Palautteen monikerroksiset mahdollisuudet viittomakielen tulkkausalalla : selvitys Evantia Oy:n viittomakielen tulkkien toiveista ja ajatuksista työhön liittyvästä palautteesta
Rantonen, Marjo; Kolbe-Tapio, Jenny (2024)
Rantonen, Marjo
Kolbe-Tapio, Jenny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082324314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082324314
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää viittomakielen tulkkien ajatuksia heidän työssä tarvitsemastaan palautteesta sekä kuinka palautetta voidaan hyödyntää monipuolisemmin oman työn tukemisessa. Viittomakielen tulkkausalalla ei ole yhtenäistä palautejärjestelmää, jolla asiakkaat voivat antaa palautetta tulkeilleen ja tulkit vertaispalautetta kollegoilleen. Jokainen palveluntuottaja määrittelee itse, kuinka palautetta haluaa asiakkailtaan kerätä sekä paljonko eri palautteen muotoihin panostaa. Opinnäytetyön tarkastelun kohteena olivat työn tilaajan Evantia Oy:n viittomakielen tulkkien toiveet ja näkemykset palautteesta tulkkausalalla. Tavoitteenamme oli selvittää, millaista palautetta tulkit työstään haluavat, millaisesta palautteesta tulkit työssään hyötyvät sekä kuinka tulkkausalan yritys voi hyötyä yrityksen sisäisen palautekulttuurin kehittämisestä.
Opinnäytetyön tarve pohjautui Evantia Oy:n vuonna 2023 järjestämään työyhteisökyselyyn, jossa havaittiin, että työstä saatu palaute on aihealueena sellainen, johon yrityksen työntekijät kokevat suurta tarvetta. Toteutimme opinnäytetyön aineistonkeruun henkilöstölle suunnatulla Webropol-kyselyllä sekä ideointityöpajalla. Kyselyymme vastasi 31 Evantia Oy:n 69:stä viittomakielen tulkista, jolloin vastausprosentti kohderyhmällämme oli 46,5 %. Opinnäytetyön aineistonkeruun jälkimmäinen osa toteutettiin ideointityöpajana toukokuussa 2024, jonka avulla saimme syvällisempää tietoa kyselyssä esiin nousseista aihekokonaisuuksista.
Työmme tulosten perusteella Evantia Oy:n viittomakielen tulkit toivovat räätälöitävissä olevia vaihtoehtoja sekä asiakaspalautteen keräämiseen että vertaispalautteen hyödyntämiseen työssään. Tulkit kokevat, että pelkkä tulkkina toimimiseen liittyvien kehittämiskohteiden selvittäminen ei riitä työssä kehittymiseen, vaan siihen tarvitaan myös omien vahvuuksien selkeämpää tunnistamista. Opinnäytetyömme tulokset edustavat yhden suuren palveluntuottajan ja sen viittomakielen tulkkien näkökulmia, eivät siis kaikkia vammaisten tulkkauspalvelualalla toimivia viittomakielen tulkkeja ja palveluntuottajia. Tämä opinnäytetyö ja sen tulokset ovat kuitenkin hyödynnettävissä eri kokoisten palveluntuottajien käyttöön mahdollistaen koko tulkkauspalvelualaa koskevaa palautekulttuurin muutosta. Palaute auttaa lisäämään työmotivaatiota sekä työhön sitoutumista, joten tulkkausalan yritysten kannattaa panostaa palautekulttuurin edistämiseen työntekijöidensä toiveita kuunnellen. Työnantajan tarjoama koulutus, tuki ja kannustus ovat tulostemme perusteella tärkeässä roolissa työntekijöiden motivoimisessa palautteen mahdollisuuksien aktiiviseen hyödyntämiseen.
Opinnäytetyön tarve pohjautui Evantia Oy:n vuonna 2023 järjestämään työyhteisökyselyyn, jossa havaittiin, että työstä saatu palaute on aihealueena sellainen, johon yrityksen työntekijät kokevat suurta tarvetta. Toteutimme opinnäytetyön aineistonkeruun henkilöstölle suunnatulla Webropol-kyselyllä sekä ideointityöpajalla. Kyselyymme vastasi 31 Evantia Oy:n 69:stä viittomakielen tulkista, jolloin vastausprosentti kohderyhmällämme oli 46,5 %. Opinnäytetyön aineistonkeruun jälkimmäinen osa toteutettiin ideointityöpajana toukokuussa 2024, jonka avulla saimme syvällisempää tietoa kyselyssä esiin nousseista aihekokonaisuuksista.
Työmme tulosten perusteella Evantia Oy:n viittomakielen tulkit toivovat räätälöitävissä olevia vaihtoehtoja sekä asiakaspalautteen keräämiseen että vertaispalautteen hyödyntämiseen työssään. Tulkit kokevat, että pelkkä tulkkina toimimiseen liittyvien kehittämiskohteiden selvittäminen ei riitä työssä kehittymiseen, vaan siihen tarvitaan myös omien vahvuuksien selkeämpää tunnistamista. Opinnäytetyömme tulokset edustavat yhden suuren palveluntuottajan ja sen viittomakielen tulkkien näkökulmia, eivät siis kaikkia vammaisten tulkkauspalvelualalla toimivia viittomakielen tulkkeja ja palveluntuottajia. Tämä opinnäytetyö ja sen tulokset ovat kuitenkin hyödynnettävissä eri kokoisten palveluntuottajien käyttöön mahdollistaen koko tulkkauspalvelualaa koskevaa palautekulttuurin muutosta. Palaute auttaa lisäämään työmotivaatiota sekä työhön sitoutumista, joten tulkkausalan yritysten kannattaa panostaa palautekulttuurin edistämiseen työntekijöidensä toiveita kuunnellen. Työnantajan tarjoama koulutus, tuki ja kannustus ovat tulostemme perusteella tärkeässä roolissa työntekijöiden motivoimisessa palautteen mahdollisuuksien aktiiviseen hyödyntämiseen.