Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tulevaisuuden oppimista rakentamassa : tekoälyn mahdollisuudet TELMA-koulutuksessa

Pouhakka, Tiina (2024)

 
Avaa tiedosto
Pouhakka_Tiina.pdf (4.372Mt)
Lataukset: 


Pouhakka, Tiina
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112630470
Tiivistelmä
Tekoäly on tullut jäädäkseen osaksi yhteiskuntaa ja opetuskenttää. Sen vaikutuksilta ei voida välttyä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut tutkia ja kehittää tekoälyn mahdollisuuksia TELMA-koulutuksen nuorten parissa ja mitä sen käytöstä tulisi ottaa huomioon niin saavutettavuuden, esteettömyyden kuin eettisyyden näkökulmasta. Tekoäly on tullut vahvasti osaksi opetusmaailmaa, mutta sen käytöstä ei vielä ole paljoa tutkimuksia, etenkään vaativan erityisen tuen nuorten näkökulmasta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kiipulan ammattiopisto.

Opinnäytetyö on toteutettu konstruktiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin hyödyntäen erilaisia menetelmiä. Ensin toteutettiin strukturoitu sähköpostihaastattelu, jossa haastateltiin kahta tekoälyä opetustyössään hyödyntävää asiantuntijaa. Tämän jälkeen toteutettiin tekoälypaja Kiipulan ammattiopiston TELMA-koulutuksen yhdeksälle vaativan erityisen tuen opiskelijalle. Pajat havainnointiin osallistavan havainnoinnin keinoin ja opiskelijoita haastateltiin tekoälypajojen jälkeen. Tämän lisäksi henkilöstölle toteutettiin backcasting-menetelmää hyödyntäen tekoälyn tulevaisuuspaja, jossa pohdittiin, kuinka tekoäly tulee tulevaisuudessa näyttäytymään Kiipulan ammattiopiston toiminnassa. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysi menetelmää hyödyntäen.

Tutkimuksen tuloksena on, että erilaiset tekoälyn mahdollisuudet soveltuvat hyvin TELMA-nuorten kanssa toimimiseen. Tuloksista nousi kuitenkin ilmi, että tällä hetkellä olemassa olevat tekoälysovellukset eivät sellaisenaan ole saavutettavia eivätkä esteettömiä vaativan erityisen tuen nuorten näkökulmasta. Niiden käyttöön tarvitaan selkokielisiä ja kuvallisia ohjeistuksia. Henkilöstön teknologia- ja tekoälyosaamisella on suuri merkitys siinä, kuinka TELMA-nuoret voivat ottaa tekoälyyn liittyvät sovellukset ja käytänteet haltuun. Tekoäly mahdollistaa nuorten yhdenvertaisen osallistumisen opetukseen erilaisten avustavien sovellusten avulla. Tekoälyn yhteisöllinen käyttö lisää ryhmässä yhteenkuuluvuutta ja vahvistaa sosiaalisia taitoja. Eettisyyteen ja tietoturvaan tulee kiinnittää erityisesti huomiota, kun tekoälyä hyödynnetään osana opetusta. Aineiston pohjalta laadittiin ThingLink-tekoälysivusto erityisopetuksen henkilöstön käyttöön. Sivustolle on koottu tekoälyyn liittyviä ohjeita, käytänteitä sekä muistilistoja. Sivusto on suunnattu Kiipulan ammattiopiston opetushenkilöstölle, mutta se on hyödynnettävissä kenelle tahansa, joka on kiinnostunut käyttämään tekoälyä osana omaa työtään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste