Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorisonohjaajien motivaation, yhteistyön ja kompetenssikäsityksen nykytilan selvittäminen: case: Espoon kaupungin alueelliset nuorisonohjaajat

Halmetoja, Miia-Aliisa (2024)

 
Avaa tiedosto
Halmetoja_Miia-Aliisa.pdf (848.1Kt)
Lataukset: 


Halmetoja, Miia-Aliisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102226664
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Espoon kaupungin nuorisopalvelut. Tavoitteena oli selvittää Espoon kaupungin alueellisten nuorisonohjaajien työhön kohdistuvaa motivaatiota, yhteistyötä ja kompetenssikäsitystä. Tässä opinnäytetyössä luotiin kehittämisehdotuksia Espoon kaupungin nuorisonohjaajien motivaation, yhteistyön ja kompetenssin tukemiseksi.

Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään nuorisotyön lähtökohtia sekä nuorisotilatyötä ja sen historiaa. Työn viitekehys rakentuu motivaatiosta, yhteistyöstä ja kompetenssista, ja motivaatiota tarkastellaan itsemääräämisteorian kautta. Lähestymistapana toimii tapaustutkimus. Opinnäytetyö on laadullinen ja siinä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keräämiseksi pidettiin viisi erillistä työpajaa Espoon alueellisille nuorisonohjaajille. Näiden lisäksi haastateltiin kahta nuorisotyön esihenkilöä. Aineiston analyysissa sovellettiin sisällönanalyysia ja sisällön erittelyä.

Aineiston tuloksien perusteella voidaan todeta, että nuorisonohjaajia motivoi mm. nuorisotyön vaikuttavuus, halu työskennellä nuorten parissa ja työn monipuolisuus. Nuorisotyön esihenkilöt toivat esille, että valmentavalla johtamisella voidaan tukea nuorisonohjaajien motivaatiota. Aineistosta ilmeni, että nuorisonohjaajat haluavat panostaa työtehtäviinsä, ja työyhteisö on keskeinen tekijä tämän taustalla. Esihenkilöt toivat esiin yhteistyön osalta mm. työn tasapuolisen jakautumisen tärkeyden. Nuorisonohjaajat kokivat tunnistavansa pääsääntöisesti omat vahvuutensa ja kehittämisen kohteet. Esimerkiksi itsereflektiota kuvattiin keinoksi tunnistaa niitä. Nuorisonohjaajat ylläpitävät osaamistaan ja kehittyvät mm. koulutuksien avulla, joita myös nuorisotyön esihenkilöt kuvailivat keinoiksi tukea nuorisotyöntekijöiden kompetenssia. Kehittämisehdotuksissa tuodaan esille mm. nuorisotyön arvoista keskustelemisen tärkeys, vertaismentoroinnin hyödyntäminen perehdytyksessä sekä palautteen antamisen vahvistaminen.
 
This thesis was commissioned by Espoo City Youth Service. The purpose of this thesis was to collect information on youth worker motivation, competence and cooperation. The theoretical part describes youth work, youth centre work and its history. It also introduces the theoretical framework of work including motivation, cooperation and competence. This thesis used qualitative research methods. The data was collected through workshops for youth workers and interviews with two youth service supervisors. Content analysis and content disaggregation were used in the analysis.

The results showed that youth workers are motivated by the impact of youth work, the desire to work with young people and the diversity of their work. The youth service supervisors pointed out that coaching can help to motivate youth workers. Youth workers felt that investing in their work was important, especially from the point of view of the work community. In terms of cooperation the youth service supervisors stressed the importance of an equal distribution of work. Based on the data, youth workers can generally identify their own strengths and areas for improvement. These were identified, through self-reflection, for example. Youth workers develop and maintain their skills through training. Youth service supervisors also noted that training can help to improve the competence of youth workers.

I created suggestions for improvements that can support the motivation, cooperation and competence of youth workers. The suggestions bring to the fore, for example, discussion of the values of youth work, the use of peer mentoring in induction and the strengthening of feedback.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste