Kasvatusohjaaja nivelaihetyössä
Elomaa, Lotta (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024053018755
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää kasvatusohjaajan tekemää nivelvaihetyötä Vaajakosken yhtenäiskoululla. Nivelvaihetyötä tehdään siirtyessä alakoulusta yläkouluun kuudennen luokan keväästä seitsemännen luokan alkuun. Pureudun erityisesti kuudennen luokan keväällä tehtävään työhön.
Laajemmat teemat teoriaosuudet ovat ryhmäytyminen, syrjäytyminen ja yksinäisyys sekä tunnetaidot ja itsetunto. Nämä nousevat esille nivelvaihetyötä tehdessä. Ne tukevat opinnäytetyön aihetta sekä keräämääni aineistoa. Menetelmänä toimii laadullinen tutkimusmenetelmä. Haastattelu sekä toiminnallinen menetelmä aineistonkeruumenetelminä.
Aineistoksi haastattelin kahta kuudesluokan opettajaa, eri kouluista molemmat. Tämän lisäksi keräsin kahden kuudesluokan oppilailta post-it-lapuille vastauksia kysymykseen; Mikä yläkouluun menossa jännittää tai mietityttää. Ryhmässä yksi oli 17 vastaajaa ja toisessa 19. 17 hengen ryhmä oli koulussa, jotka jäävät samaan rakennukseen yläkouluun. Toinen ryhmä, jossa oli 19 henkilöä, siirtyvät alakoulusta uusiin tiloihin yläkouluun
Aineistojeni pohjalta selkeät teemat nousivat esille yläkouluun menoa ajatellen. Oppilaiden vastauksissa nousi eniten kaverit etenkin, että saako kavereita ja pääseekö kavereiden kanssa samalle luokalle. Myös haastatteluissa tuli ilmi se, että opettajien mielestä eniten yläkouluun menossa oppilaita puhututtaa kaveriasiat.
Lopputulemana tuli ilmi, että tehty nivelvaihetyö ollut jo hyvää Vaajakoskella. Myös aineiston vähyys tuli ilmi analyysivaiheessa. Kehityskohteita nivelvaihetyössä löytyi. Osallisuuden yläkoulussa voisi nostaa jollekin tunnille aiheeksi. Erityisopettajan ottaminen mukaan loisi oppilaille turvaa yläkouluun mennessä. Yläkouluun voisi järjestää kuudesluokan kevään aikana vierailutunnin oman vanhan luokan kanssa.
Laajemmat teemat teoriaosuudet ovat ryhmäytyminen, syrjäytyminen ja yksinäisyys sekä tunnetaidot ja itsetunto. Nämä nousevat esille nivelvaihetyötä tehdessä. Ne tukevat opinnäytetyön aihetta sekä keräämääni aineistoa. Menetelmänä toimii laadullinen tutkimusmenetelmä. Haastattelu sekä toiminnallinen menetelmä aineistonkeruumenetelminä.
Aineistoksi haastattelin kahta kuudesluokan opettajaa, eri kouluista molemmat. Tämän lisäksi keräsin kahden kuudesluokan oppilailta post-it-lapuille vastauksia kysymykseen; Mikä yläkouluun menossa jännittää tai mietityttää. Ryhmässä yksi oli 17 vastaajaa ja toisessa 19. 17 hengen ryhmä oli koulussa, jotka jäävät samaan rakennukseen yläkouluun. Toinen ryhmä, jossa oli 19 henkilöä, siirtyvät alakoulusta uusiin tiloihin yläkouluun
Aineistojeni pohjalta selkeät teemat nousivat esille yläkouluun menoa ajatellen. Oppilaiden vastauksissa nousi eniten kaverit etenkin, että saako kavereita ja pääseekö kavereiden kanssa samalle luokalle. Myös haastatteluissa tuli ilmi se, että opettajien mielestä eniten yläkouluun menossa oppilaita puhututtaa kaveriasiat.
Lopputulemana tuli ilmi, että tehty nivelvaihetyö ollut jo hyvää Vaajakoskella. Myös aineiston vähyys tuli ilmi analyysivaiheessa. Kehityskohteita nivelvaihetyössä löytyi. Osallisuuden yläkoulussa voisi nostaa jollekin tunnille aiheeksi. Erityisopettajan ottaminen mukaan loisi oppilaille turvaa yläkouluun mennessä. Yläkouluun voisi järjestää kuudesluokan kevään aikana vierailutunnin oman vanhan luokan kanssa.