Yhteisöllisyyttä edistämässä - Perehdytysopas koulunuorisotyön harjoitteluun Jyväskylän Lyseon lukiolla
Pirkkanen, Enni (2024)
Pirkkanen, Enni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112730783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa perehdytysopas koulunuorisotyön harjoittelijalle Jyväskylän Lyseon lukiolla. Oppaan tarkoituksena oli tehdä selkeämmäksi nuorisotyön harjoittelijan roolia Lyseolla ja edistää nuorten yhteisöllisyyttä koulussa. Opasta varten opinnäytetyössä kartoitettiin tuttuja toimiviksi todettuja menetelmiä ja etsittiin uusia ratkaisuja yhteisöllisyyden edistämiseen.
Opinnäytetyön taustalla oli oma kokemukseni opiskelusta sekä harjoittelusta Lyseon lukiolla. Tilaajan tarve yhteisöllisyyden edistämiselle muotoutui suuresta opiskelijamäärästä (1300) sekä erityislinjojen myötä ilmenneistä poikkeuksellisista lähtökohdista yhteisöllisyyteen. Opinnäytetyön teoriataustana käsiteltiin nuorisotyön tulevaisuuskuvaa, moniammatillista yhteistyötä oppilaitoksissa, koulunuorisotyön haasteita sekä yhteisöllisyyden edistämistä oppilaitosmaailmassa.
Kehittämistehtävässäni hyödynsin laadullisen tutkimuksen menetelmiä toimintatutkimuksen lähtökohdista. Aineistonkeruu tapahtui yhteisöllisten ideointimenetelmien kautta soveltamalla aivoriihimenetelmää kahteen aineistonkeruu tilanteeseen. Opinnäytetyössä tuotoksen hahmottamisessa hyödynnettiin myös benchmarking vertailuanalyysia. Opinnäytetyössä saadut tulokset rakentuivat yhteisöllisyyden merkityksen, yhteisöllisyyden edistämisen sekä nuorisotyön harjoittelijan roolin ympärille.
Opinnäytetyön taustalla oli oma kokemukseni opiskelusta sekä harjoittelusta Lyseon lukiolla. Tilaajan tarve yhteisöllisyyden edistämiselle muotoutui suuresta opiskelijamäärästä (1300) sekä erityislinjojen myötä ilmenneistä poikkeuksellisista lähtökohdista yhteisöllisyyteen. Opinnäytetyön teoriataustana käsiteltiin nuorisotyön tulevaisuuskuvaa, moniammatillista yhteistyötä oppilaitoksissa, koulunuorisotyön haasteita sekä yhteisöllisyyden edistämistä oppilaitosmaailmassa.
Kehittämistehtävässäni hyödynsin laadullisen tutkimuksen menetelmiä toimintatutkimuksen lähtökohdista. Aineistonkeruu tapahtui yhteisöllisten ideointimenetelmien kautta soveltamalla aivoriihimenetelmää kahteen aineistonkeruu tilanteeseen. Opinnäytetyössä tuotoksen hahmottamisessa hyödynnettiin myös benchmarking vertailuanalyysia. Opinnäytetyössä saadut tulokset rakentuivat yhteisöllisyyden merkityksen, yhteisöllisyyden edistämisen sekä nuorisotyön harjoittelijan roolin ympärille.