Alipäällystöopintojen arvostus Oulun ja Pohjanmaan poliisilaitosten rikostorjuntasektoreilla : alipäällystövirkoihin nimittävän päällystön näkökanta
Mäntysaari, Joel (2024)
Mäntysaari, Joel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730506
Tiivistelmä
Poliisin työlle ja siihen valmistavalle koulutukselle asetetut vaatimukset ovat kasvaneet jatkuvasti toimintaympäristön muutoksen mukana. Vuonna 2014 poliisin perustutkinto päivitettiin ammattikorkeakoulututkinnoksi ja päällystökoulutus muutettiin ylemmäksi korkeakoulututkinnoksi. Samassa uudistuksessa poliisialipäällystön tutkintokoulutus muuttui alipäällystön erikoistumisopinnoiksi ja ensimmäinen APEOP-koulutus alkoi lokakuussa 2015.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin poliisialipäällystö opintojen arvostusta Oulun ja Pohjanmaan poliisilaitosten rikostorjuntasektoreiden alipäällystövirkoihin nimittäviltä tahoilta, joilta teemahaastatteluilla kerättiin aineisto kvalitatiiviseen tutkimukseen. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa erilaisten koulutusten antamia valmiuksia alipäällystötehtäviin, niiden arvostusta, osaamistarpeita ja yksiköiden tukea esimiestehtävistä kiinnostuneille. Tutkimuksessa verrattiin APEOP-koulutusta, siviilipuolen korkeakoulututkintoja sekä poliisiin AMK- ja AMK-muuntotutkintojen antamia valmiuksia alipäällystötehtäviin.
Tutkimustulosten mukaan Oulun ja Pohjanmaan rikostorjuntasektoreiden alipäällystövirkoihin nimityksiä tekevä päällystö arvostaa poliisialipäällystön erikoistumisopinnot erittäin korkealle ja pitää sitä tarpeellisena koulutuksena. Oman organisaation esimiesopintojen koetaan antavan valmiudet monenlaisiin alipäällystötehtäviin ja sen todettiin olevan yksiselitteisesti paras koulutus alipäällystötehtäviin. Erityisesti koulutuksen tuottama substanssiosaaminen operatiivisiin työnjohtotehtäviin ja esi-miestehtäviin sai kiitosta.
Poliisialipäällystön erikoistumisopintojen jatkuvuutta tulevaisuudessa pidettiin välttämättömänä, ja opintojen houkuttelevuutta tulisi lisätä kehittämällä opintokokonaisuutta joustavammaksi. Tällä hetkellä siviilipuolen korkeakoulut sekä poliisin AMK-muuntokoulutus vievät potentiaalisia alipäällystöopiskelijoita, koska myös ne antavat muodollisen pätevyyden alipäällystövirkoihin. Näihin koulutuksiin ei myöskään ole samalla tavalla karsivaa pääsykoetta kuin alipäällystöopintoihin.
Vahvistamalla käsitystä siitä, että koulutus tarjoaa ammattipätevyyttä, ja tuomalla esiin, kuinka suuresti poliisiyksiköissä arvostetaan alipäällystökoulutusta, sekä painottamalla koulutuksen työelämävastaavuutta, voidaan edistää koko poliisiorganisaation yhteistä tavoitetta: löytää paras mahdollinen potentiaali vaativiin alipäällystötehtäviin.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin poliisialipäällystö opintojen arvostusta Oulun ja Pohjanmaan poliisilaitosten rikostorjuntasektoreiden alipäällystövirkoihin nimittäviltä tahoilta, joilta teemahaastatteluilla kerättiin aineisto kvalitatiiviseen tutkimukseen. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa erilaisten koulutusten antamia valmiuksia alipäällystötehtäviin, niiden arvostusta, osaamistarpeita ja yksiköiden tukea esimiestehtävistä kiinnostuneille. Tutkimuksessa verrattiin APEOP-koulutusta, siviilipuolen korkeakoulututkintoja sekä poliisiin AMK- ja AMK-muuntotutkintojen antamia valmiuksia alipäällystötehtäviin.
Tutkimustulosten mukaan Oulun ja Pohjanmaan rikostorjuntasektoreiden alipäällystövirkoihin nimityksiä tekevä päällystö arvostaa poliisialipäällystön erikoistumisopinnot erittäin korkealle ja pitää sitä tarpeellisena koulutuksena. Oman organisaation esimiesopintojen koetaan antavan valmiudet monenlaisiin alipäällystötehtäviin ja sen todettiin olevan yksiselitteisesti paras koulutus alipäällystötehtäviin. Erityisesti koulutuksen tuottama substanssiosaaminen operatiivisiin työnjohtotehtäviin ja esi-miestehtäviin sai kiitosta.
Poliisialipäällystön erikoistumisopintojen jatkuvuutta tulevaisuudessa pidettiin välttämättömänä, ja opintojen houkuttelevuutta tulisi lisätä kehittämällä opintokokonaisuutta joustavammaksi. Tällä hetkellä siviilipuolen korkeakoulut sekä poliisin AMK-muuntokoulutus vievät potentiaalisia alipäällystöopiskelijoita, koska myös ne antavat muodollisen pätevyyden alipäällystövirkoihin. Näihin koulutuksiin ei myöskään ole samalla tavalla karsivaa pääsykoetta kuin alipäällystöopintoihin.
Vahvistamalla käsitystä siitä, että koulutus tarjoaa ammattipätevyyttä, ja tuomalla esiin, kuinka suuresti poliisiyksiköissä arvostetaan alipäällystökoulutusta, sekä painottamalla koulutuksen työelämävastaavuutta, voidaan edistää koko poliisiorganisaation yhteistä tavoitetta: löytää paras mahdollinen potentiaali vaativiin alipäällystötehtäviin.