Työhyvinvointisuunnitelma uudessa yrityksessä
Bärlund, Niklas (2024)
Bärlund, Niklas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia uudelle yritykselle työhyvinvointisuunnitelma, jonkatarkoituksena on tukea yrityksen työhyvinvointia. Tutkimuskysymyksinä olivat, mitä uudessa yrityksessä koetaan haasteina työhyvinvoinnin kannalta ja miten niitä pystytään edistämään.
Tilaajana toimi Winify Oy, joka on erikoistunut brändien rakentamiseen sekä digitaalisennäkyvyyden tuottamiseen yrityksille eri sosiaalisen median alustoilla, kuten verkkosivuilla, logoilla, brändi-ilmeellä ja sisällöntuotannolla.
Kehittämistyö toteutettiin tutustumalla luotettaviin lähteisiin, jotka käsittelevät työhyvinvointia, stressiä, stressinhallintaa ja yrittäjien kokemia haasteita yrittäjyydessä. Näiden lähteiden avulla saatiin käsitys aiheeseen liittyvistä teemoista ja niiden vaikutuksista työhyvinvointiin.
Tätä tietopohjaa käytettiin pohjana ryhmähaastattelun kysymyksille, joilla kartoitettiin yrityksen nykytilannetta työhyvinvoinnin osalta. Haastattelun tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Tulokset osoittivat tarvetta oppia tunnistamaan stressin oireita, tasapainottaa työtä ja vapaa-aikaa, luoda rutiineja, antaa palautetta ja hallita stressiä.
Järjestetyssä työpajassa harjoiteltiin stressin tunnistamista keskustelemalla omista stressioireista ja niiden merkityksestä, tasapainottamalla työtä ja vapaa-aikaa jakamalla kokemuksia, luomalla omia rutiineja ja päivittäisiä tavoitteita, antamalla palautetta sekä osallistumalla hengitysharjoituksiin.
Lopulliseen työhyvinvointisuunnitelmaan lisättiin työhyvinvoinnin seuranta, avoimen ilmapiirin luominen ja voimavarojen hyödyntäminen. Tämän työn avulla saavutettiin ymmärrystä työhyvinvointiin liittyvistä tekijöistä ja siitä, miten niitä voidaan edistää yrityksessä.
Tilaajana toimi Winify Oy, joka on erikoistunut brändien rakentamiseen sekä digitaalisennäkyvyyden tuottamiseen yrityksille eri sosiaalisen median alustoilla, kuten verkkosivuilla, logoilla, brändi-ilmeellä ja sisällöntuotannolla.
Kehittämistyö toteutettiin tutustumalla luotettaviin lähteisiin, jotka käsittelevät työhyvinvointia, stressiä, stressinhallintaa ja yrittäjien kokemia haasteita yrittäjyydessä. Näiden lähteiden avulla saatiin käsitys aiheeseen liittyvistä teemoista ja niiden vaikutuksista työhyvinvointiin.
Tätä tietopohjaa käytettiin pohjana ryhmähaastattelun kysymyksille, joilla kartoitettiin yrityksen nykytilannetta työhyvinvoinnin osalta. Haastattelun tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Tulokset osoittivat tarvetta oppia tunnistamaan stressin oireita, tasapainottaa työtä ja vapaa-aikaa, luoda rutiineja, antaa palautetta ja hallita stressiä.
Järjestetyssä työpajassa harjoiteltiin stressin tunnistamista keskustelemalla omista stressioireista ja niiden merkityksestä, tasapainottamalla työtä ja vapaa-aikaa jakamalla kokemuksia, luomalla omia rutiineja ja päivittäisiä tavoitteita, antamalla palautetta sekä osallistumalla hengitysharjoituksiin.
Lopulliseen työhyvinvointisuunnitelmaan lisättiin työhyvinvoinnin seuranta, avoimen ilmapiirin luominen ja voimavarojen hyödyntäminen. Tämän työn avulla saavutettiin ymmärrystä työhyvinvointiin liittyvistä tekijöistä ja siitä, miten niitä voidaan edistää yrityksessä.