Vesiliikenteen vaaratilanteet; huomioitavaa venepoliisitoimintaan
Ikävalko, Iska (2024)
Ikävalko, Iska
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060119605
Tiivistelmä
Vesiliikenteessä tapahtuu vuosittain merkittävä määrä onnettomuuteen tai läheltä piti-tilanteeseen johtaneita vaaratilanteita. Tämä opinnäytetyö tutkii vesiliikenteessä tapahtuneita vaaratilanteita etsien niistä asioita, joihin vesiliikenteessä olisi hyvä kiinnittää huomiota, jotta mahdolliset vaaratilanteet onnistuttaisiin välttämään. Tutkimuksen kohderyhmänä on venepoliisissa toimivat, tai sinne haluavat henkilöt. Kyseessä on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on saada lukija reflektoimaan omaa toimintaansa vesiliikenteessä ja näin pyrkiä muokkaamaan toimintaa turvallisempaan suuntaan.
Tässä tutkimuksessa onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostuksista nostetaan dokumenttianalyysin ja sitä syventävän sisällönanalyysin avulla asioita, joihin vesiliikenteessä tulisi kiinnittää huomiota. Tutkintaselostukset on pyritty rajaamaan niin, että aineistoksi valikoidut tutkintaselostukset käsittelevät tapauksia, joissa käytetty kalusto on ominaisuuksiltaan ja miehistö kooltaan rinnastettavissa venepoliisitoimintaan. Analyysin kautta löytyneistä asioista eritellään teemoja, jotka toistuvat monissa aineistoksi rajautuneissa tapauksissa. Teemat auttavat hahmottamaan eri osa-alueita vesiliikenteen vaaratilanteiden taustalla, ja suuntaavat huomiota olennaisiin asiakokonaisuuksiin.
Tutkimuksessa löytyi useita vaaratilanteita yhdistäneitä teemoja, joita ovat muun muassa ohjaamotyöskentely, näkörajoitteiset olosuhteet ja navigointilaitteiden käyttö. Kaikkia tutkimuksen vaaratilanteita yhdistävää tekijää ei löytynyt, mutta useiden vaaratilanteiden välillä on havaittavissa samankaltaisuuksia, jotka tulevat esiin yhtäläisinä teemoina. Kaikille vaaratilanteille yhteistä kuitenkin on, että useat mahdollisesti pienetkin tekijät ovat osaltaan vaikuttaneet vaaratilanteen syntymiseen tai siitä aiheutuneisiin seurauksiin.
Tässä tutkimuksessa onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostuksista nostetaan dokumenttianalyysin ja sitä syventävän sisällönanalyysin avulla asioita, joihin vesiliikenteessä tulisi kiinnittää huomiota. Tutkintaselostukset on pyritty rajaamaan niin, että aineistoksi valikoidut tutkintaselostukset käsittelevät tapauksia, joissa käytetty kalusto on ominaisuuksiltaan ja miehistö kooltaan rinnastettavissa venepoliisitoimintaan. Analyysin kautta löytyneistä asioista eritellään teemoja, jotka toistuvat monissa aineistoksi rajautuneissa tapauksissa. Teemat auttavat hahmottamaan eri osa-alueita vesiliikenteen vaaratilanteiden taustalla, ja suuntaavat huomiota olennaisiin asiakokonaisuuksiin.
Tutkimuksessa löytyi useita vaaratilanteita yhdistäneitä teemoja, joita ovat muun muassa ohjaamotyöskentely, näkörajoitteiset olosuhteet ja navigointilaitteiden käyttö. Kaikkia tutkimuksen vaaratilanteita yhdistävää tekijää ei löytynyt, mutta useiden vaaratilanteiden välillä on havaittavissa samankaltaisuuksia, jotka tulevat esiin yhtäläisinä teemoina. Kaikille vaaratilanteille yhteistä kuitenkin on, että useat mahdollisesti pienetkin tekijät ovat osaltaan vaikuttaneet vaaratilanteen syntymiseen tai siitä aiheutuneisiin seurauksiin.