Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kokemuksia Poliisiammattikorkeakoulun opetuksesta
Hiltunen, Iisa (2024)
Hiltunen, Iisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727553
Tiivistelmä
Poliisin sanotaan olevan organisaationa läpileikkaus Suomessa asuvista ihmisistä. Tähän joukkoon mahtuu erilaisista taustoista tulevia ihmisiä, sekä vähemmistöjen edustajia. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet ovat ottaneet harppauksia eteenpäin viime vuosikymmenillä, ja syrjintään kiinnitetään nyky-yhteiskunnassamme enemmän huomiota. Tässä tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymykseen siitä, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat opiskelijat todellisuudessa kokevat opiskelun Poliisiammattikorkeakoulussa.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea seksuaali- ja/tai sukupuolivähemmistöihin kuuluvaa Poliisiammattikorkeakoulun nykyistä tai entistä opiskelijaa. Tutkimuksessa perehdyttiin opiskelijoiden kokemuksiin sekä heidän mahdollisesti kokemaansa vähemmistöstressiin. Tutkimustulokset mahdollistavat aiheen tarkastelun seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen näkökulmasta, ja tuovat meille uutta tietoa näiden vähemmistöjen asemasta Poliisiammattikorkeakoulussa.
Tutkimustuloksena aiheesta oli sekä positiivisia, että negatiivisia havaintoja. Valtaosa tutkimukseen haastateltavista seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista henkilöistä eivät kokeneet vähemmistöstressiä Poliisiammattikorkeakoulussa. Suurimman osan mielestä heidän seksuaalinen suuntautumisensa ei ollut vaikuttanut Poliisiammattikorkeakoulun opettajilta ja henkilökunnalta saamaansa kohteluun. Haastateltavat kuitenkin kokivat Poliisiammattikorkeakoulun olevan ympäristönä heteronormatiivinen. He raportoivat sukupuolineutraalien tilojen puuttumisesta sekä sukupuolitetuista pukeutumiskäytännöistä. Muutamat haastateltavat raportoivat Poliisiammattikorkeakoulun opettajien suunnalta tulevasta vitsailusta, epäasiallisesta puheesta sekä asenteellisuudesta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kohtaan. Haastateltavilla oli myös positiivisia kokemuksia, joissa nousi esiin opettajien halu ottaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat opiskelijat huomioon, lisätä tietoisuutta sekä oppia aiheesta. Haastateltavat kuitenkin toivoivat lisää koulutusta opiskelijoille sekä koulun henkilökunnalle vähemmistöistä sekä heidän kohtaamisestaan.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea seksuaali- ja/tai sukupuolivähemmistöihin kuuluvaa Poliisiammattikorkeakoulun nykyistä tai entistä opiskelijaa. Tutkimuksessa perehdyttiin opiskelijoiden kokemuksiin sekä heidän mahdollisesti kokemaansa vähemmistöstressiin. Tutkimustulokset mahdollistavat aiheen tarkastelun seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen näkökulmasta, ja tuovat meille uutta tietoa näiden vähemmistöjen asemasta Poliisiammattikorkeakoulussa.
Tutkimustuloksena aiheesta oli sekä positiivisia, että negatiivisia havaintoja. Valtaosa tutkimukseen haastateltavista seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista henkilöistä eivät kokeneet vähemmistöstressiä Poliisiammattikorkeakoulussa. Suurimman osan mielestä heidän seksuaalinen suuntautumisensa ei ollut vaikuttanut Poliisiammattikorkeakoulun opettajilta ja henkilökunnalta saamaansa kohteluun. Haastateltavat kuitenkin kokivat Poliisiammattikorkeakoulun olevan ympäristönä heteronormatiivinen. He raportoivat sukupuolineutraalien tilojen puuttumisesta sekä sukupuolitetuista pukeutumiskäytännöistä. Muutamat haastateltavat raportoivat Poliisiammattikorkeakoulun opettajien suunnalta tulevasta vitsailusta, epäasiallisesta puheesta sekä asenteellisuudesta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kohtaan. Haastateltavilla oli myös positiivisia kokemuksia, joissa nousi esiin opettajien halu ottaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat opiskelijat huomioon, lisätä tietoisuutta sekä oppia aiheesta. Haastateltavat kuitenkin toivoivat lisää koulutusta opiskelijoille sekä koulun henkilökunnalle vähemmistöistä sekä heidän kohtaamisestaan.