Ikäpoikkeusluvan kehitys
Mannola, Daniela (2024)
Mannola, Daniela
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081524175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081524175
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ikäpoikkeuslupa on muuttunut vuosien aikana, ja miksi sitä on muutettu. Opinnäytetyössä on myös käsitelty ikäpoikkeusluvan uudistustarvetta. Tarkoituksena tällä opinnäytetyöllä on myös toimia eräänlaisena tietopankkina, jonka jokainen aiheesta kiinnostunut pystyy ymmärrettävästi lukemaan. Työssä olen asettanut kolme tutkimuskysymystä, joihin olen etsinyt vastauksia hallituksen esityksistä, joissa ajokorttilain 97 § ikäpoikkeuslupaan on ehdotettu muutosta. Opinnäytetyö on toteutettu käyttämällä tutkimusmenetelmänä dokumenttianalyysiä sekä sisällönanalyysiä.
Hallituksen esitysten ja vastausten perusteella oli nähtävissä, että keskeinen syy ajokorttilain 97 § mukaisen ikäpoikkeusluvan muutoksille on ollut tarve helpottaa nuorten liikkumista esimerkiksi kouluun ja harrastuksiin. Ennen työn kirjoitushetkellä voimassa olevaa ajokorttilakia laki ikäpoikkeusluvasta oli hankala, sillä lupaa varten tarvittiin erityisen painavia syitä nykyisten erityisten syiden sijaan, joka näkyi myönnettyjen ikäpoikkeuslupien määrässä, sillä niitä ei myönnetty vuosittain kuin muutamia. Lakimuutos, joka johti työn kirjoitushetkellä voimassa olevaan lakiin, on taas nostanut ikäpoikkeuslupien määrää valtavasti, jonka takia sen ei nähdä enää täyttävän tarkoitustaan, ja tästä syystä hallitus esitti eduskunnalle esityksen 70/2022 ajokorttilain muuttamisesta siten, että jokainen 17-vuotias voisi esityksen mukaan saada ajokortin ainoastaan huoltajan suostumuksella.
Hallituksen esityksistä on nähtävissä, että ajokortin hankkimista 17-vuotiaana ei haluta hankaloittaa, mutta lakia on menty muuttamaan tavalla, jonka seurauksena ikäpoikkeuslupa ei ole enää niinkään poikkeuksellinen. Hallitus on tehnyt esityksen 70/2022, jota ei kuitenkaan ehditty käsittelemään, mutta joka toimii suuntaa antavana, miten päättäjät näkevät muutostarpeen. Ikäpoikkeusluvan tulisi olla nimensä mukaisesti poikkeus, joten muutosta tarvitaan, mutta vielä tulisi selvittää, että miten. Nykyinen lainsäädäntö antaisi mahdollisuuden palauttaa poikkeus ikäpoikkeuslupaan, sillä lain mukaan ajokorttiin voidaan asettaa rajoituksia. Käsittelemättä jätetty hallituksen esitys ei siis ollut täysin turha, sillä siitä voisi ottaa ehdotettuja rajoitteita ja pistää niitä käytäntöön nykyisen lain sallimissa rajoissa.
Hallituksen esitysten ja vastausten perusteella oli nähtävissä, että keskeinen syy ajokorttilain 97 § mukaisen ikäpoikkeusluvan muutoksille on ollut tarve helpottaa nuorten liikkumista esimerkiksi kouluun ja harrastuksiin. Ennen työn kirjoitushetkellä voimassa olevaa ajokorttilakia laki ikäpoikkeusluvasta oli hankala, sillä lupaa varten tarvittiin erityisen painavia syitä nykyisten erityisten syiden sijaan, joka näkyi myönnettyjen ikäpoikkeuslupien määrässä, sillä niitä ei myönnetty vuosittain kuin muutamia. Lakimuutos, joka johti työn kirjoitushetkellä voimassa olevaan lakiin, on taas nostanut ikäpoikkeuslupien määrää valtavasti, jonka takia sen ei nähdä enää täyttävän tarkoitustaan, ja tästä syystä hallitus esitti eduskunnalle esityksen 70/2022 ajokorttilain muuttamisesta siten, että jokainen 17-vuotias voisi esityksen mukaan saada ajokortin ainoastaan huoltajan suostumuksella.
Hallituksen esityksistä on nähtävissä, että ajokortin hankkimista 17-vuotiaana ei haluta hankaloittaa, mutta lakia on menty muuttamaan tavalla, jonka seurauksena ikäpoikkeuslupa ei ole enää niinkään poikkeuksellinen. Hallitus on tehnyt esityksen 70/2022, jota ei kuitenkaan ehditty käsittelemään, mutta joka toimii suuntaa antavana, miten päättäjät näkevät muutostarpeen. Ikäpoikkeusluvan tulisi olla nimensä mukaisesti poikkeus, joten muutosta tarvitaan, mutta vielä tulisi selvittää, että miten. Nykyinen lainsäädäntö antaisi mahdollisuuden palauttaa poikkeus ikäpoikkeuslupaan, sillä lain mukaan ajokorttiin voidaan asettaa rajoituksia. Käsittelemättä jätetty hallituksen esitys ei siis ollut täysin turha, sillä siitä voisi ottaa ehdotettuja rajoitteita ja pistää niitä käytäntöön nykyisen lain sallimissa rajoissa.