Uuden yrityksen brändin ja palveluiden kehittäminen: case: BS Creative Agency Oy
Jaako, Jasmin; Karlsson, Jenny (2024)
Jaako, Jasmin
Karlsson, Jenny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730728
Tiivistelmä
BS Creative Agency on uusi yritys ja sillä oli tarve kehittää yrityksen palvelumuotoilua, kartoittaa kilpailutilannetta sekä potentiaalisten asiakkaiden mahdollisia tarpeita.
Palvelumuotoilun kehittämistä varten tarvittiin selkeä käsitys palvelumuotoilusta ja palveluiden tuotteistamisesta. Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi, mitä palvelumuotoilu on sekä sen eri vaiheet, palvelujen tuotteistamista, asiakkaan palvelupolku, mitä palvelupaketit ovat sekä palvelupolun ja palvelupakettien integraatiota. Opinnäytetyössä käsitellään myös asiakaslähtöisyyttä ja asiakaskokemusta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä ja dokumenttianalyysia. Kysely valittiin yhdeksi tutkimusmenetelmäksi ja se kohdennettiin kenelle vain vastattavaksi sillä, BS Creative Agency:stä tai kyselyn aihepiiristä ei tarvinnut tietää etukäteen mitään. Kyselyn avulla lisättiin yrityksen tunnettavuutta sekä sen avulla pystyttiin kartoittamaan ihmisten rehellisiä mielipiteitä ja mielikuvia BS Creativen Agency:n nimestä ja logosta. Kyselyllä kartoitettiin myös minkälaisia arvoja vastaajat arvostavat palveluntarjoajassa ja palveluissa. Kyselyn tuloksista selvisi, että asiakkaat arvostavat palveluntarjoajassa luotettavuutta, laadukasta lopputuotosta sekä avointa kommunikaatiota.
Dokumenttianalyysi valittiin yhdeksi tutkimusmenetelmäksi, sillä sen avulla pystyttiin kartoittamaan kilpailutilannetta ja vertailemaan miten palvelut ja niiden sisällöt on avattu asiakkaille yritysten verkkosivuilla. Dokumenttianalyysin tavoitteena oli tuottaa näiden vertailukohteiden perusteella kehitysehdotuksia BS Creative Agency:n palvelupolkua ja -paketteja varten. Vertailukohteiksi valikoitui saman alan yrityksiä. Dokumenttianalyysin tuloksista selvisi, että verkkosivuilla on iso vaikutus siihen millaisen kuvan asiakas, saa yrityksestä. Verkkosivujen on hyvä olla selkeät ja helppokäyttöiset, mutta kuitenkin mielenkiintoiset. Palveluiden esille tuonnilla on iso merkitys. Informaatiota täytyy olla tarpeeksi, mutta ei liikaa, jotta asiakas saa tietää vastaako palvelu hänen tarpeitaan ilman, että merkittävä tieto hukkuu verkkosivuille.
Aineistot analysoitiin ja tehtiin yhteenvedot, joiden perusteella tehtiin kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotukset koskivat palveluita, asiakkaan palvelupolkua, palvelupakettien kuvauksia sekä verkkosivujen yleisilmettä että BS Creative Agency:n logoa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi palautelomake sekä palvelupolku. BS Creative Agency is a new company that needed to develop its service design, identify the competitive situation, and explore the needs of its potential customers. The goal of this thesis project was to improve the company’s service offerings and develop a clearer under-standing of service design and service productization. To achieve this, it was essential to explore the stages of service design, service journey path, and the integration of service packages with the customer experience. The main objectives were to identify the company’s strenghts and areas for improvement, especially in terms of customer orientation and meaningful service experiences.
The methods used for data collection were survey and document analysis. The survey was open to anyone and aimed to gauge public perceptions of the company’s name, logo and values. The document analysis focused on mapping the competitive situation and bench-marking how services and their content are presented to customers on other companies’ websites. The survey indicates that customers value reliability, quality, and open communications in service providers, while the document analysis emphasized the importance of clear, engaging websites and how services are presented online.
