Asiakaskokemuskysely ilman huoltajaa Suomeen saapuneiden alaikäisten ryhmäkotiin
Janhonen, Anna; Mäkelä, Vilma (2024)
Janhonen, Anna
Mäkelä, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100225948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100225948
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Solum Yhtiöt Aves Oy:n alaikäisille turvapaikanhakijoille tarkoitettujen ryhmäkotien toiminnan kehittämistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda käytännön toimintaa tukeva työkalu, jonka avulla voidaan selvittää turvapaikanhakijoiden kokemuksia ryhmäkodissa asumisesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda asiakaskokemuskysely ryhmäkodin työntekijöiden työskentelyn tueksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi asiakaskokemuskysely. Kysely on kolmiosainen, jota turvapaikanhakija täyttää turvapaikanhakuprosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyön toteutus oli toiminnallinen ja se eteni vaiheittain lineaarisen mallin mukaisesti. Solum Yhtiöt Aves Oy:n ryhmäkotien johtotiimille laadittiin sähköinen kysely, jonka pohjalta toteutettiin työpaja Vantaan ryhmäkodin tiloissa ryhmäkodin työntekijöille. Työpajassa täsmennettiin ja täydennettiin johtotiimiltä tulleet aiheet asiakaskokemuskyselyä varten. Työpaja toteutettiin aivoriihimenetelmällä. Työpajan jälkeen kysely muokattiin pilotoitavaan muotoon. Pilotoinnin jälkeen työntekijöille lähetettiin sähköinen kysely palautteen saamiseksi. Lopullisen asiakaskokemuskyselyn jälkeen palautetta saatiin suullisesti Vantaan ryhmäkodin johtajalta Anna Vainiolta.
Asiakaskokemuskyselyn hyöty on siinä, kun jatkossa jokainen ryhmäkodin asiakas vastaa kyselyyn oleskelunsa eri vaiheissa, saadaan arvokasta laadullista, kokemuksellista tietoa, joka auttaa kehittämään toimintaa edelleen. Kyselyä voidaan hyödyntää myös muissa Solum Yhtiöt Aves Oy:n ryhmäkodeissa, jolloin toiminnan laatua voidaan arvioida laajemmin.
Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät hyvin. Puutteita tuli esille siltä osin, ettei aikataulujen puitteissa ollut mahdollista jäädä arvioimaan, miten itse kyselyn hyödyntämiselle liittyvät tavoitteet täyttyivät ryhmäkodissa. Kuitenkin kyselyn luomisen ja pilotoinnin osalta tavoitteet täyttyivät odotetusti.
Opinnäytetyön toteutus oli toiminnallinen ja se eteni vaiheittain lineaarisen mallin mukaisesti. Solum Yhtiöt Aves Oy:n ryhmäkotien johtotiimille laadittiin sähköinen kysely, jonka pohjalta toteutettiin työpaja Vantaan ryhmäkodin tiloissa ryhmäkodin työntekijöille. Työpajassa täsmennettiin ja täydennettiin johtotiimiltä tulleet aiheet asiakaskokemuskyselyä varten. Työpaja toteutettiin aivoriihimenetelmällä. Työpajan jälkeen kysely muokattiin pilotoitavaan muotoon. Pilotoinnin jälkeen työntekijöille lähetettiin sähköinen kysely palautteen saamiseksi. Lopullisen asiakaskokemuskyselyn jälkeen palautetta saatiin suullisesti Vantaan ryhmäkodin johtajalta Anna Vainiolta.
Asiakaskokemuskyselyn hyöty on siinä, kun jatkossa jokainen ryhmäkodin asiakas vastaa kyselyyn oleskelunsa eri vaiheissa, saadaan arvokasta laadullista, kokemuksellista tietoa, joka auttaa kehittämään toimintaa edelleen. Kyselyä voidaan hyödyntää myös muissa Solum Yhtiöt Aves Oy:n ryhmäkodeissa, jolloin toiminnan laatua voidaan arvioida laajemmin.
Opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät hyvin. Puutteita tuli esille siltä osin, ettei aikataulujen puitteissa ollut mahdollista jäädä arvioimaan, miten itse kyselyn hyödyntämiselle liittyvät tavoitteet täyttyivät ryhmäkodissa. Kuitenkin kyselyn luomisen ja pilotoinnin osalta tavoitteet täyttyivät odotetusti.