E-urheilijat 2023 : Next level: kohti e-urheilijoiden edunvalvontaa
Pennanen, Nelli (2024)
Pennanen, Nelli
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621890
Tiivistelmä
E-urheilija on käsitteenä ja ammattina vielä uusi nykypäivän työmarkkinoilla. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan e-urheilijoita heidän ammattiinsa liittyviä ominaisuuksia teoriatasolla ja tutustutaan työelämän osa-alueisiin. Työelämän tutkimustietoa ei heidän alaltaan vielä juurikaan löydy. Opinnäytetyön tilaaja Game Makers of Finland ry on laajentamassa edunvalvontaa e-urheilijoihin ja ammattipelistriimaajiin. Tässä opinnäytetyössä tutkimus- ja kehitystyö on rajoitettu e-urheilijoihin. Toisena laajempana tarkastelun kohteena on ammattiliittojen toiminta, jotka ovat kytköksissä e-urheilijoita varten suunniteltavaan edunvalvontaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää e-urheilijoiden mahdollisuuksia järjestäytymiseen ja edunvalvonnan saavuttamiseen sekä minkälaisia piirteitä edunvalvontaa suunniteltaessa tulisi ottaa huomioon.
Tutkimusmenetelmät ovat laadullisia. Käytin e-urheilijoille suunnattua internet-pohjaista kyselyä ja asiantuntijahaastattelua. Tilaajalle tehtyä tuotosta varten pidin työpajan, jossa kävimme yhteismenetelmällisesti tilaajan ja SEUL ry:n puheenjohtajan kanssa läpi kyselyn tuloksia ja johtopäätöksiä, mitä kyselyn perusteella on syntynyt. Työpajaan osallistui myös kolme aktiivista e-urheilijaa ja haastoin heitä pohtimaan e-urheilijoiden maailmaa vuonna 2026.
Teoriatieto ja menetelmät avasivat e-urheilijoiden tilannetta vuonna 2023 sekä heidän suunnitelmiaan työurien suhteen tulevaisuudessa. E-urheilijoiden kohdalla toiveet ja haasteet kohdistuivat selkeästi kiinteiden ja säännöllisten ansiotulojen ansaitsemiseen tai lähinnä niiden puuttumiseen. Mahdollisuus tarkistaa työsopimuksen asiallisuus ja yleisesti työelämän tiedon lisääminen esimerkiksi työsuhdeoppaan saaminen olisi asioita, joita e-urheilijat toivoivat.
E-urheilijoiden saattaminen edunvalvonnan lähteelle on vielä monen mutkan takana, mutta muuttuva työmaailma antaa eväitä ja esimerkkejä sille, että tässä ei olla mahdottoman äärellä. The concept and profession of an esports player are still relatively new in today’s job market. This thesis examines esports players and their professional characteristics at a theorectical level and explores aspects related to the working life. There is limited research data available on their field in the current literature. The comission of this thesis, Game Makers of Finland ry, is expanding advocacy efforts to include esport players and professional game streamers. The research and development work in this thesis are limited to esport players. A broader concept addressed is advocacy and the activities of professional associations, which are connected to the planned advocacy for esport players. The purpose of the thesis is to investigate the possibilities for esport players to organize and achieve advocacy, as well as to identify the characteristics that should be considered when planning advocacy.
The research methodology involves qualitative research, utilizing an internet-based survey targeted at esport players and expert interviews. For the deliverable product for the comission, a work was held to review the survey results and conclusions with the comission and the chairman of SEUL ry. Three active esport players also participated in the workshop, where they were challenged to contemplate the world of esport players in the year 2026.
The theorectical knowledge and research provided insights into the situation of esport players in 2023 and their plans for future careers. For esport players, hopes and challenges were clearly focused on earning stable income or, more specifically, the absence of it. The ability to review the appropriateness of employment contracts and, in general, increasing the knowledge about the working world, such as obtaining a worklife guide, were things that esport players desired.
Bringing esport players to the source of advocacy is still a complex journey, but the changing landscape of the worklife provides insights and examples that suggest this is not an insurmountable task.
Tutkimusmenetelmät ovat laadullisia. Käytin e-urheilijoille suunnattua internet-pohjaista kyselyä ja asiantuntijahaastattelua. Tilaajalle tehtyä tuotosta varten pidin työpajan, jossa kävimme yhteismenetelmällisesti tilaajan ja SEUL ry:n puheenjohtajan kanssa läpi kyselyn tuloksia ja johtopäätöksiä, mitä kyselyn perusteella on syntynyt. Työpajaan osallistui myös kolme aktiivista e-urheilijaa ja haastoin heitä pohtimaan e-urheilijoiden maailmaa vuonna 2026.
Teoriatieto ja menetelmät avasivat e-urheilijoiden tilannetta vuonna 2023 sekä heidän suunnitelmiaan työurien suhteen tulevaisuudessa. E-urheilijoiden kohdalla toiveet ja haasteet kohdistuivat selkeästi kiinteiden ja säännöllisten ansiotulojen ansaitsemiseen tai lähinnä niiden puuttumiseen. Mahdollisuus tarkistaa työsopimuksen asiallisuus ja yleisesti työelämän tiedon lisääminen esimerkiksi työsuhdeoppaan saaminen olisi asioita, joita e-urheilijat toivoivat.
E-urheilijoiden saattaminen edunvalvonnan lähteelle on vielä monen mutkan takana, mutta muuttuva työmaailma antaa eväitä ja esimerkkejä sille, että tässä ei olla mahdottoman äärellä.
The research methodology involves qualitative research, utilizing an internet-based survey targeted at esport players and expert interviews. For the deliverable product for the comission, a work was held to review the survey results and conclusions with the comission and the chairman of SEUL ry. Three active esport players also participated in the workshop, where they were challenged to contemplate the world of esport players in the year 2026.
The theorectical knowledge and research provided insights into the situation of esport players in 2023 and their plans for future careers. For esport players, hopes and challenges were clearly focused on earning stable income or, more specifically, the absence of it. The ability to review the appropriateness of employment contracts and, in general, increasing the knowledge about the working world, such as obtaining a worklife guide, were things that esport players desired.
Bringing esport players to the source of advocacy is still a complex journey, but the changing landscape of the worklife provides insights and examples that suggest this is not an insurmountable task.