Etelä-Pohjanmaan matkailun ennakointi 2035
Kettunen, Salla; Järvinen, Elina; Jyllilä, Sanna (2024)
Kettunen, Salla
Järvinen, Elina
Jyllilä, Sanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024082766459
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024082766459
Tiivistelmä
Eteläpohjalaisen matkailun toimintaympäristöä luonnehtivat maaseutumaisuus, suuret yleisötapahtumat ja lapsiperheille suunnattu tarjonta. Valtaosa matkailijoista tulee kotimaasta. Yksi tunnistetuista haasteista matkailun toimintaympäristössä on alueen heikko matkailubrändi tai jopa sen puuttuminen.
Toteutettu ennakointityö pohjautuu matkailun kansainvälisiin, valtakunnallisiin ja muilla alueilla jo toteutettuihin ennakointeihin. Lisäksi alueen 27 matkailualan toimijaa antoi näkemyksensä trendien tärkeydestä eteläpohjalaisesta näkökulmasta sekä alueellisista muutosvoimista. Lisäksi työssä hyödynnettiin alueellisia raportteja matkailualalta. Ennakoinnin toteutusmenetelmänä oli framework foresight. Skenaarioita laadittiin kolme; negatiivinen, positiivinen ja nykyisen kehityksen jatkumo.
Keskeisiksi elementeiksi nousevat yhteistyön laajuus ja toteutustavat, yrittäjien ikääntyminen sekä työvoiman saatavuus. Etelä-Pohjanmaalla on matkailullisia vetovoimatekijöitä, yritykset kehittävät olemassa olevia ja uusia tuotteita ja palveluja. Olennaista on lisäksi tunnistaa kohderyhmät ja saada viestittyä tarjonnasta. Matkailutoimialaan vaikuttavat lisäksi alasta riippumattomat asiat, kuten yleinen taloustilanne. Toteutetun ennakointityön tavoitteena on ollut tunnistaa näitä tekijöitä sekä sanoittaa mahdollisia kehityskulkuja, jotta varautumista ja tarvittaessa suunnan muuttamista voitaisiin tehdä proaktiivisesti.
Toteutettu ennakointityö pohjautuu matkailun kansainvälisiin, valtakunnallisiin ja muilla alueilla jo toteutettuihin ennakointeihin. Lisäksi alueen 27 matkailualan toimijaa antoi näkemyksensä trendien tärkeydestä eteläpohjalaisesta näkökulmasta sekä alueellisista muutosvoimista. Lisäksi työssä hyödynnettiin alueellisia raportteja matkailualalta. Ennakoinnin toteutusmenetelmänä oli framework foresight. Skenaarioita laadittiin kolme; negatiivinen, positiivinen ja nykyisen kehityksen jatkumo.
Keskeisiksi elementeiksi nousevat yhteistyön laajuus ja toteutustavat, yrittäjien ikääntyminen sekä työvoiman saatavuus. Etelä-Pohjanmaalla on matkailullisia vetovoimatekijöitä, yritykset kehittävät olemassa olevia ja uusia tuotteita ja palveluja. Olennaista on lisäksi tunnistaa kohderyhmät ja saada viestittyä tarjonnasta. Matkailutoimialaan vaikuttavat lisäksi alasta riippumattomat asiat, kuten yleinen taloustilanne. Toteutetun ennakointityön tavoitteena on ollut tunnistaa näitä tekijöitä sekä sanoittaa mahdollisia kehityskulkuja, jotta varautumista ja tarvittaessa suunnan muuttamista voitaisiin tehdä proaktiivisesti.