Sähkötupakan käyttö, sen vaikutukset ja asenteet peruskouluikäisten keskuudessa : case study Veikkolan koulu
Ahvenainen, Pauliina; Ahvenainen, Pauliina (2024)
Ahvenainen, Pauliina
Ahvenainen, Pauliina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025836
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin nuorten keskuudessa suuren suosion saavuttanutta sähkötupakointia, nuorten asenteita sitä kohtaan, jo aiheutuneita mahdollisia terveyshaittoja sekä kuinka laajalti sähkötupakkaa käytetään. Sähkötupakointi, eli nuorten puheessa väpättäminen, on yleistynyt viime vuosien aikana voimakkaasti. Kouluilla, vanhemmilla tai muillakaan tahoilla ei tunnu olevan tehokkaita keinoja ehkäistä vapettamista. Huoli vapen terveysvaikutuksista on kuitenkin suuri. Osa asiantuntijoista pelkää, että tämän hetken nuoret ovat tupakkateollisuuden koehenkilöitä.
Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin kirkkonummelaisesta yhtenäiskoulusta. Veikkolan koulussa on jouduttu havahtumaan vapettamiseen viimeisten vuosien aikana. Sama huoli jaetaan kouluissa ympäri maan. Tapaustutkimuksen aineistoa peilataan viimeisimmän kouluterveyskyselyn (2023) tuloksiin. Tukea Veikkolan koulun aineiston yleistettävyyteen saadaan myös muiden Suomen koulujen uutisoinneista.
Työn perusta rakentuu kvantitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Kysely yläkoulun oppilaille tavoitti melkein 80 % kaikista oppilaista. Kysely WC-käyntien seurannan mahdollisuudesta tehtiin myös yläkoulun opettajille sekä 4–6-luokkia opettaville. Lisäksi käytössä oli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, jonka avulla tutkimukseen saatiin syvyyttä sekä tutkimuskoulun kokemuksellista sisältöä. Kvalitatiiviseen menetelmään sisältyi kyselyiden avoimet vastauskentät sekä koulun kuraattorin että terveydenhoitajan haastattelut. Koulussa työskentely antoi myös hyvän tilaisuuden havainnointiin. Vapettamiseen liittyvä systemaattinen mutta huomaamaton tarkkailu nuorten keskellä antoi työhön autenttista näkökulmaa.
Opinnäytetyö osoittaa, että pelko sähkötupakoinnin terveyshaitoista on todellinen. Toisaalta vapen käyttö ei vielä ole niin yleistä kuin voisi puheiden ja havaintojen perusteella olettaa. Kohdennettua valistusta kuitenkin tarvitaan ja lisäkeinoja vapen käytön ehkäisemiseksi. Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin suunnitelma yläkoulussa pidettävästä valistuskampanjasta.
Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin kirkkonummelaisesta yhtenäiskoulusta. Veikkolan koulussa on jouduttu havahtumaan vapettamiseen viimeisten vuosien aikana. Sama huoli jaetaan kouluissa ympäri maan. Tapaustutkimuksen aineistoa peilataan viimeisimmän kouluterveyskyselyn (2023) tuloksiin. Tukea Veikkolan koulun aineiston yleistettävyyteen saadaan myös muiden Suomen koulujen uutisoinneista.
Työn perusta rakentuu kvantitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Kysely yläkoulun oppilaille tavoitti melkein 80 % kaikista oppilaista. Kysely WC-käyntien seurannan mahdollisuudesta tehtiin myös yläkoulun opettajille sekä 4–6-luokkia opettaville. Lisäksi käytössä oli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, jonka avulla tutkimukseen saatiin syvyyttä sekä tutkimuskoulun kokemuksellista sisältöä. Kvalitatiiviseen menetelmään sisältyi kyselyiden avoimet vastauskentät sekä koulun kuraattorin että terveydenhoitajan haastattelut. Koulussa työskentely antoi myös hyvän tilaisuuden havainnointiin. Vapettamiseen liittyvä systemaattinen mutta huomaamaton tarkkailu nuorten keskellä antoi työhön autenttista näkökulmaa.
Opinnäytetyö osoittaa, että pelko sähkötupakoinnin terveyshaitoista on todellinen. Toisaalta vapen käyttö ei vielä ole niin yleistä kuin voisi puheiden ja havaintojen perusteella olettaa. Kohdennettua valistusta kuitenkin tarvitaan ja lisäkeinoja vapen käytön ehkäisemiseksi. Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin suunnitelma yläkoulussa pidettävästä valistuskampanjasta.