"Ei ole vikoja tai puutteita, on vain uusia taitoja opittavana": nuoren yksilöllisyyden tukeminen lastenkodin omaohjaajatyöskentelyssä
Kaukola, Tuula; Taskinen, Soile (2024)
Kaukola, Tuula
Taskinen, Soile
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092625697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092625697
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää lastenkodin omaohjaajakansio. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja toimiva omaohjaajakansio, joka tarjoaa yhtenäisen ohjeistuksen omaohjaajatyöskentelyyn ja tukee omaohjaajan työtä. Päivitetty omaohjaajakansio auttaa työntekijöitä suunnitelmallisempaan omaohjaajatyöskentelyyn ja antaa välineitä nuoren yksilölliseen tukemiseen. Kansiota voidaan käyttää myös uusien ohjaajien perehdyttämiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kattavasti lastensuojeluun liittyviä teemoja. Näihin kuuluvat muun muassa lainsäädäntö, lastensuojelun eri muodot, omaohjaajatyöskentely sekä nuoren osallisuus. Tarkastelemme myös tekijöitä, jotka vaikuttavat nuoren yksilöllisyyden tukemiseen.
Opinnäytetyömme on laadullinen. Opinnäytetyön tilaaja oli Pohjois-Savossa sijaitseva lastenkoti. Haastattelimme lastenkodin johtajaa ja hoito- ja kasvatusjohtajaa sekä teimme kyselytutkimuksen lastenkodin työntekijöille ja nuorille. Näiden lisäksi käytimme vertailukehittämistä yhtenä aineistonkeruumenetelmänä ja haastattelimme sen puitteissa Familar Oy Palmukoti Keravan yksikönjohtajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme sisällönanalyysiä. Aineistosta ilmeni, että omaohjaajatyöskentely koetaan tärkeäksi työmuodoksi. Tuloksista nousi esiin työntekijöiden tarve saada työnantajalta lisää tukea omaohjaajuuteen lisäkoulutuksella, resurssien avulla sekä uusilla menetelmillä. Työntekijät kaipasivat myös enemmän valmista materiaalia omaohjaajatyöskentelyn tueksi ja tilaaja toivoi erityisesti nuoren osallisuutta tukevaa materiaalia.
Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi päivitetty omaohjaajakansio. Opas sisältää teoriatietoa omaohjaajuudesta, omaohjaajan työtehtävät nuoren tullessa taloon ja arjessa, vinkkejä omaohjaajahetkiin sekä valmista materiaalia omaohjaajatyöskentelyyn. Keräämämme materiaalit pohjautuvat vahvuustyöskentelyyn. Tilaajalta saadun palautteen perusteella saavutimme omaohjaajakansiolle asettamamme tavoitteet erinomaisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kattavasti lastensuojeluun liittyviä teemoja. Näihin kuuluvat muun muassa lainsäädäntö, lastensuojelun eri muodot, omaohjaajatyöskentely sekä nuoren osallisuus. Tarkastelemme myös tekijöitä, jotka vaikuttavat nuoren yksilöllisyyden tukemiseen.
Opinnäytetyömme on laadullinen. Opinnäytetyön tilaaja oli Pohjois-Savossa sijaitseva lastenkoti. Haastattelimme lastenkodin johtajaa ja hoito- ja kasvatusjohtajaa sekä teimme kyselytutkimuksen lastenkodin työntekijöille ja nuorille. Näiden lisäksi käytimme vertailukehittämistä yhtenä aineistonkeruumenetelmänä ja haastattelimme sen puitteissa Familar Oy Palmukoti Keravan yksikönjohtajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme sisällönanalyysiä. Aineistosta ilmeni, että omaohjaajatyöskentely koetaan tärkeäksi työmuodoksi. Tuloksista nousi esiin työntekijöiden tarve saada työnantajalta lisää tukea omaohjaajuuteen lisäkoulutuksella, resurssien avulla sekä uusilla menetelmillä. Työntekijät kaipasivat myös enemmän valmista materiaalia omaohjaajatyöskentelyn tueksi ja tilaaja toivoi erityisesti nuoren osallisuutta tukevaa materiaalia.
Opinnäytetyömme tuotoksena syntyi päivitetty omaohjaajakansio. Opas sisältää teoriatietoa omaohjaajuudesta, omaohjaajan työtehtävät nuoren tullessa taloon ja arjessa, vinkkejä omaohjaajahetkiin sekä valmista materiaalia omaohjaajatyöskentelyyn. Keräämämme materiaalit pohjautuvat vahvuustyöskentelyyn. Tilaajalta saadun palautteen perusteella saavutimme omaohjaajakansiolle asettamamme tavoitteet erinomaisesti.