Koulunuorisotyön kehittäminen Torpparinmäen yhtenäisessä peruskoulussa
Manninen, Ari (2024)
Manninen, Ari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926274
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille koulunuorisotyön vaikuttavuutta ja saavutettavuutta Pohjois-Helsingissä sijaitsevan Torpparinmäen yhtenäisen peruskoulun ja Torpparinmäen nuorisotalon välillä ja kehittää sitä.
Työn tilaajana toimi Helsingin kaupungin Torpparinmäen yhtenäinen peruskoulu. Koulun oppilasmäärä on viime vuosina lisääntynyt, ja se on lisännyt opettajien kiirettä ja tuonut levottomuutta välitunneille ja ruokailutilanteisiin. Laajemman kouluyhteistyön tiedetään tuovan helpotusta tähän. Kouluyhteistyö on hyvin tärkeää ennaltaehkäisevää nuorisotyötä koulussa nuorisotyön keinoin.
Helsingissä toteutetaan tällä hetkellä erittäin monipuolista nuorisotyötä eri menetelmiä käyttäen. Korona-aikana korostui nuorten yksinäisyys, kun kaikki toiminta eriytettiin kouluissa ja koulut suljettiin. Tällöin monissa kouluissa hyödynnettiin nuorisotalojen nuoriso-ohjaajien ammattitaitoa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin havainnoin, keskusteluin ja haastatteluin. Koulun henkilöstöä ja nuorisotalon nuoriso-ohjaajia haastateltiin henkilökohtaisesti. Välitunneilla keskusteltiin nuorten kanssa ja he pääsivät avoimesti kertomaan omista kokemuksistaan kahden kesken. Näissä keskusteluissa tuli ilmi nuorisotyön vaikuttavuus koulunuorison
keskuudessa ja korostui nuorisotyön merkittävyys ja tarve sen tekemiselle.
Haastattelujen kautta saatiin ajantasaista tietoa yhteistyön haasteista, toiveista ja ratkaisuehdotuksista. Niiden tulosten avulla luodaan vuosikellomainen toimintamalli ja -suunnitelma lukukausittain, jossa huomioidaan vastuuhenkilöt, toiminnot, säännölliset yhteiset palaverit. Suunnitelmaa päivitetään tarpeen mukaan.
Opinnäytetyön prosessi sujui hyvin. Se vastasi työn tavoitteisiin, ja tästä saatiin hyvä kehitysidea kouluyhteistyölle. Nuorten tarinat antoivat erilaisen näkökulman opettajien kertomuksille. Laadulla on merkitystä myös kaikessa nuorisotyössä ja kouluyhteistyössä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ja löytää keinoja parantaa kouluyhteistyötä jokaisella osa-alueella; ryhmäytykset, teematunnit, erityisluokkien koulutunnit nuorisotalolla, kuukausittaiset yhteiset suunnittelupalaverit, yhteiset tapahtumat ja retket, tietojen riittävä välittyminen. Toiminnan keskiössä on nuorten hyvinvointi.
Työn tilaajana toimi Helsingin kaupungin Torpparinmäen yhtenäinen peruskoulu. Koulun oppilasmäärä on viime vuosina lisääntynyt, ja se on lisännyt opettajien kiirettä ja tuonut levottomuutta välitunneille ja ruokailutilanteisiin. Laajemman kouluyhteistyön tiedetään tuovan helpotusta tähän. Kouluyhteistyö on hyvin tärkeää ennaltaehkäisevää nuorisotyötä koulussa nuorisotyön keinoin.
Helsingissä toteutetaan tällä hetkellä erittäin monipuolista nuorisotyötä eri menetelmiä käyttäen. Korona-aikana korostui nuorten yksinäisyys, kun kaikki toiminta eriytettiin kouluissa ja koulut suljettiin. Tällöin monissa kouluissa hyödynnettiin nuorisotalojen nuoriso-ohjaajien ammattitaitoa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin havainnoin, keskusteluin ja haastatteluin. Koulun henkilöstöä ja nuorisotalon nuoriso-ohjaajia haastateltiin henkilökohtaisesti. Välitunneilla keskusteltiin nuorten kanssa ja he pääsivät avoimesti kertomaan omista kokemuksistaan kahden kesken. Näissä keskusteluissa tuli ilmi nuorisotyön vaikuttavuus koulunuorison
keskuudessa ja korostui nuorisotyön merkittävyys ja tarve sen tekemiselle.
Haastattelujen kautta saatiin ajantasaista tietoa yhteistyön haasteista, toiveista ja ratkaisuehdotuksista. Niiden tulosten avulla luodaan vuosikellomainen toimintamalli ja -suunnitelma lukukausittain, jossa huomioidaan vastuuhenkilöt, toiminnot, säännölliset yhteiset palaverit. Suunnitelmaa päivitetään tarpeen mukaan.
Opinnäytetyön prosessi sujui hyvin. Se vastasi työn tavoitteisiin, ja tästä saatiin hyvä kehitysidea kouluyhteistyölle. Nuorten tarinat antoivat erilaisen näkökulman opettajien kertomuksille. Laadulla on merkitystä myös kaikessa nuorisotyössä ja kouluyhteistyössä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää ja löytää keinoja parantaa kouluyhteistyötä jokaisella osa-alueella; ryhmäytykset, teematunnit, erityisluokkien koulutunnit nuorisotalolla, kuukausittaiset yhteiset suunnittelupalaverit, yhteiset tapahtumat ja retket, tietojen riittävä välittyminen. Toiminnan keskiössä on nuorten hyvinvointi.