Kasvatuskeskustelut osana turvallisuuden edistämistä yläkouluissa
Tamminen, Sofia (2024)
Tamminen, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024091825348
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä tuo yläkoulun opettajalle tukea ja varmuutta kasvatuskeskusteluihin haastavien aiheiden käsittelyssä. Työn tavoitteena oli kerätä tietoa, jonka avulla voidaan vahvistaa opettajien osaamista turvallisuuden edistämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Turun kaupungin Nuorten jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemisen projekti. Projekti on osa suurempaa häiriökäyttäytymisen ehkäisemisen kokonaisuutta Turussa. Projektin tavoitteina on muun muassa lisätä perusopetuksen ammattilaisten tietoja ja taitoja, kehittää yhtenäisiä toimintamalleja sekä edistää turvallisuutta. Projektin pääasiallisina kohderyhminä ovat Turun kaupungin esi- tai perusopetuksessa opiskelevat lapset ja nuoret, ankkuritoiminta, huoltajat sekä lasten ja nuorten kanssa työskentelevä opetus- ja ohjaushenkilöstö.
Tietoperustassa käsiteltiin opinnäytetyön kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten turvallisuuden eri osa-alueita yläkouluissa, yläkouluikäisen nuoren kehitysvaihetta sekä kasvatuskeskustelun roolia turvallisuuden edistämisessä. Lisäksi tarkasteltiin kohtaamisen, päihteiden ja väkivallan vaikutusta turvallisuuteen. Kehittämistyön menetelminä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja, joita täydennettiin kyselyllä. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina opetustyön edustajille sekä kahdelle asiantuntijalle.
Haastatteluvastaukset analysoitiin teemoittelun avulla. Kysely tehtiin neljälle yläkoululuokalle, jotta saatiin myös nuorten näkökulmia kehittämistyöhön.
Tulokset osoittivat, että opettajien työtä tukee yhtenäinen linja kasvatuskeskusteluiden toteuttamisessa sekä hyvät kohtaamisen taidot. Lisäksi nuorten ilmiöiden tuntemus, ymmärrys nuoren elämän kokonaiskuvasta sekä vahvuuksiin perustuva lähestymistapa vahvistavat opettajan työtä ja edistävät turvallisuutta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi materiaali, joka tukee Turun yläkoulujen opettajien työtä ja edistää kouluympäristön turvallisuutta. Materiaali tarjoaa ajantasaista tietoa, näkökulmia ja käytännön ohjeita nuoren kohtaamiseen kasvatuskeskusteluhetkessä. Materiaali jää Nuorten jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemisen projektin kautta Turun kaupungille. Se liitetään osaksi Turun kaupungin, lasten ja nuorten turvallisuussuunnitelmaa sekä perusopetukselle suunnattuun päihde- ja laillisuuskasvatuksen kokonaisuuteen. Materiaalin pohjalta tullaan muokkaamaan myös opetusalusta Wilman kasvatuskeskustelun lomaketta, jolloin se tulee jatkossa ohjaamaan perusopetuksen opettajien toimintaa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Turun kaupungin Nuorten jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemisen projekti. Projekti on osa suurempaa häiriökäyttäytymisen ehkäisemisen kokonaisuutta Turussa. Projektin tavoitteina on muun muassa lisätä perusopetuksen ammattilaisten tietoja ja taitoja, kehittää yhtenäisiä toimintamalleja sekä edistää turvallisuutta. Projektin pääasiallisina kohderyhminä ovat Turun kaupungin esi- tai perusopetuksessa opiskelevat lapset ja nuoret, ankkuritoiminta, huoltajat sekä lasten ja nuorten kanssa työskentelevä opetus- ja ohjaushenkilöstö.
Tietoperustassa käsiteltiin opinnäytetyön kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten turvallisuuden eri osa-alueita yläkouluissa, yläkouluikäisen nuoren kehitysvaihetta sekä kasvatuskeskustelun roolia turvallisuuden edistämisessä. Lisäksi tarkasteltiin kohtaamisen, päihteiden ja väkivallan vaikutusta turvallisuuteen. Kehittämistyön menetelminä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja, joita täydennettiin kyselyllä. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina opetustyön edustajille sekä kahdelle asiantuntijalle.
Haastatteluvastaukset analysoitiin teemoittelun avulla. Kysely tehtiin neljälle yläkoululuokalle, jotta saatiin myös nuorten näkökulmia kehittämistyöhön.
Tulokset osoittivat, että opettajien työtä tukee yhtenäinen linja kasvatuskeskusteluiden toteuttamisessa sekä hyvät kohtaamisen taidot. Lisäksi nuorten ilmiöiden tuntemus, ymmärrys nuoren elämän kokonaiskuvasta sekä vahvuuksiin perustuva lähestymistapa vahvistavat opettajan työtä ja edistävät turvallisuutta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi materiaali, joka tukee Turun yläkoulujen opettajien työtä ja edistää kouluympäristön turvallisuutta. Materiaali tarjoaa ajantasaista tietoa, näkökulmia ja käytännön ohjeita nuoren kohtaamiseen kasvatuskeskusteluhetkessä. Materiaali jää Nuorten jengiytymisen ja rikollisuuden ehkäisemisen projektin kautta Turun kaupungille. Se liitetään osaksi Turun kaupungin, lasten ja nuorten turvallisuussuunnitelmaa sekä perusopetukselle suunnattuun päihde- ja laillisuuskasvatuksen kokonaisuuteen. Materiaalin pohjalta tullaan muokkaamaan myös opetusalusta Wilman kasvatuskeskustelun lomaketta, jolloin se tulee jatkossa ohjaamaan perusopetuksen opettajien toimintaa.