi vahvan yhteyden opintopiirin ja opiskelijoiden hyvinvoinnin sekä opiskelukyvyn välille, mitkä vaikuttavat merkittävästi opiskelijoiden suoriutumiseen opinnoissaan. Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että opiskelijoiden sosiaalisilla opiskeluyhteisön sisäisillä verkostoilla on suuri vaikutus heidän akateemiseen menestykseensä.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi Humakilainen opintopiirimalli. Humakilainen opintopiiri on kaikille opiskelijoille avoin opiskelun ja toistensa kohtaamisen tila. Tämä opintopiiri ei edistä ainoastaan opintoja, vaan sitä voidaan pitää myös yhteisöllisyyden rakentamisen välineenä. Sosiaalisen ulottuvuutensa kautta se tukee myös opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä.