Opiskeluvalmiuksien kehittäminen nuorisoasteen ammatillisessa koulutuksessa. Oppijan toimijuuden näkökulma.
Mäkelä, Marjaleena; Mäkelä, Marjaleena (2024)
Mäkelä, Marjaleena
Mäkelä, Marjaleena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100125912
Tiivistelmä
Nuorisoasteen ammatillisen tutkinnon opiskelijoilla olen 20 vuoden opettajan urani aikana havainnut opiskeluvalmiuksiin liittyvien taitojen heikentyneen..Työn tavoitteena oli herättää nuoret ymmärtämään mitä opiskeluvalmiuksilla tarkoitetaan, selviittää millaisia haasteita oppijoilla niissä on eniten, ja miten he voisivat omalla toiminnallaan ja osallisuudellaan niitä helpottaa. Opiskeluvalmiudet joihin työ perustuu, on kohdennettu seuraaviin asioihin: motivaatio ja arvot, oppimistyylit ja -taidot,omien vahvuuksien tunnistaminen ja opiskelukyky, vurovaikutustaidot ja ryhmässä toimiminen, opiskelijan hyvinvoinnin tukeminen, sekä palautteen antaminen ja -vastaanottaminen. Tietoperustassa opiskeluvalmiuksiin on perehdytty kunkin aihe alueen osalta. Opinnäytetyön tilaajana oli Koulutuskuntayhtymä SASKYn Huttisten Ammatti- ja yrittäjäopiston Kokemäen toimipaikka..
Tässä toimintatutkimuksessa tietoa hankittiin käytännön oppitunneilta havaintopäiväkirjan avulla. Tunnit kohdistettiin syksyllä 2023 aloittaneille eläintenhoidon ja maatalousteknologian osaamisalan nuorisoasteen oppijoille. Vastaavia tunteja ei ollut aiemmin pidetty aloittaville ryhmille
Teetin kyselyn oppilaille ja henkilökunnalle työhöni valittuihin opiskeluvalmiuksiin liittyen. Tulosten perusteella motivaatiolla on selkeä yhteys opintojen etenemiseen ja ryhmässä toimimiseen. Omien vahvuuksien ja taitojen tunnistamisessa oppijat kaipaavat harjoitusta. Positiivinen ja rakentava korjaava palaute tukevat opintojen etenemistä ja minäpystyvyyden tunteen lisääntymistä. Vuorovaikutus taidoissa nuorilla on paljon opeteltavaa, erityisesti läsnäolon ja dialogisen keskustelun osalta. Luki- ja kirjoitusvaikeuksista huolimatta tulisi kannustaa kehittämään lukutaitoa. Ryhmäytykset vastuiden selkeyttäminen ja jatkuvan ryhmäytyksen periaatteet helpottavat henkilökunnan työtä. Ryhmäkokojen pienentäminen edesauttaisi opintomenestystä erityistä tukea tarvitsevilla nuorilla, tukien samalla henkilökuntaa jaksamaan työssään. Havaintojen ja henkilökunnan kyselytulosten pohjalta syntyi useita konkreettisia kehittämisideoita, jotka on resurssien näkökulmasta katsottuna mahdollisia toteuttaa käytännössä.
Tässä toimintatutkimuksessa tietoa hankittiin käytännön oppitunneilta havaintopäiväkirjan avulla. Tunnit kohdistettiin syksyllä 2023 aloittaneille eläintenhoidon ja maatalousteknologian osaamisalan nuorisoasteen oppijoille. Vastaavia tunteja ei ollut aiemmin pidetty aloittaville ryhmille
Teetin kyselyn oppilaille ja henkilökunnalle työhöni valittuihin opiskeluvalmiuksiin liittyen. Tulosten perusteella motivaatiolla on selkeä yhteys opintojen etenemiseen ja ryhmässä toimimiseen. Omien vahvuuksien ja taitojen tunnistamisessa oppijat kaipaavat harjoitusta. Positiivinen ja rakentava korjaava palaute tukevat opintojen etenemistä ja minäpystyvyyden tunteen lisääntymistä. Vuorovaikutus taidoissa nuorilla on paljon opeteltavaa, erityisesti läsnäolon ja dialogisen keskustelun osalta. Luki- ja kirjoitusvaikeuksista huolimatta tulisi kannustaa kehittämään lukutaitoa. Ryhmäytykset vastuiden selkeyttäminen ja jatkuvan ryhmäytyksen periaatteet helpottavat henkilökunnan työtä. Ryhmäkokojen pienentäminen edesauttaisi opintomenestystä erityistä tukea tarvitsevilla nuorilla, tukien samalla henkilökuntaa jaksamaan työssään. Havaintojen ja henkilökunnan kyselytulosten pohjalta syntyi useita konkreettisia kehittämisideoita, jotka on resurssien näkökulmasta katsottuna mahdollisia toteuttaa käytännössä.