The findings were used to create development recommendations for BS Creative Agency’s service packages, customer journey, website design, and logo. On one hand, the project also resulted in the creation of a feedback form to continuously gather feedback from customers and, on the other hand, in a refined service journey path. These outcomes were implemented to increase the company’s visibility and enhance the overall customer experience.
Palvelumuotoilun kehittämistä varten tarvittiin selkeä käsitys palvelumuotoilusta ja palveluiden tuotteistamisesta. Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi, mitä palvelumuotoilu on sekä sen eri vaiheet, palvelujen tuotteistamista, asiakkaan palvelupolku, mitä palvelupaketit ovat sekä palvelupolun ja palvelupakettien integraatiota. Opinnäytetyössä käsitellään myös asiakaslähtöisyyttä ja asiakaskokemusta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä ja dokumenttianalyysia. Kysely valittiin yhdeksi tutkimusmenetelmäksi ja se kohdennettiin kenelle vain vastattavaksi sillä, BS Creative Agency:stä tai kyselyn aihepiiristä ei tarvinnut tietää etukäteen mitään. Kyselyn avulla lisättiin yrityksen tunnettavuutta sekä sen avulla pystyttiin kartoittamaan ihmisten rehellisiä mielipiteitä ja mielikuvia BS Creativen Agency:n nimestä ja logosta. Kyselyllä kartoitettiin myös minkälaisia arvoja vastaajat arvostavat palveluntarjoajassa ja palveluissa. Kyselyn tuloksista selvisi, että asiakkaat arvostavat palveluntarjoajassa luotettavuutta, laadukasta lopputuotosta sekä avointa kommunikaatiota.
Dokumenttianalyysi valittiin yhdeksi tutkimusmenetelmäksi, sillä sen avulla pystyttiin kartoittamaan kilpailutilannetta ja vertailemaan miten palvelut ja niiden sisällöt on avattu asiakkaille yritysten verkkosivuilla. Dokumenttianalyysin tavoitteena oli tuottaa näiden vertailukohteiden perusteella kehitysehdotuksia BS Creative Agency:n palvelupolkua ja -paketteja varten. Vertailukohteiksi valikoitui saman alan yrityksiä. Dokumenttianalyysin tuloksista selvisi, että verkkosivuilla on iso vaikutus siihen millaisen kuvan asiakas, saa yrityksestä. Verkkosivujen on hyvä olla selkeät ja helppokäyttöiset, mutta kuitenkin mielenkiintoiset. Palveluiden esille tuonnilla on iso merkitys. Informaatiota täytyy olla tarpeeksi, mutta ei liikaa, jotta asiakas saa tietää vastaako palvelu hänen tarpeitaan ilman, että merkittävä tieto hukkuu verkkosivuille.
Aineistot analysoitiin ja tehtiin yhteenvedot, joiden perusteella tehtiin kehittämisehdotuksia. Kehittämisehdotukset koskivat palveluita, asiakkaan palvelupolkua, palvelupakettien kuvauksia sekä verkkosivujen yleisilmettä että BS Creative Agency:n logoa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi palautelomake sekä palvelupolku.
The methods used for data collection were survey and document analysis. The survey was open to anyone and aimed to gauge public perceptions of the company’s name, logo and values. The document analysis focused on mapping the competitive situation and bench-marking how services and their content are presented to customers on other companies’ websites. The survey indicates that customers value reliability, quality, and open communications in service providers, while the document analysis emphasized the importance of clear, engaging websites and how services are presented online.
The findings were used to create development recommendations for BS Creative Agency’s service packages, customer journey, website design, and logo. On one hand, the project also resulted in the creation of a feedback form to continuously gather feedback from customers and, on the other hand, in a refined service journey path. These outcomes were implemented to increase the company’s visibility and enhance the overall customer experience.