Kokemukselliset menetelmät opetuksessa: tutkimuksellinen kehittämistyö Jyväskylän kristillisessä opistossa
Salo, Sampo (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828635
Tiivistelmä
Kokemuksellisen oppiminen on kokonaisvaltainen oppimisen menetelmä, jossa yksilö toimii aktiivisena subjektina oppimisprosessissa suhteessa muihin oppijoihin ja ympäristöön. Kokemuksellisen oppimisen edellyttää oppijalta suunnittelua, aktiivista toimintaa ja toiminnan reflektointia. Tämä opinnäytetyö vastaa JKO:n tarpeeseen selvittää oppilaitoksessa toteutettavan opetuksen ja ohjauksen kokemuksellisuutta, sekä uusien kokemuksellisten opetusmenetelmien käytäntöjen kehittämistä. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä on tehdä näkyväksi ja lisätä kokemuksellisen oppimisen menetelmien käyttöön liittyvää osaamista JKO:n opettajien keskuudessa. Tavoitteena on kehittää JKO:n henkilöstön kokemuksellisten opetusmenetelmien osaamista ja menetelmiä opiskelijaryhmien opetukseen ja ohjaamiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin verkossa toteutettua kyselyä, joka lähetettiin kaikille JKO:n opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille. Kyselyn lisäksi käytettiin toimintatutkimuksellisia menetelmiä, joiden avulla esiteltiin ja kehitettiin uusia kokemuksellisen oppimisen menetelmiä oppilaitoksen käyttöön.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa opetus- ja ohjaushenkilöstön, sekä opiskelijoiden näkemyksistä kokemuksellisen oppimisen menetelmien tarpeesta ja kehittämisestä JKO:n opetuksen ja ohjauksen käytännöissä. Tärkeimpänä löydöksenä ja tulkintana kyselyn vastausten perusteella on, että JKO:n opetus- ja ohjaushenkilöstö toivoisi lisää kokemuksellisen oppimisen menetelmiä oppilaitokseen, mutta opiskelijat eivät toivo niitä määrällisesti lisää. Kokemuksellisen oppimisen menetelmiä on JKO:n opetus- ja ohjaustoiminnassa määrällisesti jo riittävästi, mutta menetelmien käyttämisessä ja kehittämisessä kannattaa kiinnittää huomiota niiden sisältöön ja laatuun. Etenkin opiskelijaryhmän sisäiseen vuorovaikutukseen ja opiskeluryhmän reflektiivisyyteen liittyvien menetelmien käyttämiselle ja kehittämiselle on tarve.
Tämän opinnäytetyön tulokset antavat näkökulmia JKO:n opetuksen ja ohjauksen käytäntöjen kehittämiselle. Opiskelijaryhmien ja koko oppilaitoksen opiskelijoiden vuorovaikutuksen ja reflektiivisyyden kehittämisellä voi olla yhteys myös kokemukseen ryhmään tai koko oppilaitokseen kuulumisesta. Opinnäytetyön johtopäätöksistä tulevat sisällöllisen kehittämisen teemat, eli opiskelijaryhmän sisäisen vuorovaikutuksen ja reflektiivisyyden kehittäminen, ovat yleistettävissä varovasti muihinkin oppilaitosympäristöihin kehitettäviksi teemoiksi.
Tutkimusmenetelminä käytettiin verkossa toteutettua kyselyä, joka lähetettiin kaikille JKO:n opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille. Kyselyn lisäksi käytettiin toimintatutkimuksellisia menetelmiä, joiden avulla esiteltiin ja kehitettiin uusia kokemuksellisen oppimisen menetelmiä oppilaitoksen käyttöön.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa opetus- ja ohjaushenkilöstön, sekä opiskelijoiden näkemyksistä kokemuksellisen oppimisen menetelmien tarpeesta ja kehittämisestä JKO:n opetuksen ja ohjauksen käytännöissä. Tärkeimpänä löydöksenä ja tulkintana kyselyn vastausten perusteella on, että JKO:n opetus- ja ohjaushenkilöstö toivoisi lisää kokemuksellisen oppimisen menetelmiä oppilaitokseen, mutta opiskelijat eivät toivo niitä määrällisesti lisää. Kokemuksellisen oppimisen menetelmiä on JKO:n opetus- ja ohjaustoiminnassa määrällisesti jo riittävästi, mutta menetelmien käyttämisessä ja kehittämisessä kannattaa kiinnittää huomiota niiden sisältöön ja laatuun. Etenkin opiskelijaryhmän sisäiseen vuorovaikutukseen ja opiskeluryhmän reflektiivisyyteen liittyvien menetelmien käyttämiselle ja kehittämiselle on tarve.
Tämän opinnäytetyön tulokset antavat näkökulmia JKO:n opetuksen ja ohjauksen käytäntöjen kehittämiselle. Opiskelijaryhmien ja koko oppilaitoksen opiskelijoiden vuorovaikutuksen ja reflektiivisyyden kehittämisellä voi olla yhteys myös kokemukseen ryhmään tai koko oppilaitokseen kuulumisesta. Opinnäytetyön johtopäätöksistä tulevat sisällöllisen kehittämisen teemat, eli opiskelijaryhmän sisäisen vuorovaikutuksen ja reflektiivisyyden kehittäminen, ovat yleistettävissä varovasti muihinkin oppilaitosympäristöihin kehitettäviksi teemoiksi.